امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 27 شوال 1445
شناسه خبر : 14374
  پرینت تاریخ انتشار : 10 دسامبر 2020 - 15:30 | 7 بازدید
خودکفایی مددجویانم آرزوست

«بهبودیافتگان محترم» بفرمایید؛ «کار داریم»/ از کمک‌ هزار تومانی تا کارتن‌خوابی که مداح شد

به گزارش همدان نوین،اینجا روایتی از قرارگاه مردمی بازگو می‌شود که مروت و مردانگی را سرلوحه افکار و رفتار خود قرار دادند و هیچ رقمه از عهدی که در هیاهوی زندگی امروزی با خدا بسته‌اند کوتاه نمی‌آیند، پای کار آمدند تا گره‌ایی را باز کنند و گرفتارانی را آزاد. اگر غمی عمیق ریشه به جانت […]

«بهبودیافتگان محترم» بفرمایید؛ «کار داریم»/ از کمک‌ هزار تومانی تا کارتن‌خوابی که مداح شد

به گزارش همدان نوین،اینجا روایتی از قرارگاه مردمی بازگو می‌شود که مروت و مردانگی را سرلوحه افکار و رفتار خود قرار دادند و هیچ رقمه از عهدی که در هیاهوی زندگی امروزی با خدا بسته‌اند کوتاه نمی‌آیند، پای کار آمدند تا گره‌ایی را باز کنند و گرفتارانی را آزاد.

اگر غمی عمیق ریشه به جانت زده باشد خوب می‌دانی لحظات آرام و بدون دغدغه را چه طور ستایش کنی، دستانت را تا آسمان هفتم بلند کنی و دم به دم شکرگزار آن لحظات باشی، اگر غنچه‌های یاس خانه در پی درد روحی و جسمی پدرشان در هم بپیچند لحظات سلامتی را شکرگزاری می‌کنی.

اگر آرامش خانه در ندیدن و نیامدن پدر خلاصه شود لحظات بهبودیافتگی‌اش را با جان و دل می‌گذرانی، اگر عطر غیرت و مردانگی پدر آلوده به بوی افیون باشد به وقت پاکی، دستانش را با تمام وجود می‌فشاری و اگر چشمان مردانه‌اش افسون شده باشد و رنگ ببازد در ثانیه‌های خودسازی، چشمان روشن پر از مهرش را هیچ گاه از یاد نمی‌بری.

از مسبب همه این تلخی‌ها و بی‌قراری‌ها نمی‌گویم اما از مسبب ثانیه‌های بهبودیافتگی سخن به میان می‌آورم از بازگشت آرامش گمگشته کلبه محقرشان تعریف می‌کنم، دست به جیب شدن پدر و خودکفا شدن مادر را یادآوری می‌کنم، حکایت ضماد زندگانی چاک چاک شده را نقل می‌کنم و دست آخر می‌رسم به قهرمانانی از جنس مردم که با ایفای نقش اصلی داستان فصل جدیدی از زندگی را به اعضای خانوادهای آسیب‌دیده هدیه می‌دهند.

آری… نقش اصلی این داستان مردمانی هستند که از مرد افیونی مداح سیدالشهدا می‌سازند و از بدهکاران، درآمدزا و در نهایت زنگ آخر رایحه خوش خدمت برای این خیرین اشتغال است و کسب روزی حلال مددجویان.

اینجا روایتی از قرارگاه مردمی بازگو می‌شود که مروت و مردانگی را سرلوحه افکار و رفتار خود قرار دادند و هیچ رقمه از عهدی که در هیاهوی زندگی مدرن با خدا بسته‌اند کوتاه نمی‌آیند، پای کار آمدند تا جیب‌هایی را پر از پول کنند که دخلی به آنها ندارد.

۲ هزار فرصت شغلی در «قرارگاه مردمی شهید هاشمی»

صادق نظری «مسوول قرارگاه مردمی شهید حمید هاشمی» به آغاز فعالیت این قرارگاه مردمی در سال ۹۶ اشاره می‌کند و می‌گوید: این مجموعه بدون اتکا به هیچ سازمان و ارگانی با هدف مقابله با آسیب‌های اجتماعی کار خود را شروع کرده است.

