امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 14 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 12556
  پرینت تاریخ انتشار : 27 اکتبر 2020 - 22:18 | 5 بازدید
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری

سالانه ۲ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های همدان احیا می‌شود

به گزارش همدان نوین، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: هر ساله در یک‌هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی این استان عملیات احیا، اصلاحی و بذرکاری و در یک‌هزار هکتار از مناطق جنگلی نیز عملیات احیا و بازسازی اجرا می‌شود. عباس قبادی روز سه شنبه  افزود: برای اجرای این طرح‌ها حدود ۶۰ […]

سالانه ۲ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های همدان احیا می‌شود

به گزارش همدان نوین، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: هر ساله در یک‌هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی این استان عملیات احیا، اصلاحی و بذرکاری و در یک‌هزار هکتار از مناطق جنگلی نیز عملیات احیا و بازسازی اجرا می‌شود.

عباس قبادی روز سه شنبه  افزود: برای اجرای این طرح‌ها حدود ۶۰ میلیارد اعتبار هزینه می‌شود که بخش بیشتری این هزینه ها از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

وی در خصوص گستره این طرح ها و همچنین گونه‌های کاشت شده اضافه کرد: اقدامات مرتبط با جنگل‌کاری در شهرستان‌های همدان، اسدآباد، نهاوند، ملایر و تویسرکان با درختچه‌هایی نظیر بادام، ارژن و بادامک صورت می‌گیرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: تقویت پوشش گیاهی در مراتع نیز از اقدام‌های تاثیرگذار اداره منابع طبیعی در بخش مراتع است در بخش جنگل نیز شهرستان‌ها توسعه خوبی در سال‌های اخیر داشتند به گونه ای که ۲ هزار هکتار به وسعت جنگلهای استان در سال گذشته افزوده شده است.

قبادی نقش مراتع را در حفظ آب و خاک بی‌نظیر دانست و بر برخورد قاطع با متخلفان و تخریب کنندگان عرصه های مرتعی تاکید کرد.

وی افزود: عرصه‌های مرتعی مامن و ماوای ذخیره گاه و گیاهان دارویی یه حساب می‌آید و حفاظت و بهره برداری از این عرصه های ارزشمند موجب ارتقای معیشت بهره برداران و مردم بومی و محلی می‌شود.

به گفته معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان مراتع این استان حدود یک درصد مراتع کشور را تشکیل می‌دهد اما سه درصد علوفه کشور را تامین و تولید می‌کند که از این نظر مراتع استان در وضعیت مطلوبی قرار دارند بنابراین تقویت و بهره‌برداری اصولی از مراتع بسیار حائز اهمیت است.

قبادی بر نقش و مشارکت مردم در حفظ وتوسعه منابع طبیعی تاکید و اضافه کرد: مردم به عنوان شریک واقعی منابع طبیعی می‌توانند در حفاظت و بهره‌وری مناسب از این منابع خدادادی نقش اساسی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰۰ هزار هکتار از مراتع استان نیاز به اجرای عملیات احیا و اصلاحی دارد همچنین باید برای ۲۶ هزار هکتار از اراضی بیابانی در شهرستان‌های کبودراهنگ، فامنین، ملایر و همدان طرح‌های بیابان زدایی صورت گیرد.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: احیای هر هکتار مرتع ۲ میلیون تومان، بیابان پنج میلیون و احیا هر هکتار جنگل پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

نزدیک به ۶۴ هکتار جنگل، اراضی جنگلی و ذخیره گاه جنگلی در استان همدان وجود دارد./ایرنا

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.