امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 35359
  پرینت تاریخ انتشار : 24 ژانویه 2022 - 17:22 | 3 بازدید
مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان

کاهش ۵۰ درصدی بارش‌های نهاوند در مقایسه با میانگین بلندمدت

به گزارش همدان نوین،‍ مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان از کاهش ۵۰ درصدی بارش‌های نهاوند در مقایسه با میانگین بلندمدت خبر داد. محمد ضروری ظهر امروز در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان نهاوند اظهار کرد: با توجه به بارش‌های جوی سال جاری تا کنون به طور متوسط میزان بارش‌ها در مقایسه با میانگین بلندمدت ۵۰ درصد کاهش داشته […]

کاهش ۵۰ درصدی بارش‌های نهاوند در مقایسه با میانگین بلندمدت

به گزارش همدان نوین،‍ مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان از کاهش ۵۰ درصدی بارش‌های نهاوند در مقایسه با میانگین بلندمدت خبر داد.

محمد ضروری ظهر امروز در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان نهاوند اظهار کرد: با توجه به بارش‌های جوی سال جاری تا کنون به طور متوسط میزان بارش‌ها در مقایسه با میانگین بلندمدت ۵۰ درصد کاهش داشته که لازم است از هم اکنون برنامه‌ریزی برای جلوگیری از مشکلات انجام شود.

وی افزود: در زمینه بارش‌ها تا کنون ۴۲ درصد و در زمینه روان‌آب‌ها بیش از ۵۵ درصد کاهش داشته‌ایم که این یک زنگ خطر و هشدار برای استفاده از آب در فصل گرماست.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان همکاری دستگاه‌های مرتبط اجرایی را لازمه حل این مشکل عنوان کرد و افزود: با توجه به کاهش روان‌آب‌ها و در صورت ادامه این وضعیت قطعا با مشکل روبرو خواهیم شد بنابراین کشاورزان باید خود را با این وضعیت تطبیق داده و مصرف خود را متناسب با وضعیت موجود داشته باشد.

وی عدم اصلاح سربندهای اصلی نهر شعبان را یکی از مشکلات اصلی در توزیع آب دانست و گفت: با توجه به اینکه سربندهای اصلی نهر شعبان هنوز به طور اصولی اصلاح نشده است، تقسیم و توزیع آب با مشکل روبروست که برای رفع این مشکل نیاز به اعتبار ویژه و اختصاص ردیف اعتباری جدید داریم.

ضروری با بیان اینکه اگر نتوانیم اعتباری در این زمینه جذب کنیم قطعا با مشکل روبرو خواهیم شد افزود: البته تلاش ما بر این است که نگذاریم مشکلی پیش بیاید اما چنانچه کشاورزان و باغدارانی که در سربند هستند رعایت نکنند مشکلات زیاد خواهد شد.

وی عدم پرداخت حق آبه از سوی کشاورزان را یکی دیگر از مشکلات موجود در زمینه نهر شعبان عنوان کرد و اضافه کرد : سال گذشته نرخ حق‌آبه نهر شعبان ۴۵۰ میلیون تومان تعیین شد که متاسفانه این رقم به طور کامل از سوی بهره‌برداران پرداخت نشد در حالی که این رقم بسیار بیشتر از این است که باید صرف بازسازی نهر شود.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه پرداخت آب‌بها حق دولت برای ارائه خدمات به کشاورزان است افزود: نرخ واقعی آب‌بها در سال گذشته برای نهاوند حدود ۳ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ باید فقط یک میلیون تومان صرف لایروبی و تعمیر شبکه شود لذا مبلغ تعیین شده سال گذشته خیلی پائین تر از نرخ واقعی است و به ازای هر هکتار ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که مبلغ قابل توجهی نیست.

وی با بیان اینکه طبق قوانین باید آب‌بها جمع‌آوری و به حساب شرکت آب منطقه‌ای واریز شود گفت: طبق قانون پس از واریز آب‌بها به حساب، شرکت می‌تواند تا ۳۵ درصد از کل مبلغ را بابت لایروبی، تعمیر شبکه های فرسوده و سایر مخارج هزینه کند در حالی که عدم پرداخت حق‌آبه مانع از ارائه این خدمات و در نتیجه ایجاد مشکلات بعدی می‌شود.

ضروری در ادامه با اشاره به اینکه طبق آمار ۵۰ درصد آب‌های سطحی استان در نهاوند مصرف می‌شود اضافه کرد: با توجه به اینکه در این شهرستان ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب‌های سطحی بین کشاورزان توزیع می شود باید در زمینه تخصیص اعتبارات این شهرستان پررنگ‌تر دیده شود.

وی در پایان با جمع بندی مشکلات موجود نهر شعبان گفت: به منظور حال مشکلات موجود این مهر که باعث توزیع نامناسب آب می‌شود لازم است که علاوه بر اصلاح سربندهای آب و پرداخت حق آبه شرکت تعاونی کشاورزان نیز در این زمینه فعال شود.

| منبع خبر : فارس
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.