باید برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی کاری صورت گیرد به طور مثال اعتیاد که سبقه چند هزار ساله دارد و توقف این بلای خانمان‌سوز بسیار سخت است اما می‌توان در حد انرژی و توان مردمی برای مقابله با این مسئله ورود کرد.

بهترین راه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی توانمندسازی خانواده‌های در معرض آسیب و آسیب‌دیده است به طوری که ایجاد اشتغال و فضای شغلی امن با کسب درآمد مناسب در این زمینه بسیار موثر بوده از همین رو اقدام به ایجاد ۹ کارگاه تولیدی در رسته‌های مختلف کردیم.

او با اشاره به فرمایشات حضرت آقا که فرمودند مسئله اعتیاد در اولویت است اضافه می‌کند: رسیدگی به  این آسیب را در راس امور قرار دادیم  البته با بررسی‌های صورت گرفته مشکلات عمده‌ که ناشی از آسیب‌های اجتماعی است بر روح و جان مادر خانواده فرود می‌آید لذا به دنبال خودباوری و جامعه پذیری این بانوان هستیم اگرچه علاوه بر خانم‌ها، آقایان هم در کارگاه‌های تولیدی قرارگاه مشغول به کار هستند.

از طرفی مادران فضای خانه را مدیریت می‌کنند و به مثابه تکیه‌گاه هستند از طرف دیگر اغلب فرد آسیب‌دیده پدر خانواده است بنابراین اشتغال خانگی بانوان علاوه بر کنترل اوضاع منزل درآمدزایی هم به همراه دارد.

مسوول قرارگاه مردمی شهید هاشمی به ۹ کارگاه فعال شهرستان همدان اشاره می‌کند و می‌گوید: ۲ هزار فرصت شغلی ایجاد شده که در حال حاضر یک‌هزار و ۱۰ نفر در کارگاه‌های قالی بافی، چرم‌دوزی، اتصالات لوله کشاورزی، ریسندگی، خیاطی و میناکاری مشغول به کار هستند.

فرآیند آموزش، حمایت و اعطای مواد اولیه به خواهران و برادران به صورت منظم  و مدون انجام و مددجویان در منازل خود کالاها را تولید می‌کنند و در نهایت به بازار عرضه می‌شود.

یکی از جدی‌ترین مسائلی که در قرارگاه پیگیری شده ایجاد بازار فروش است چراکه تلاش مددجویان برای تولید محصولات در صورت نبود بازار فروش هدر می‌رود بنابراین تعدادی از اعضای قرارگاه تحت عنوان کمیته  بررسی و تحلیل  بازار به رصد بازار می‌پردازند.

درآمد ۳ میلیونی مددجویان

درآمدزایی این خانواده‌ها بستگی به کیفیت کار و زمانی که صرف می‌کنند، دارد به طور مثال افرادی هستند بالغ بر ۳ میلیون تومان در کارگاه قالی‌بافی درآمد کسب می‌کنند و تعدادی دیگر به واسطه زمان کمتری که برای تولید در نظر می‌گیرند تا یک میلیون و پانصد هزار تومان درآمد دارند.

به طور کلی میزان درآمد هر یک از مددجویان متغیری است از کیفیت و تعداد سفارش‌های انجام شده که این رقم متفاوت بوده اما خودکفا و دست به جیب شدن این افراد ارزشمند است.

محله پاک

او کار مردمی را زیبا و قیمتی می‌داند و ادامه می‌دهد: وقتی مردم پای کار باشند همه دلسوزانه خود را صاحب مشکل می‌دانند و برای رفع آن قدم برمی‌دارند. امروز هم با حمایت‌های خیرین در بخش درمان مراجعه‌کنندگان را به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‌کنیم پس از بهبود در دوره‌های آموزشی خانوادگی شرکت می‌کنند و در نهایت در دوره‌های آموزشی مهارت آموزی به ویژه در حوزه مشاغل خانگی که منجر به کسب درآمد می‌شود، حضور می‌یابند.

