امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 23096
  پرینت تاریخ انتشار : 08 ژوئن 2021 - 21:05 | 26 بازدید

مرگ تدریجی قهرمان آسیا در روزگار ناامیدی هواداران پاس

به گزارش همدان نوین، مرگ تدریجی، خاموشی قهرمان آسیا و صدها تیتر را می‌توان برای تیمی انتخاب کرد که امروزه دلسوز واقعی آن را فقط هوادارانش می‌نامند و تصمیم گیری‌های اشتباه وضعیت نابخشودنی را برای پاس به ارمغان آورده است.  تیمی که روزگاری ستاره‌های ناب فوتبال ایران را در خود پرورش و شکوفا کرد و […]

مرگ تدریجی قهرمان آسیا در روزگار ناامیدی هواداران پاس

به گزارش همدان نوین، مرگ تدریجی، خاموشی قهرمان آسیا و صدها تیتر را می‌توان برای تیمی انتخاب کرد که امروزه دلسوز واقعی آن را فقط هوادارانش می‌نامند و تصمیم گیری‌های اشتباه وضعیت نابخشودنی را برای پاس به ارمغان آورده است.

 تیمی که روزگاری ستاره‌های ناب فوتبال ایران را در خود پرورش و شکوفا کرد و سهم بسزایی در افتخارآفرینی‌های بین المللی در قالب باشگاهی و تیم ملی داشت، حالا در همدان باید مقابل تیم‌های کم نام و نشان لیگ ۲ سرخم کند و تسلیم شود.

همه ساله با شروع فصل جدید مسابقات فوتبال شاهد هستیم که با وعده‌های پوچ برخی از تصمیم گیرندگان پاس با شعار مدعی صعود، روزنه‌های امید در دل هواداران ایجاد می‌شود که امسال پایانی خوش برای ناکامی‌های گذشته این تیم خواهد بود و انتهای فصل بازهم در اشک و آه خود می‌مانند.

۱۴سال از انتقال پاس بزرگ به همدان می‌گذرد و دستاورد این تیم پس از سال‌ها افتخارآفرینی در لیگ برتر و قاره آسیا، حالا دست و پا زدن در انتهای جدول رده‌بندی لیگ ۲ است.

۱۴سال از انتقال پاس بزرگ به همدان می‌گذرد و دستاورد این تیم پس از سال‌ها افتخارآفرینی در لیگ برتر و قاره آسیا، حالا دست و پا زدن در انتهای جدول رده‌بندی لیگ ۲ است.

خردادماه ۱۳۸۶ بزرگترین اتفاق تاریخ ورزش همدان با انتقال پاس تهران به این شهر رقم خورد تا استانی که ریشه حرفه‌ای در فوتبال باشگاهی نداشت به یکباره صاحب یکی از سه ضلع قدرتمند فوتبال ایران شود.

طولی نکشید که زیرساخت‌های محلی فوتبال همدان تبدیل به یکی از بهترین امکانات سخت‌افزاری شد و احداث و تکمیل ۲ ورزشگاه مجهز دستاوردی بزرگ در سایه انتقال پاس بود.

اما با وجود توسعه چشمگیر زیرساخت‌های ورزشی، هواداران پاس شاهد افول یکی از پرافتخارترین تیم‌های تاریخ ورزش ایران بوده‌اند.

پاس در فصل ۸۷-۸۶ لیگ برتر فوتبال کشور متفاوت با آخرین سال حضورش در تهران ظاهر شد و به رتبه چهارمی جدول رسید اما این تیم در ادامه و در سطح باشگاه‌های لیگ برتری به جمع تیم‌های قعرنشین پیوست و در نهایت در بهار سال ۹۰ به لیگ دسته یک سقوط کرد.

شروع پاس در لیگ دسته اول هم امیدوار کننده بود اما در انتهای فصل به دلیل عدم تجربه حرفه‌ای در سطح فوتبال باشگاهی باعث شد تا این تیم با وجود هزینه‌های هنگفت نتواند باردیگر به لیگ برتر صعود کند.

پاسی‌ها پنجمین سال حضورشان در لیگ دسته اول فوتبال کشور را در سال ۹۴ تجربه کردند و آخرین قهرمان ایران در فوتبال باشگاهی آسیا با کسب نتایج ضعیف راهی لیگ ۲ شد.

