امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 37433
  پرینت تاریخ انتشار : 10 آوریل 2022 - 20:00 | 226 بازدید
مدیرکل محیط زیست همدان:

خشک شدن تالاب‌ها آلودگی هوا را تشدید کرده است

به گزارش همدان نوین،  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: خشک شدن تالاب ها و رها کردن زمین های کشاورزی توسط بهره برداران موجب تشدید الودگی هوا و بروز پدیده گرد و غبار شده است. مریم محمدی روز یک‌شنبه در جلسه کمیته اضطراری آلودگی هوای استان همدان، افزود: حق آبه تلاب ها باید به […]

خشک شدن تالاب‌ها آلودگی هوا را تشدید کرده است

به گزارش همدان نوین،  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: خشک شدن تالاب ها و رها کردن زمین های کشاورزی توسط بهره برداران موجب تشدید الودگی هوا و بروز پدیده گرد و غبار شده است.

مریم محمدی روز یک‌شنبه در جلسه کمیته اضطراری آلودگی هوای استان همدان، افزود: حق آبه تلاب ها باید به موقع داده شود چرا که این موضوع تاثیر مستقم و زیادی در بروز پدیده گرد و غبار دارد.

وی اظهار داشت:‌ ریزگردها از روز جمعه نقاط مختلفی از کشور با اولویت مناطق غربی را فرا گرفته که در این مسیر با توجه به خشکی هر شهر، میزان غلظت آلودگی هوا تشدید شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان تاکید کرد: هر چند افزایش غلظت گرد و غبار خطرناک است اما خطر و غلظت آن کمتر از آلاینده هایی است که به علت پدیده وارونگی دما نزدیک سطح زمین می شوند.

محمدی افزود: بارش باران بهاری پس از ۲ روز شاخص کیفی هوای استان همدان به جز کبودراهنگ را در وضعیت پاک و سالم قرار داد اما به یکباره ساعت یک بامداد امروز شاخص کیفی هوای همدان نیز بر روی عدد ۶۳۳ و ساعت پنج صبح بر روی عدد ۴۸۸ قرار گرفت.

به گفته وی، ثبت این اعداد در ساعات ابتدایی روز و زمانی که ترددی وجود ندارد نشان می دهد که تعطیلی مدارس و کاهش تردد وسایل نقلیه تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد بلکه باید برنامه بلند مدت و یکسری محدودیت ها برای رفع این مشکل در نظر گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان  با بیان اینکه وضعیت کیفی هوای همدان بهتر از دیگر استان های غربی نظیر ایلام، کرمانشاه و لرستان است، گفت: ماسک های معمولی تاثیر چندانی در جلوگیری از ورود  گرد و غبار به بدن ندارد بنابراین استفاده از ماسک های فیلتر دار دراین شرایط توصیه می شود.

محمدی افزود: نهاوند و ملایر آلوده ترین شهرهای استان در چند روز گذشته بودند همچنین در صورت ناسالم شدن وضعیت کیفی هوا برای گروه های حساس، باید مهدکودک ها تعطیل و کاهش فعالیت در فضای باز به اداره ورزش اطلاع داده شود.

وی گفت: نیروگاه شهید مفتح متعهد به راه اندازی ایستگاه پایش کیفی هوا در شهرستان فامنین شده که امید می رود همکاری لازم برای نصب نمایشگر کیفی هوا در شهرستان ملایر را نیز داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز گفت: با وجود قرار گرفتن وضعیت کیفی هوای استان در شرایط ناسالم، میزان مراجعه بیماران دارای مشکلات قلبی و تنفسی به مراکز درمانی تغییری نداشته چرا که وضعیت کیفی هوا پیوسته در نوسان بوده و در بلند مدت اثر خود را نشان می دهد.

فاطمه ترکمان اسدی افزود: زدن ماسک برای پیشگیری از ابتلا به کرونا برگ برنده ای برای مواجهه با آلودگی هوا به شمار می رود.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند تدوین سیاست کلان برای پیشگیری از بروز بحران هستیم، افزود: می توان نسبت به تغییر ساعات کاری ادارات، دورکاری بانوان شاغل باردار اقدام کرد یا با آموزش و فرهنگسازی از حضور افراد در فضا و مراکز رو باز جلوگیری شود.

به گفته اسدی، هر چند طبق گزارش محیط زیست تعطیلی مدارس تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد اما هدف از طرح این موضوع حفظ سلامت دانش آموزان و کاهش مواجهه آنان با آلودگی هوا است که در این راستا حذف یا محدودیت در زمان زنگ تفریح پیشنهاد می شود.

به گزارش ایرنا، استان همدان دارای سه تالاب طبیعی شامل آق گل در ملایر، چم شور و پیرسلمان در اسدآباد بوده و مابقی تالاب ها فصلی هستند.

ورود توده گرد و غبار از روز جمعه به آسمان استان همدان، موجب آلودگی هوای منطقه شده است.

تاکنون ۴۸ هزار هکتار کانون گرد و غبار در استان همدان شناسایی شده که دشت های قهاوند، کبودرآهنگ، فامنین و آورزمان را شامل می شود.

| منبع خبر : ایرنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.