امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 10 محرم 1448
شناسه خبر : 28535
  پرینت تاریخ انتشار : 06 اکتبر 2021 - 12:18 | 667 بازدید
یک کارشناس ارشد روانشناسی  درهمدان

با کودکان بدغذا چگونه رفتار کنیم؟

به گزارش همدان نوین،  یک کارشناس ارشد روانشناسی  درهمدان با اشاره به اینکه  اگر کودکتان به شدت بدغذاست یا غذا نمی‌خورد می‌توانید با تغییر  در شیوه‌های فرزندپروری، نوع رفتار و عملکردنسبت به کودک این مسئله را به همراه روانشناس حل کنید. هاجر ایزدی بیان کرد : ما می‌توانیم بعد از بررسی‌های لازم از نظر بیماری […]

با کودکان بدغذا چگونه رفتار کنیم؟

به گزارش همدان نوین،  یک کارشناس ارشد روانشناسی  درهمدان با اشاره به اینکه  اگر کودکتان به شدت بدغذاست یا غذا نمی‌خورد می‌توانید با تغییر  در شیوه‌های فرزندپروری، نوع رفتار و عملکردنسبت به کودک این مسئله را به همراه روانشناس حل کنید.

هاجر ایزدی بیان کرد : ما می‌توانیم بعد از بررسی‌های لازم از نظر بیماری جسمانی که منجر به بی اشتهایی و یا کم اشتهایی و یا عفونت مجاری ادراری می‌شود از نظر روانشناسی به این موضوع بپردازیم .

وی خاطرنشان کرد: کودکان تقریبا از سن ۱۰ ماهگی شروع به تغذیه از غذای موجود در سفره خانواده می‌کنند که در این سن کودک اولین طعم‌ها و مزه‌ها را می‌چشد پس بهتر است غذاهای چرب و خوراکی‌های ناسالم به او داده نشود تا ذائقه‌اش به سمت سالم‌خوری سوق داده شود.

ایزدی افزود: در این سن که کودک علاقه دارد خودش با دست با غذا بازی کند و آن را در دهانش بگذارد، سخت نگیریم و این امکان را به او بدهیم تا  غذایش را به سر وصورتش بمالد،همین لحظات است که کودک احساس خوبی نسبت به غذا پیدا می‌کند و غذا خوردن برایش به خاطره خوشی تبدیل می‌شود و والدین می‌توانند زیراندازی برایش پهن کرده تا از این وضعیت ناراحت نشوند.

وی در ادامه یادآور شد: کودکان نوپا معمولا از یک جا نشستن زود خسته می‌شوند و به خاطر کنجکاوی زیادی که دارند معمولا کمی غذا می‌خورند و می‌روند دوری درخانه می ‌زنند و برمی‌گردند، پس بهتر است صبور باشیم و او را سرزنش و دعوا نکنیم  و بساط غذایش را جمع نکنیم تا هروقت میلش کشید بخورد.

ایزدی با بیان اینکه معمولا بچه ها در حضور همسالانشان بهتر غذا می‌خورند ، گفت: چون تقلید دراین سن رایج است و همچنین اگر مشاهده کند که یکی از اعضای خانواده غذایی را نمی‌خورد او هم امکان دارد که نسبت به آن غذا بی میل شود.

وی تزئین غذا را در خوردن غذا کودکان بسیار موثر دانست و افزود: تزئین غذا جذابیت را برای کودک بیشتر می‌کند و مشتاق است از آن غذا بیشتر میل کند و همچنین  جو شاد در کنار خانواده سر سفره و به دور از بحث ، تنش ، ناراحتی و میل کودک را به خوردن غذا افزایش می‌دهد.

این کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه  التماس نکردن به کودک برای خوردن غذا خیلی مهم است، افزود: در واقع وظیفه‌ والدین این است که غذا را برایش آماده کنند و این اختیار را به او بدهند که هروقت میلش کشید بخورد و در طول روز نیز میان وعده‌های زیاد به او ندهند که اشتهایش را برای وعده اصلی ازدست بدهد.

وی اظهار کرد: سختگیری بیش از حد به کودک برای آداب درست غذا خوردن می‌تواند او را نسبت به تغذیه منزجر کند و برای اینکه از سرزنش‌ها وایرادها درامان بماند بخواهد زودتر از سفره جدا شود.

ایزدی در ادامه خاطرنشان کرد: فشار به کودک برای اینکه فلان غذا را حتما بخورد و یا اینکه بشقابش را به‌طور کامل تمیز کند نیز باعث آزار کودک و دید منفی نسبت به غذا خوردن می‌شود که بهتر است غذایی را باب میل اوست بپزیم و در کنارش با تشویق از او بخواهیم که کمی از غذایی که تمایل ندارد بچشد اما هیچ وقت  او را مجبور به خوردنش نکنیم.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که کودک را ترغیب به خوردن می‌کند این است که با خودش به خرید مواد غذایی برویم و با او مشغول آشپزی شویم، گفت: این راهکار و روش باعث می‌شود که با حس بهتری خودش بخواهد غذا را بخورد چون در پخت آن همکاری داشته است و به ویره در گردآوری بساط غذا یا چیدن ظروف در سفره و میز از او کمک بخواهیم تا لذت همکاری و شادی دور هم بودن برای خوردن را درک کند.

ایزدی در پایان افزود: برای کودک از ظروف ، لیوان ، قاشق ، چنگال بچگانه و با طرح‌های کارتون موردعلاقه‌اش استفاده شود تا غذا خوردن برایش جذاب‌تر شود.

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.