حالا از همان سال تاکنون هم تغییری در احیای این تیم نشده و همچنان در لیگ دسته ۲ فوتبال کشور درجا می‌زنند هر چند یکبار نیز در این سال‌ها طعم سقوط به لیگ سه هم چشیدند و با خرید امتیاز تیمی از مشهد، دوباره به لیگ ۲ بازگشتند.

تغییرات و عدم ثبات چاشنی ناکامی‌های پاس

پاس همدان در سال‌های اخیر مدیران بسیاری را در راس امور خود دید که هیچ یک موفق به صعود این تیم به دسته‌های بالاتر نشدند و در بهترین حالت به پلی آف راه یافتند.

در واقع بهترین نتیجه ممکن در تیم پاس طی سال‌های گذشته صعود به مراحل پلی آف و به نوعی در یک قدمی صعود بوده که در نتیجه این موفقیت حاصل نشده است.

تغییرات گسترده در آمد و رفت مدیران و سرمربیان نتیجه همان تصمیم گیری‌های اشتباه در راس اداره تیم پاس است که حاصلی به دنبال نداشته و بدهی‌های متعدد را نیز انباشته است.

پاس همدان به غیر از سال اول انتقال به همدان، در سال‌های اخیر بدون اعضای هیات مدیره بوده و  بیشتر سیاسیون تصمیم گیرنده بوده‌اند و برنامه مناسب و لازم را در تصمیم گیری‌های حرفه‌ای در مسیر پیشرفت پاس نداشته‌اند.

در واقع تصمیم گیری‌های مدیریتی بیشتر پیرامون مسائل مالی بوده و هرگز تصمیم اصولی و موثر در مباحث فنی دیده نشده است.

این رویه باعث شده تا مدیرعامل به شخصه در خصوص مسائل کلان فنی تیم تصمیم گیری کند و تغییر سرمربی بازهم به تشخیص مدیرعامل صورت بگیرد و نبود هیات مدیره آسیب جدی به این تیم بزند.

البته قرار بود در فصل جاری نسبت به تشکیل هیات مدیره پاس با استفاده از افراد فوتبالی، با سابقه و مجرب اقدام شود اما اغلب به دلیل اینکه پاس با بدهی‌های پرشمار مواجه است و همین بدهی‌ها می‌تواند گریبان آن‌ها را بگیرد، منصرف شدند چرا که خطر مسدود شدن حساب‌های شخصی به دلیل بدهی مالیاتی و ممنوعیت سفر به خارج از کشور آن‌ها را به عنوان یکی از افراد حقوقی پاس تهدید می‌کرد.

نمونه بارز آن مسدود شدن حساب یکی از استانداران سابق همدان بود که روزگاری به عنوان رییس هیات مدیره فعالیت داشت و به دلیل بدهی‌های مالیاتی تیم پاس، با مشکل مواجه شده بود.

افزایش قارچ گونه بدهی ها

پاس در حال حاضر نزدیک به سه میلیارد تومان بدهی بابت شاکیان فدراسیون و چهار میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد که همچنان بلاتکلیف باقی مانده و امسال نیز به این بدهی‌ها افزوده خواهد شد چرا که اعضای تیم پاس هنوز مطالبات مالی به حق خود را دریافت نکرده‌اند و با این وضعیت می‌توان پیش بینی کرد که نزدیک به یک میلیارد تومان دیگر به بدهی پاس افزوده شود.

نظارت نداشتن دقیق از سوی مسئولان بر امور باشگاه، تصمیم گیری‌های فردی مدیران عامل و برخورد سلیقگی در ثبت قراردادها باعث رویش قارچ گونه بدهی‌های مالی این تیم شده و نکته جالب توجه در تغییر مدیران عامل، افزایش بدهی‌ها و مشکلات جدید برای این تیم بوده است.

 نظارت نداشتن دقیق از سوی مسوولان بر امور باشگاه، تصمیم گیری‌های فردی مدیران عامل و برخورد سلیقگی در ثبت قراردادها باعث رویش قارچ گونه بدهی‌های مالی این تیم شده و نکته جالب توجه در تغییر مدیران عامل، افزایش بدهی‌ها و مشکلات جدید برای این تیم بوده است.

بررسی‌های فعلی نیز نشان می‌دهد که باشگاه اگرچه می‌تواند به دلیل عدم صعود تا ۳۰ درصد اعضا تیم را جریمه کند اما باقی مانده طلب بازیکن باید پرداخت شود.

