امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 37280
  پرینت تاریخ انتشار : 27 مارس 2022 - 15:00 | 25 بازدید
همدان میزبان مسافران نوروزی

نوروز ۱۴۰۱ و رونق گردشگری هگمتانه

به گزارش همدان نوین، تدبیر دولت سیزدهم در مهار اپپدمی کرونا با اجرای واکسیناسیون گسترده زمینه را برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ فراهم کرد و صنعت گردشگری استان همدان پس از ۲ سال رکود و با فعال شدن ستاد خدمات سفر جانی دوباره گرفت و رونق یافت.  استان همدان به واسطه فراوانی آثار تاریخی، تفریحی و […]

نوروز ۱۴۰۱ و رونق گردشگری هگمتانه

به گزارش همدان نوین، تدبیر دولت سیزدهم در مهار اپپدمی کرونا با اجرای واکسیناسیون گسترده زمینه را برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ فراهم کرد و صنعت گردشگری استان همدان پس از ۲ سال رکود و با فعال شدن ستاد خدمات سفر جانی دوباره گرفت و رونق یافت.

 استان همدان به واسطه فراوانی آثار تاریخی، تفریحی و توریستی گنجینه ای از هنر، زیبایی و جاذبه های تاریخی با قدمت چند هزار ساله را در خود جای داده که همه ساله این آثار ارزشمند شمار زیادی از گردشگران و علاقه مندان را به خود جذب می کند.

وجود بیش از یک هزار و ۸۰۰ جاذبه‌ تفریحی، تاریخی و توریستی، از آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا تا باباطاهر عریان مشهور به بابای همدان، بزرگترین غار آبی جهان تا شهر جهانی سفال، گنبد علویان، گنجنامه و دیگر آثار، جغرافیای بی نظیری از تنوع جاذبه برای گردشگران و مسافران نوروزی به نمایش گذاشته است.

حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی و آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع)، سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری از آثار تاریخی مورد توجه گردشگران نوروزی استان همدان به شمار می رود.

این استان به علت داشتن جاذبه های تاریخی با قدمتی چند هزار ساله از جمله هگمتانه، زمینه ای را برای علاقه مندان به تاریخ این سرزمین کهن مهیا کرده تا با کاوش و بررسی این آثار به فرهنگ و سنن این شهر با قدمتی بیش از پنج هزار سال مدنیت پی ببرند.

همچنین همدان با داشتن طبیعت کوهستانی و چشم نواز، بیشه زارهای الوند، تالاب های طبیعی و فصلی و پرواز پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر بر فراز آسمان جلوه ای بی نظیر از زیبایی های خلقت را یکجا در خود جای داده است.

این استان همه ساله به ویژه در فصل تابستان و تعطیلات نوروزی پذیرای شمار زیادی از مسافران است که اقصی نقاط کشور برای بازدید از جاذبه های تاریخی، توریستی و گردشگری به این استان سفر می کنند.

همدان میزبان مسافران نوروزی

استاندار همدان در آیین افتتاحیه ستاد اجرایی خدمات سفر استان گفت: استان همدان با ۱۰ شهرستان و ۳۲ شهر آمادگی کامل برای پذیرایی از مسافران نوروزی را دارد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد یادآوری کرد: ۲ سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا همه مراکز اقامتی تعطیل بودند اما در حال حاضر با تدابیر دولت در امر واکسیناسیون و کنترل بیماری کرونا وضعیت با ثباتی در جامعه حکم فرماست و امکان سفر فراهم شده است.

وی با بیان اینکه مراکز اقامتی استان با چهار هزار و ۵۰۰ تخت آماده پذیرایی از گردشگران است، تصریح کرد: مراکز اقامتی، گردشگری، دستگاه‌های خدمات رسان و مجموعه‌های مرتبط از آمادگی لازم برخوردارند.

استاندار همدان با اشاره به راه اندازی خطوط هوایی فرودگاه همدان در روزهای گذشته و تاثیر مثبت آن بر گردشگری همدان، عنوان کرد: بازگشایی غار علیصدر پس از ۲سال تعطیلی برای پذیرایی مسافران آماده است و با بازگشایی آن از ۲۶ اسفندماه شور و شعف فراوانی در منطقه و بین اهالی گردشگری ایجاد شد.

قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: دستگاه‌های خدمات رسان و اداری در کنار هم فضایی را ایجاد کرده‌اند که مسافران ایام خوشی را در استان داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها نیز با تمهیدات اتخاذ شده آمادگی لازم را برای پذیرایی مهمانان دارند و اقداماتی در این رابطه انجام شده است، یادآور شد: استان همدان با یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی، گردشگری و طبیعی توانایی زیادی برای مهمانپذیری دارد که همگی نشات گرفته از تاریخ غنی همدان است.

استاندار همدان با بیان اینکه آثار فاخر، همدان را به عنوان مقصد گردشگری مطرح کرده است، افزود: پیش بینی می‌شود امسال پس از ۲ سال خلاء سفر شاهد مهمانان زیادی در دیار الوند باشیم.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه پلیس راهور، پلیس راه، راهداری، مراکز بهداشتی و درمانی و هلال احمر نیز آماده خدمت رسانی به مهمانان نوروزی هستند، اظهار داشت: با کمک این دستگاه‌ها اقدامات فرهنگی اندیشیده شده که تلفات جاده‌ای را کاهش دهیم و امیدواریم رانندگان نیز احتیاط لازم را داشته باشند.

 

تجهیز یک هزار و ۵۰۰ کلاس درس برای اسکان مسافران

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: یک هزار و ۵۰۰ کلاس درس این استان در سه نوع درجه بندی الف، ب و ج برای اسکان مسافران نوروزی تجهیز و مهیا شده است.

 

نوروز ۱۴۰۱ و رونق گردشگری هگمتانه

محمود نقوی افزود: به منظور اسکان مسافران نوروزی از یکم اسفند سال گذشته با اعلام آمادگی به وزارت آموزش و پرورش، کار تجهیز مدارس آغاز شد و در این راستا ۵۵۰ میلیون تومان به مدارس برای اسکان پرداخت شد.

وی تکریم فرهنگیان و رونق گردشگری را از جمله اهداف اسکان مسافران نوروزی در مدارس دانست و گفت: به طور میانگین روزانه ۶۵۰ کلاس درس این استان پذیرای مسافران نوروزی است و بیشترین میزان اسکان، تکمیل ظرفیت یک هزار و ۲۵۰ کلاس در سال جاری بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان تصریح کرد: تاکید متولیان مدارس رعایت پروتکل های بهداشتی است بنابراین از پذیرش افراد بدون ماسک امتناع کرده و تجهیزات بهداشتی در ورودی مدارس در اختیار مسافران قرار داده می شود.

نقوی اظهار داشت: تا روز گذشته ششم فروردین ۱۸ هزار مسافر در قالب چهار هزار و ۵۰۰ خانوار در مدارس آموزش و پرورش اسکان داده شدند و هر مسافر به طور تقریبی یک و نیم روز در همدان ماندگار بوده است.

وی درباره هزینه هر شبانه روز اسکان در مدارس توضیح داد: مدارس درجه الف برای فرهنگیان ۶۰ هزار تومان، درجه ب  ۵۰ هزار و درجه ج ۳۰ هزار تومان برای هر شبانه روز است با این وجود آموزش پرورش به اسکان نوروزی فرهنگیان نگاه درآمد زایی ندارد.

بازدید بیش از ۲۵۰ هزار مسافر از جاذبه های گردشگری همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون ۲۵۰ هزار مسافر از جاذبه های تفریحی، تاریخی و توریستی این استان بازدید کردند.

«علی مالمیر» افزود: آنچه که برای حوزه گردشگری بسیار حائز اهمیت است میزان بهره گیری از هتل و ها و تاسیسات حوزه گردشگری است و چادر زدن مطلوب حوزه گردشگری نیست.