سعی ما بر این است یک منطقه را از آسیب اجتماعی اعتیاد، پاک و برای بهبودیافتگان و خانواده این افراد شغل ایجاد کنیم، حتی به دنبال برگزاری «جشن محله پاک» هستیم بدان معنا که یک محله با ۱۰ کوچه عاری از معتاد، توزیع کننده و مصرف کننده باشد.

در راستای تحقق این مهم گاهی به شدت نیازمند حمایت‌های سازمانی هستیم اگرچه در این مسیر با سپاه انصارالحسین(ع) همدان، با سیستم قضایی به ویژه دادستان، سازمان تبلیغات اسلامی و نیروی انتظامی همکاری داریم اما اصل کار نهایتا با دغدغه و حضور مردم مدیریت می‌شود.

نظری اشتغال برای افراد بهبودیافته و خانواده آنها را بسیاری حیاتی می‌داند و یادآور می‌شود: اشتغال علاوه بر خودباوری باعث مشغولیت و منشا اثر بودن می‌شود و بقای بهبودی را تضمین می‌کند بنابراین بیکاری یکی از عواملی است که آسیب‌های اجتماعی را تشدید می‌کند.

امروز با وضعیت اقتصادی موجود یکی از دغدغه‌های این خانواده‌ها درآمدزایی است که با فعالیت در کارگاه‌های تولیدی این دغدغه به فرصت تبدیل شده و با کار خانوادگی درآمدی بالغ ۵ یا ۶ میلیون تومان کسب می‌کنند که آرامش و آسایش را به ارمغان می‌آورد.

او از فطرت پاک انسانی یاد و عنوان می‌کند: انسان این ظرفیت را دارد که اگر دچار لغزش شد مجددا به آغوش خداوند بازگردد از همین رو با آسیب‌دیدگان از هر نوع و شکلی به عنوان انسان طرد شده نگاه نکنیم ضمن اینکه با حمایت‌های بی‌جا منجر به دور کردن خودباوری و اعتماد به نفس از این افراد نشویم.

نجات یک نفر، نجات جامعه است

ناگفته نماند نباید تنبلی و پول الکی دادن به خانواده‌های نیازمند را رواج دهیم بلکه باید مسیر کمک‌ها به سمت و سوی ایجاد فضای کسب و کار سوق پیدا کند و این مهم فرهنگسازی شود اگر کار خیر برای خودباوری و خودکفایی این خانواده‌ها انجام شود قطعا موثرتر خواهد بود و  باقیات‌الصالحات است در حقیقت نجات یک نفر نجات یک خانواده و در نهایت نجات کل جامعه است.

مسوول قرارگاه مردمی شهید هاشمی سخن خود را با درخواستی از مسوولان ادامه می‌دهد: از مدیران و تصمیم‌گیران تقاضا داریم توجه ویژه‌ای نسبت به گروه‌های مردمی داشته باشند چراکه این مجموعه‌ها نیازمند حمایت هستند به طوری که با حمایت مسوولان اثرگذاری اقدامات ما چندین برابر خواهد شد از طرفی امیدوارم در آینده نزدیک خیریه‌ها منسجم شوند چون جزیره‌ای عمل کردن، ادامه کار را برای موسسات خیریه سخت کرده است.

مردم استان و کشور انصافا همیشه پای کار هستند و ما خیرین خیلی خوبی داریم که از جان و دل برای کمک مایه می‌گذارند در همین راستا ۷۰۰ نفر از آسیب‌دیدگان در فرآیند ترک قرار گرفته و بهبود یافتند و با همت والای خیرین تا امروز هیچ کمک هزینه‌ای از هیچ سازمانی دریافت نکردیم.

کارتن خوابی که مداح شد

نظری در ادامه سخنانش از خاطره‌ بهبود فرد درگیر به اعتیاد یاد می‌کند و می‌گوید: در یکی از مناطق حاشیه همدان فردی درگیر اعتیاد با مصرف بسیار زیاد بود حتی خانواده این پدر را طرد کرده بودند تا جایی که به مرحله کارتن‌خوابی رسید، خوشبختانه پس از شناسایی، پیگیری و طی ۶ ماه پروسه درمان، این پدر پاک شد و به واسطه وساطت امام جماعت محله خانواده ایشان را پذیرفتند و شکر خدا خانواده چهار نفری آنها دور هم جمع شد.