در واقع باقی مانده طلب بازیکنان ۷۰ درصد می‌ماند که تاکنون ۳۵ درصد دریافت کرده‌اند ضمن اینکه اگر باشگاه ۳۵ درصد باقی مانده را پرداخت نکند، بازیکنان می‌توانند شکایت رسمی کنند.

همچنین اگر در قرارداد آن‌ها بحث صعود و جریمه بابت عدم صعود قید نشده باشد هم میزان شکایت مالی آن‌ها افزایش می‌یابد.

این وضعیت همان انباشته شدن بدهی روی بدهی است و پاس در فصول آینده بازهم باید تاوان بدهی‌های پرداخت نشده را بدهد.

بدهی‌های پاس در ۲ فصل قبل به یک میلیارد تومان رسید و چند میلیارد تومان تسویه شد. اما اکنون اگر پرداختی در کار نباشد بدهی‌ها بازهم افزایش میلیاردی پیدا می‌کند و فصل آینده بازهم مشکل روی مشکل، بنابراین بهتر است تا دیر نشده طلب بازیکنان و کادر پرداخت شود تا بدهی‌ها بازهم پاس را زمین گیر نکند.

نادیده گرفتن پشتوانه‌سازی

تیم پاس در هشت سال اخیر هرگز در پشتوانه‌سازی موفق نبوده است و آکادمی این باشگاه هرگز به عنوان ستون اصلی مورد توجه قرار نگرفت و تنها به سرگرمی فوتبالیست‌ها تبدیل شد تا جایی که حتی در سال های اخیر خبری از احیای این آکادمی نبود و امسال نیز وعده و وعیدهای مسئولان تنها باعث دلسردی بیشتر مربیان و بازیکنان شد.

عدم آینده نگری و بی‌توجهی به خواسته‌های تیم‌های رده پایه باشگاه نه تنها دلسردی مربیان آکادمی را به دنبال داشته بلکه خروجی مثبتی را دنبال نداشته است.

همین مساله باعث شده پاس در سال‌های گذشته تنها به تیمی غیربومی و غریبه تبدیل شود و از سوی همدانی‌ها به عنوان ناتنی فوتبال این استان خوانده شود.

حتی تک ستاره‌های فوتبال همدان نیز به دلیل نگرش‌های منفی گذشتگان نسبت به بازیکنان بومی، حاضر نیستند در این تیم بازی کنند و نفراتی نظیر مرتضی تبریزی، وحید علی آبادی، محمدرضا سلیمانی، نوید عاشوری، مهرداد رضایی، حمید گلزاری و دیگر نفرات همدانی در تیم‌های موفق لیگ برتری و دسته اولی بازی می‌کنند.

همه توپ‌ها در زمین هیات فوتبال

نکته جالب‌تر اینکه در هنگام به مشکل خوردن تیم پاس، توپ‌ها به زمین هیات فوتبال می‌افتد و از عباس صوفی رییس این هیات می‌خواهند حلال مشکلات باشد.

پاس امسال در شرایطی وارد لیگ ۲ شد که کمیته تعیین وضعیت و انضباطی فدراسیون فوتبال قاطعانه اعلام کردند که پاس به دلیل بدهی‌های مالی حق فعالیت ندارد.

با این حال رییس هیات فوتبال همدان ضمن رایزنی با ارکان اصلی فدراسیون، مجوز ورود پاس به لیگ ۲ بدون پرداخت بدهی را دریافت کرد و پاسی‌ها بدون دردسر راهی مسابقات شدند.

پاس در شرایطی به نیم فصل رسید که پنجره نقل و انتقالات این تیم به دلیل بدهی‌های انباشته شده، بسته بود و این بار هم رییس هیات فوتبال همدان دست به کار شد و این مشکل مهم را برطرف کرد تا موانع فدراسیونی از روی دوش این تیم به طور موقت برداشته شود.

در واقع پاس تنها تیمی بود که با وجود بدهی‌های سنگین مالی و شاکیان متعدد در فدراسیون، بازهم به حیات خود در فوتبال کشور ادامه داد.

اما در این بین تنها حمایت دستگاه ورزش در سال جاری فراهم کردن خوابگاه بازیکنان و زمین چمن بود که از آن به عنوان کمک بزرگ نام می‌برند.

