امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 32427
  پرینت تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ | 98 بازدید
یک کارشناس اقتصاد کشاورزی

یک کارشناس اقتصاد کشاورزی مطرح کرد کشت هوایی بهترین فناوری برای زمین هایی با فرسایش بالا

به گزارش همدان نوین،‍ یک کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت:کشت هوایی می تواند بهترین فناوری برای مکان هایی باشد که خاک با کمبود و فرسایش بالا مواجه است. کشتی که نیازی به ضد عفونی نخواهد داشت،  در مصرف آب صرفه جویی می شود و هزینه تمام شده تولید،‌ کاهش پیدا می کند که آن هم به […]

یک کارشناس اقتصاد کشاورزی مطرح کرد کشت هوایی بهترین فناوری برای زمین هایی با فرسایش بالا

به گزارش همدان نوین،‍ یک کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت:کشت هوایی می تواند بهترین فناوری برای مکان هایی باشد که خاک با کمبود و فرسایش بالا مواجه است.

کشتی که نیازی به ضد عفونی نخواهد داشت،  در مصرف آب صرفه جویی می شود و هزینه تمام شده تولید،‌ کاهش پیدا می کند که آن هم به نام کشت هوایی از آن یا می کنند.

این یک فرصت خوب برای استان هایی با بحران کم آبی است. به کمک این روش علاوه بر اینکه مدت زمان رویش گیاه به یک سوم کاهش می یابد این روش از  کشت، کشاورز را قادر می‌سازد تا در زمان کم و با زحمت کمتر محصولی با بازده بیشتر تولید کند و از این نوع فناوری در کشورهای پیشرفته نیز استفاده می شود بهخصوص برای کسانی که می خواهند در استفاده از فضای موجود صرفه جویی کنند و دیگر نیازی به استفاده از گلدان یا ظروف نگه دارنده نداشته باشند.

اما متاسفانه این فناوری  هنوز در کشورمان جایگاهی پیدا نکرده و نیاز به حمایت مسئولان دارد تا جایگزین کشت های خاکی شود؛ بنابراین کشت هوا یا ایرونیک در اواسط قرن نوزدهم، برای نخستین بار توسط کارشناسان به کار گرفته شده و پیش از آن نیز، آثاری از این روش کاشت در تمدن‌های باستانی مانند مصر و چین مشاهده شد،  اما از قرن نوزدهم به بعد این روش دوباره به روشی مرسوم برای باغبانی و کشاورزی تبدیل شده و تا به امروز نیز همچنان به عنوان روشی مؤثر به کار می‌رود و متاسفانه مسئولان ذی ربط در حمایت از این نوع فناوری غافل مانده اند و بنابر نظر کارشناسان تسهیلاتی که بتواند برای شروع این فناوری کشاورز را  قادر به تولید آن کند هنوز تصمیماتی اتخاذ نشده است؛ کشت هوایی بهترین فناوری برای مکان هایی است که با کمبود خاک  و فرسایش بالا مواجه هستند.

در این باره مهدی بشارتده سلوطی کارشناس اقتصاد کشاورزی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه در دنیا چند نوع کشت وجود داشته که یکی از آنها کشت هوایی است، گفت: کشت هوایی جزئی از کشت هیدروپونیک بوده است.
وی در ادامه به تشریح کشت هوایی پرداخت و افزود: با توجه به اینکه در کشور محدودیت  منابع وجود دارد، کشت هوایی می تواند بهترین فناوری برای مکان هایی باشد که خاک با کمبود و فرسایش بالا مواجه است.
 عملکرد کشت هوایی در واحد سطح، بیشتر از کشت زمینی است

این کارشناس اقتصاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کشت هوایی در به کارگیری مواد اولیه و نهاده های کشاورزی مقرون به صرفه است، گفت: عملکرد کشت هوایی در واحد سطح بیشتر از کشت زمینی است.

بشارتده سلوطی آفات و بیماری کمتر و نیروی انسانی اندک را ازدیگر مزایای کشت هوایی دانست و افزود: میزان به کارگیری آلات و ادوات کشت هوایی نسبت به کشت زمینی مقرون به صرفه تر بوده است.
وی ادامه داد: هزینه راه اندازی کشت هوایی نسبت به کشت زمینی بسیار بیشتر است اما در دراز مدت فواید حاصله آن هزینه اولیه را می پوشاند.

 کشت هوایی می تواند تولید نهایی محصول کشاورزی را بازار پسندتر کند

این کارشناس اقتصاد کشاورزی عنوان کرد: کل دنیا کشت هوایی را یک فناوری اثبات شده ای می دانند این نوع کشت می تواند تولید نهایی محصول کشاورزی را بازار پسندتر کند و اگر به این سمت پیش برود ارزش اقتصادی کشور در زمینه کشاورزی افزایش خواهد یافت.

بشارتده سلوطی موانع اجرایی کشت هوایی را اینگونه توصیف کرد و گفت: کشت هوایی هزینه بالایی دارد و متاسفانه سازمان های دولتی برای حمایت به این عرصه وارد نشده اند و هنوز اعتقادی ندارند که کشاورزی یک صنعت و بخشی از اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور ما برای تولید محصولات کشاورزی نگاه صادراتی وجود ندارد، تاکید کرد: اگر در زمینه کشاورزی نگاه صادراتی داشته باشیم و بازارپسندی کالاها مدنظر باشد به خودی خود کشور به سمت کشت بروز می رود و همچنین این امر نیازمند تسهیلاتی است که باید دولت برای آن تصمیم گیری کند و در این زمینه متاسفانه مدیرانی که افکار قدیمی دارند به هیچ عنوان کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی تغییر پیدا نخواهد کرد.

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.