  البته با یاری خداوند شغلی هم دست و پا شد و ایشان مشغول به کار و کسب روزی حلال هستند، امروز این فرد بهبودیافته به یکی از مداحان خوش الحان سیدالشهدا شهره شده و فی‌سبیل الله مداحی و پله‌های ترقی را یک پس از دیگری طی می‌کند.

این فرد یک الگوی موفق است اگرچه از این دست از افراد بسیار داریم به طوری که پس از طی دوران درمان و بازگشت به زندگی گوشه‌ای از کار را در قرارگاه بر عهده می‌گیرند و به هم نوع خود کمک می‌کنند.

کمک هزار تومانی خیری مسن  

او در پایان خاطره‌گویی از خیرین را خالی از لطف نمی‌داند و ادامه می‌دهد: کمک رسانی خیرین بسیار دلنشین و به یاد ماندنی است اما یک بار در شهرک ولیعصر(عج) در حین ارائه خدمات درمانی بودیم که یک خانم مسن مراجعه کرد و از داخل کیفش یک هزار تومانی پیدا کرد و گفت «پسرم من همین پول را دارم و همین مقدار هم می‌خواهم کمک کنم برای کار خیر» ارزش معنوی کمک یک هزار تومانی این پیرزن هزاران مرتبه بیشتر از مبلغ ریالی آن است که نشان از حس نوع‌دوستی او داشت در واقع این روحیه شراکت در کار خیر در رگ‌های ایرانیان جاری است.

اشتغال برای همه، خودکفایی برای زنان و دختران

جمیله فاضلی، «سرپرست کارگاه تولیدی قرارگاه مردمی شهید حمید هاشمی» از هدف این قرارگاه مردمی می‌گوید: اشتغال خانواده‌های بدسرپرست، بی‌سرپرست و زنان و دختران خود سرپرست جزو اهداف اصلی این مجموعه به حساب می‌آید.

در حال حاضر هم ۲۵۰ مددجو در دو کارگاه میناکاری و خیاطی آموزش دیده و مشغول به کار هستند تا با کسب درآمد از آسیب‌های اجتماعی دور باشند و با توانمندی‌های خود مایحتاج زندگیشان را تامین کنند.

اکثر خانواده‌های آسیب‌پذیر قوای اقتصادی ندارند بنابراین کارگاه‌های مختلفی به همت مسوولان قرارگاه شهید هاشمی ایجاد شده تا بر اساس ذائقه و توانمندی هر یک از مددجویان مشغول به کار شوند، در حقیقت شرایط افراد مختلف در نظر گرفته و ۹ کارگاه اشتغالزایی بنا شده است.

او به روند اشتغال مددجویان در این قرارگاه مردمی اشاره و اضافه می‌کند: اشتغال در کارگاه‌ها با آموزش آغاز می‌شود و خانم‌های بدسرپرست یا بی‌سرپرست رایگان آموزش می‌بینند، وسایل و مواد اولیه هم رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد، پس از توانمند شدن و اتمام دوره آموزشی نیازی به حضور مددجو در کارگاه نیست بلکه اشتغال خانگی است. به طوری که رفت و آمد به منازل مددجویان، تهیه مواد اولیه و تمام ابعاد کار توسط اعضا قرارگاه انجام می‌شود البته مشکلات احتمالی را به جان و دل می‌خرند.

ضمن اینکه تسویه حساب هم در همان روز نسبت به تعداد سفارش‌ها انجام می‌شود  در حقیقت به صورت روزانه مزد مددجویان پرداخت خواهد شد و در کنار آن در صورت امکان پاداش هم در نظر می‌گیریم.

آموزش ماهیگیری برای مددجویان از ۱۴ تا ۶۰ ساله

فاضلی فعالیت «قرارگاه مردمی شهید حمید هاشمی» را بر اساس ضرب‌المثلی معروف می‌داند و یادآور می‌شود: ما در این مجموعه به مددجویان ماهی نمی‌دهیم بلکه ماهیگیری به آنها آموزش می‌دهیم تا مخارج زندگیشان را با تلاش و تکیه بر اعتماد به نفس خود تامین کنند.