دستگاه ورزش چه بخواهد یا نخواهد، پاس جزو فرزندانش به شمار می‌رود و باید قبول کند که این تیم فراتر از هیات‌های ورزشی، پرهزینه است چرا که مدام باید در سفر به مسابقات باشد و تامین شرایط سفر از جمله هتل، بلیت هواپیما، اتوبوس، خوراک و البسه تیم فراتر از بودجه یک هیات ورزشی خواهد بود.

بنابراین نمی‌تواند از این هزینه‌ها سرباز زند و حمایت‌ها را فقط در ارایه خوابگاه و چمن تمرین و مسابقه بداند ضمن اینکه در سال‌های قبل شرایط به گونه‌ای بود که بخشی از هزینه‌های تیم پرداخت و پاداش نیز در نظر گرفته شد.

اعتراض هواداران به ضعف دستگاه ورزش

اما امسال مدیریت دستگاه ورزش زمانی تغییر یافت که کادر فنی جدید پاس مشخص شده بود و حالا حمید سیفی معتقد است که در ناکامی فصل جاری پاس دخالتی نداشته و حتی حمایت همه جانبه را صورت داده است.

شیوه سپردن مدیریت پاس به فردی غیرورزشی به نام عظیمی که از سرمایه داران همدانی به شمار می‌رود هم چندان کمکی به موفقیت این تیم نکرد.

عظیمی پذیرفت در ازای حضورش به عنوان مدیرعامل پاس و به درخواست مسئولان، بودجه این تیم را به صورت قرض الحسنه پرداخت کند و سپس به او بازگردد.

اما در برابر هزینه‌هایی که او انجام داد، بازگشت پول به خوبی صورت نگرفت تا با دلسردی کار را پیش ببرد و در هفته‌های اخیر هم حتی تمایلی به حضور در این تیم نداشته باشد.

همین مساله هم با واکنش هواداران مواجه شد و اعتراض شدید را در فضای مجازی صورت دادند هر چند پاسخ مدیرعامل پاس نیز بر این اساس بود که کسی حق دخالت ندارد.

هواداران مقصر اصلی را دستگاه ورزش می‌دانند که نظارت و تصمیم گیری درست و اصولی در تیم پاس نداشته است.

هواداران مقصر اصلی را دستگاه ورزش می‌دانند که نظارت و تصمیم گیری درست و اصولی در تیم پاس نداشته است.

پاس در هفته‌های اخیر نیز به دلیل عدم حمایت‌ها، نه تنها باعث جدایی مربیان خود شد، بلکه اکنون بدون سرمربی و پشتوانه حمایتی در مسابقات حاضر شده و روی نوارهای باخت قرار گرفته است.

اوضاع نامطلوب در پاس به حدی است که تمرینات به صورت منظم انجام نمی‌شود و از کادر فنی، فقط مربی گلرها باقی مانده است.

بخش خصوصی حلال مشکلات پاس

مدیرکل ورزش و جوانان همدان معتقد است؛ تنها راه حل مشکلات پاس، واگذاری امور اداره این تیم به بخش خصوصی است.

حمید سیفی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پاس همدان برای حل مشکلاتش چاره‌ای جز واگذاری به بخش خصوصی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه هر طرح بزرگی با اراده و توجه به فعل خواستن می‌تواند امکان پذیر شود، گفت: پاس همدان قابلیت ساماندهی شدن را دارد و من احساس می‌کنم برای حل مشکلات این تیم چاره‌ای به جز وارد کردن آن در بخش خصوصی نداریم و این مورد انجام خواهد شد.

سیفی در ادامه به روند تیم فوتبال شهرداری همدان اشاره کرد و افزود: این موضوع فقط مختص پاس همدان نیست و حتی تیم فوتبال شهرداری همدان هم باید در اندیشه حامی مالی و مباحث بازاریابی باشد و باید برای آن‌ها هم چاره‌ای اندیشید.

وی در مورد انتقادهایی که به سمت اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در رابطه با مشکلات پاسی‌ها روانه شده است، خاطرنشان کرد: ۵۰ هیات ورزشی زیر نظر ما در حال فعالیت هستند و بارها تاکید کرده‌ام که باشگاه‌ها باید در مباحث بازاریابی ورود کنند و در این زمینه مستقل باشند.

| منبع خبر : ایرنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.