 

نوروز ۱۴۰۱ و رونق گردشگری هگمتانه

وی خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال های عادی و پیش از شیوع کرونا میزان استقبال از اقامت در هتل ها و مهمانپذیرهای دارای مجوز افزایش یافته و از ۴.۸ درصد به ۱۵ درصد رسیده و از روز دوم نوروز ۱۰۰ درصد ظرفیت هتل ها و مراکز اقامتی دارای مجوز استان همدان تکمیل بوده است.

وی اضافه کرد: این آمار گویای کاهش شب گذرانی گردشگران در چادرهای مسافرتی و روند نزولی استقبال از خانه های بدون مجوزهای قانونی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار داشت: این استان به علت شرایط اقلیمی سرد همواره در تعطیلات نوروزی به عنوان مقصد گردشگران نبوده بلکه در مسیر عبور مسافران گردشگران قرار دارد.

اجرای ۴۰۰ برنامه نوروزگاهی همزمان با تعطیلات سال نو 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ادامه داد: ۴۰۰ برنامه با عنوان برنامه نوروزگاهی همزمان با تعطیلات سال جدید در سطح جاذبه‌ها، محورها و مقاصد گردشگری و روستاهای هدف این استان در حال برگزاری است.

«علی مالمیر» اظهار داشت: برنامه های متنوعی در ۴۰۰ نوروزگاه با هدف ایجاد فضای شاد همراه با نشاط برای مردم و مسافرین و نیز معرفی میراث ناملموس استان برگزار شد که نمونه آنها برگزاری ۱۴ نمایشگاه صنایع دستی در سطح استان همدان، دایر کردن ۲۱۴ غرفه برای عرضه مصنوعات تولیدی هنرمندان است.

وی اضافه کرد: فعالیت ۲۱ بوم‌گردی استان از دیگر برنامه‌های اجرایی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این ایام است.

به گفته وی، چهار هزار و ۵۰۰ تخت از زیر مجموعه تاسیسات گردشگری استان همدان برای استفاده مسافران آماده شده است.

 

همدان دروازه گردشگری غرب کشور

این استان در آغازین روزهای سال جدید میزبان ۲ مسئول ملی از وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردگری و هلال احمر بود که معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان بازدید از ستاد اجرایی خدمات سفر استان گفت: همدان نقش مهمی در مسیر گردشگری غرب کشور دارد و نقطه ثقل این محور است.

«علی‌اصغر شالبافیان» با بیان اینکه این استان در حوزه گردشگری ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد که باید متناسب با آن برنامه‌ریزی شود افزود: امکان استفاده از بازار گردشگری همدان برای استان‌های همجوار یکی از قابلیت‌های ویژه این استان است بنابراین همدان در تعریف محور گردشگری غرب با مشارکت پنج استان توسط معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، نقش کلیدی دارد.

به گفته شالبافیان، استان‌های محور غرب از جمله همدان پتانسیل‌های بی‌نظیر و جذابی در حوزه گردشگری خارجی دارند و با تکمیل شدن پرونده‎ های ثبت جهانی همدان جذابیت‌های بیشتری برای این مسیر فراهم می‌شود.

سفرهای نوروزی شور و نشاط اجتماعی ایجاد کرده است

رییس جمعیت هلال‌ احمر نیز در جریان سفر به استان همدان و بازدید از ستاد خدمات سفر بیان کرد: شور و نشاط اجتماعی در سفرهای نوروزی از اهمیت بالایی برخوردار است و هم اینک این موج شادی و نشاط را در جامعه به خوبی شاهد هستیم.

«پیرحسین کولیوند» افزود: همکاری خوب بین بخشی و دستگاهی در کشور برای خدمت رسانی ایجاد شده و اطلاع رسانی در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی و پیشگیری از شیوع کرونا بسیار ضروری است.

وی با اشاره به آمادگی کامل استان همدان برای حضور گردشگران، گفت: بیشترین میزان مراجعه‌ به پایگاه‌های سلامت مرتبط با مشکلات گوارشی است لذا انتظار داریم مسافران نوروزی بهداشت تغذیه را رعایت کرده و مورد توجه قرار دهند.

| منبع خبر : ایرنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.