امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 37290
  پرینت تاریخ انتشار : 28 مارس 2022 - 14:39 | 22 بازدید
رئیس اداره آبخیزداری و منابع طبیعی نهاوند

جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به نهاوند/ استقرار ۲ اکیپ

به گزارش همدان نوین،  رئیس اداره آبخیزداری و منابع طبیعی نهاوند گفت: به منظور جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر مناطق قشلاق به نهاوند دو اکیپ نظارتی ثابت و سیار در مبادی ورود عشایر مستقر می‌شوند. داریوش عباسی امروز در نهاوند با بیان اینکه ۹۰ درصد عشایر مستقر در سامانه‌های عشایری استان از نهاوند وارد مناطق […]

جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به نهاوند/ استقرار ۲ اکیپ

به گزارش همدان نوین،  رئیس اداره آبخیزداری و منابع طبیعی نهاوند گفت: به منظور جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر مناطق قشلاق به نهاوند دو اکیپ نظارتی ثابت و سیار در مبادی ورود عشایر مستقر می‌شوند.

داریوش عباسی امروز در نهاوند با بیان اینکه ۹۰ درصد عشایر مستقر در سامانه‌های عشایری استان از نهاوند وارد مناطق همدان، تویسرکان یا کنگاور می‌شوند افزود: ‌ورود زودتر از تقویم کوچ عشایر باعث چرای بی‌رویه در مراتع و تخریب آنها به دلیل سست بودن ریشه علوفه می‌شود لذا طبق قانون از ورود زودهنگام به شهرستان جلوگیری به عمل می‌آید.

وی افزود: این اکیپ‌ها با همکاری اداره امور عشایری از ۱۵ فروردین‌ماه در دو منطقه گاماسیاب و ورازانه که محل ورود عشایر هستند مستقر خواهند شد و تا ۱۵ اردیبهشت مصادف با زمان قانونی، اجازه ورود به آنها را نخواهند داد.

رئیس اداره آبخیزداری و منابع طبیعی شهرستان نهاوند افزود: در شهرستان نهاوند نزدیک به ۹۵ هزار هکتار مرتع طبیعی وجود دارد که با داشتن پروانه چرا مورد استفاده دام‌ عشایر قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه مراتع از نظر کیفی در سطح یک تا سه درجه‌بندی می‌شوند اضافه کرد: یکی از اهداف بلندمدت منابع طبیعی رساندن مراتع درجه سه به درجه یک و جلوگیری از تخریب آنها در بلندمدت است.

عباسی اضافه کرد: با توجه به اینکه مراتع از ۱۵ اردیبهشت ماه به بعد قابلیت رشد علوفه و استحکام ریشه را دارند در صورت ورود دام به آنها قبل از زمان مقرر شدیدا تخریب شده و در آینده به مراتع فقیر تبدیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد عشایر استان به مدت ۶ ماه در سامانه عشایری این شهرستان استقرار می‌یابند اضافه کرد: متاسفانه ورود حجم زیادی از دام‌ها به عرصه‌های منابع طبیعی در زمان‌ نامناسب  فشار زیادی را به مراتع وارد می‌کند و باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیر به آنها می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند ادامه داد: عشایر در فصول سرد سال به مراتع قشلاقی کوچ کرده و به چرای گوسفندان خود می‌پردازند و در فصول گرم سال که آن مراتع قابلیت چرا ندارند به مراتع ییلاقی کوچ می‌کنند و عمدتا در نهاوند استقرار می‌یابند.

وی با بیان اینکه ورود دام عشایر از مناطق قشلاقی به استان همدان باید از ۱۵ اردیبهشت انجام شود گفت: عشایر باید تقریبا از ۳۰ فروردین از عرصه‌های مرتعی مناطق قشلاقی خارج و ۱۵ اردیبهشت به بعد وارد عرصه‌های مناطق ییلاقی شوند.

عباسی گفت: اگر زمان کوچ و چرای دام عشایر در عرصه‌های مرتعی رعایت نشود و یا دام خارج از ظرفیت وارد مراتع شود، طبق مواد قانون حفاظت از بهره‌برداری جنگل‌ها و مراتع با افراد متخلف برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان نهاوند دارای ۲۱ سامانه عشایری است که در مناطق کوهستانی نهاوند قرار دارند و عشایر مطابق با پروانه چرا می‌توانند از آن استفاده کنند افزود: سالانه یک هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۷ هزار نفر از استان های ایلام، خوزستان و لرستان وارد نهاوند شده و تا ۱۵ آبان‌ماه در این منطقه مستقر می‌شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند افزود: کمبود آب در مناطق قشلاقی، کمبود علوفه، گرمای هوا و افزایش حشرات، نداشتن پروانه چرا در مراتع خوب، رقابت در رسیدن و بهره‌برداری از مناطق ییلاقی و استفاده از علوفه تازه را از دلایل کوچ و چرای زودهنگام دام عشایر هستند.

| منبع خبر : فارس
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.