کوچکترین فردی که در این کارگاه‌ها مشغول به کار شده دختر خانم ۱۴ ساله‌ای است که در یکی از خانواده‌های آسیب‌دیده از اعتیاد زندگی می‌کند و  یک خانم ۶۰ ساله مسن‌ترین شاغل که کار بافتنی انجام می‌دهد و بذر امید در دلش جوانه زده است.

او همت مثال‌زدنی اعضای قرارگاه را ستودنی می‌داند و ادامه می‌دهد: سختی‌های کار زیاد است اما چون هر قدمی که برمی‌داریم برای رضای خداست هیچ کدام از موانع برای اعضا این مجموعه مردمی بازدارنده نیست، ضمن اینکه وقتی در کنار مددجویان هستیم متوجه گذر زمان نمی‌شویم از صبح زود به عشق خدمت از منزل بیرون می‌زنیم و تا آخر وقت با همان انرژی ادامه می‌دهیم.

گام به گام برای رضای خدا

در حال حاضر خیلی احساس رضایت می‌کنم که برای مددجویان وقت می‌گذارم و خیلی پشیمان هستم که چرا زودتر از اینها به کار خیر با این سبک و سیاق ملحق نشدم، ای کاش در سن و سال کمتری همان اوایل جوانی با خانواده‌های آسیب‌دیده اجتماعی آشنا می‌شدم.

این فعال اجتماعی از لزوم توجه مسوولان سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: امیدوارم طی این مصاحبه صدای ما به مسوولان و دولتمردان برسد و حمایت‌های لازم در بحث اشتغال و بازار فروش صورت گیرد چراکه چشم امید این خانواده‌ها به چرخ خیاطی و دار قالی است تا از طریق آن لقمه نانی به خانه ببرند و دستشان جلوی کسی دراز نباشد از طرفی دیگر هم با آرامش و امنیت بیشتر و بدون دغدغه زندگی کنند.

علاوه بر ایجاد کارگاه‌های تولیدی و اشتغال، بازار فروش هم دارای اهمیت است و سازمان‌ها و ارگان‌ها می‌توانند با همکاری و توجه بیشتر در جهت تداوم شغل مددجویان گام بردارند یقینا با فرهنگسازی و توسعه اشتغال خانواده‌های آسیب‌دیده بعد از گذشت مدتی همچون دیگر خانواده‌های معمولی ادامه حیات می‌دهند و آمار موسسه‌های خیریه برای ارائه خدمات به صفر می‌رسد.

ناگفته نماند برای تهیه مواد اولیه و فروش اجناس با مشکلات ریز و درشتی مواجه هستیم به ویژه اینکه ما بازاری نیستیم ولی رقیب کاری بازاریان محسوب می‌شویم البته با وجود سنگ‌اندازی‌ها با تمام قوا و عزم راسخ مددجویان این مسیر را ادامه می‌دهیم.

مجموعه با تولید محصولات به دنبال رقابت در بازار نیست تنها برای حمایت از افراد بی‌سرپرست و بدسرپرست پای کار هستیم  بنابراین حمایت شغلی این افراد در بازار کار و فروش محصولات می‌تواند گره کور مصائب معیشتی آنها را فیصله دهد.

حذف واسطه به نفع مددجویان

او از حذف واسطه‌ها در بازار و برگشت سود اصلی به مددجویان یاد می‌کند و می‌افزاید: حذف واسطه‌ها یکی از اقدامات قرارگاه است که شاید در برخی از موارد به مذاق واسطه‌‌گران  خوش نیاید از همین رو به دنبال حذف ما در بازار باشند، در حالی که ما در تلاشیم بازار محصولات کارگاهی حفظ شود تا شغل این خانواده‌ها دائمی باشد و ناامیدی بر آنها مستولی نشود.

به نظرم تجمیع بسته‌های معیشتی در خیریه‌ها و یکصدا شدن آنها در راستای ایجاد شغل و حمایت شغلی خانواده‌های آسیب دیده به مراتب ارزشمندتر از اهدا یک و یا چند مرحله اقلام غذایی است چراکه با حفظ شأنیت افراد حداقل مشکلات اقتصادی یک خانواده برای همیشه حل و فصل خواهد شد.

