امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 23783
  پرینت تاریخ انتشار : 23 ژوئن 2021 - 13:01 | 11 بازدید
معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان

خشکسالی آتش‌سوزی در مراتع را سرعت می‌دهد

به گزارش همدان نوین، معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه تقریبا همه ساله آتش‌سوزی در مراتع همدان به وجود می‌آید، گفت: خشکسالی حریق را سرعت می‌دهد، آن را تشدید می‌کند و با خشک شدن زودهنگام مراتع میزان آمادگی طبیعت برای حریق افزایش می‌یابد. مهدی صفی‌خانی  با اشاره به اینکه […]

خشکسالی آتش‌سوزی در مراتع را سرعت می‌دهد

به گزارش همدان نوین، معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه تقریبا همه ساله آتش‌سوزی در مراتع همدان به وجود می‌آید، گفت: خشکسالی حریق را سرعت می‌دهد، آن را تشدید می‌کند و با خشک شدن زودهنگام مراتع میزان آمادگی طبیعت برای حریق افزایش می‌یابد.

مهدی صفی‌خانی  با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در مراتع به دو حالت طبیعی و مصنوعی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: عمده آتش‌سوزی‌هایی که در طبیعت به ویژه در مراتع و مناطق حفاظت شده استان همدان اتفاق می‌افتد از نوع مصنوعی هستند.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات تعارضاتی که ممکن است با جوامع محلی یا افراد در طبیعت به وجود بیاید باعث ایجاد آتش‌سوزی عمدی می‌شود، در بعضی از موارد هم آتس‌سوزی سهوی است و توسط طبیعت‌گردان و با روش کردن آتش در فصل خشک اتفاق می‌افتد.

صفی‌خانی با بیان اینکه بهترین کار برای کاهش آتش‌سوزی در طبیعت فرهنگ‌سازی در بین افراد بومی است، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم حریق در طبیعت را از لحاظ فرهنگی در بین افراد هر منطقه ایجاد کنیم و آنها را با آسیب‌هایی منفی که با حریق به طبیعت می‌رسد آشنا کنیم اثرات مثبتی خواهد داشت.

این مقام مسئول افزود: اگر مردم بدانند آسیب‌های حریق در طبیعت به زندگی آنها برمی‌گردد بیشتر در این زمینه حساسیت به خرج می‌دهند، از طرفی بیشتر آتش‌سوزی‌ها نتیجه ناآگاهی مردم است و آسیب ناشی از آن به تنوع زیستی نیز ضرر می‌رساند.

وی پیشگیری از حریق را راحت‌تر از درگیر شدن با آن دانست و یادآور شد: آتش‌سوزی در مناطقی به سرعت گسترش می‌یابد که کسی در آنجا نیست، همچنین در زمینه آگاه‌سازی مردم بومی اقداماتی توسط دستگاه محیط زیست انجام می‌شود.

صفی‌خانی در ادامه بیان کرد: شش منطقه حفاظت شده در استان همدان وجود دارد که مرتعی هستند و پوشش گیاهی آنها نسبت به دیگر مراتع استان غنی‌تر است بنابراین اگر حریقی در آنها اتفاق بیفتد میزان و حجم گسترده‌تری درگیر شده و خسارت بیشتری را وارد می‌کند.

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان در پایان اعلام کرد: هموطنان می‌توانند موارد حریق در طبیعت را به شماره تلفن‌های ۱۵۰۴ اداره منابع طبیعی و ۱۵۴۰۰۰۰ سازمان محیط زیست اطلاع‌رسانی کنند تا آتش‌سوزی سریع‌تر کنترل شود و آسیب‌های ناشی از آن کمتر باشد.

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.