خودکفایی مددجویانم آرزوست

این بانوی خیر به آرزوی خودکفا شدن مددجویان اشاره و بیان می‌کند: در طی سال‌های اخیر خانواده‌هایی از ابتدا با مجموعه گام به گام  پیش رفتند و امروز به عنوان  افراد موفق  فعالیت می‌کنند البته بدیهی است که اعضای این قرارگاه شبانه‌روزی پای کار بوده و به صورت مدون به دنبال جذب خیرین هستیم به طور مثال در همین هفته با یک کلینیک دندانپزشکی قرارداد دوخت لباس محافظ بسته شد که در کنار این قرارداد کمک هزینه تامین کمپ‌های ترک اعتیاد زنان کارتن‌خواب را متقبل شدند.

خوشبختانه حمایت‌های خوبی از سوی خیرین شامل قرارگاه و اهداف این مجموعه می‌شود که جا دارد از خیرین تشکر کنیم اگرچه بازخورد و برکت کار خیر بر هیچکس پوشیده نیست و در زندگی خیرین هم ساری و جاری است.

 اعضای قرارگاه برای تلاش‌ بی‌وقفه و از جان و دلشان ریالی دریافت نمی‌کنند که هیچ حتی از جیب خود هزینه می‌کنند و با تمام انرژی به عهد و پیمانشان برای جلب رضایت خدا پایبند هستند.

دعای خیر این خانواده‌ها همیشه پشت و پناه ما بوده به طوری که نتیجه دعای مددجویان مهیا شدن پول رهن این کارگاه و مواد اولیه برای اشتغال ۲۵۰ نفر است با وجود اینکه بنده خودم کارمند نیستم و درآمدی ندارم اما خیلی راحت این مبالغ جور شد.

او در هر کلام به یاد و خاطره خانواده‌های آسیب‌دیده می‌پردازد و می‌گوید: خاطره‌های مختلفی بین این خانواده‌ها در ذهنم دارم چون هر یک از مددجویان داستان زندگی خاص و شنیدنی دارند اما یکی از زیباترین خاطرات من مربوط به جذب موسسه خیریه سپهر تهران بوده که از طریق مصاحبه‌ام با شما در خبرگزاری فارس صورت گرفت، حمایت همه‌جانبه این موسسه از جمله سفارش‌های کار به کارگاه‌ها تا حمایت‌های مالی قرض‌الحسنه شامل حال ما می‌شود البته این مجموعه حمایت‌های معنوی هم در برنامه دارد.

وقتی غیرممکن، ممکن می‌شود

و اما خاطره دیگر که هر هفته تازه می‌شود و جانی تازه به کالبدمان می‌دمد از این قرار است: در یک خانواده چهار نفره پدر دچار اعتیاد سنگین بود و تحت هیچ شرایطی حاضر به ترک نبود و حتی یک برهه فراری شد و متاسفانه خانواده درگیر مشکلات جدی به ویژه مباحث مالی شده بودند تا اینکه در نهایت با تلاش فراوان این پدر بهبود یافت و هم اکنون خانوادگی همراه با دو دختر زیبایشان در کلاس‌های آموزشی بهبودیافتگان قرارگاه شرکت می‌کنند.

علاوه بر بازگشت به زندگی این پدر، هم خانم و هم آقا در کارگاه سفال مشغول به کار شدند و ماهیانه پنج میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند در حالی که پیش از این درآمد این خانواده صفر تومان بود و کلی بدهی به صاحبخانه و حتی به نانوایی محله داشتند اما از اسفندماه سال گذشته زندگی دیگری را برای خودشان رقم زدند و خوشبخت و خوشحال روزگار سپری می‌کنند. هر هفته با این خانواده دیدار تازه می‌کنیم و از خوشبختی آنها لذت می‌بریم، شاید یکی از لذت‌بخش‌ترین اتفاقات کره خاکی بازگشت به زندگی یک خانواده چهار نفره باشد.

| منبع خبر : فارس
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.