امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 22 شوال 1445
شناسه خبر : 12477
  پرینت تاریخ انتشار : 26 اکتبر 2020 - 9:11 | 6 بازدید
انتظار

۴۲|قیام و انقلاب مهدی(ع)/انتظار سازنده چیست؟

به گزارش همدان نوین، به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) کتاب قیام و انقلاب مهدی(ع) اثر استاد شهید آیت‌الله دکتر مرتضی مطهری را معرفی و بخشی از آن را با هم می‌خوانیم. ویروس کرونا همچنان در حال جولان دادن است و به خون مردم تشنه. این بار […]

۴۲|قیام و انقلاب مهدی(ع)/انتظار سازنده چیست؟

به گزارش همدان نوین، به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) کتاب قیام و انقلاب مهدی(ع) اثر استاد شهید آیت‌الله دکتر مرتضی مطهری را معرفی و بخشی از آن را با هم می‌خوانیم.

ویروس کرونا همچنان در حال جولان دادن است و به خون مردم تشنه. این بار دوای درد دوری است و دوستی. به همین دلیل است که اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با همکاری خبرگزاری فارس همدان از همان روزهای اول پویش «خانه بمانیم کتاب بخوانیم» را راه‌اندازی کرد تا از زمانی که در خانه هستیم بیشتر استفاده کنیم و کتاب بخوانیم. هر بار با معرفی یک کتاب و خوانش بخشی از آن در خدمت مخاطبان خواهیم بود، همه شما می‌توانیم برای ما کتاب بخوانید و به hamedanpl در شبکه اجتماعی اینستاگرام ارسال کنید.

این بار با فرارسیدن سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) کتاب قیام و انقلاب مهدی(ع) اثر استاد شهید آیت‌الله دکتر مرتضی مطهری را معرفی و بخشی از آن را با هم می‌خوانیم.

خلاصه‌ای از کتاب

اندیشه پیروزی نهایی نیروی حق و صلح و عدالت بر نیروی باطل و ستیز و ظلم، گسترش جهانی ایمان اسلامی، استقرار کامل و همه جانبه ارزشهای انسانی، تشکیل مدینه فاضله و جامعه مطلوب و بالاخره اجرای این ایده عمومی و انسانی به وسیله شخصیتی مقدس و عالیقدر که در روایات متواتر اسلامی از او به «مهدی» تعبیر شده است، اندیشه‌ای است که کم و بیش همه فرق و مذاهب اسلامی با تفاوت‌ها و اختلاف‌هایی بدان مؤمن و معتقدند. زیرا قرآن مجید با قاطعیت تمام، پیروزی نهایی ایمان اسلامی، غلبه قطعی صالحان و متقیان، کوتاه شدن دست ستمکاران و جباران برای همیشه و آینده درخشان و سعادتمندانه بشریت را نوید داده است.

انتظار فرج دوگونه است: انتظاری که سازنده و تعهدآور است و نیروآفرین و تحرک بخش به گونه ای که می تواند عبادت و حق پرستی شمرده شود، و انتظاری که ویرانگر و اسارت بخش و فلج‌کننده است و باید نوعی «اباحیگری» محسوب گردد. این دو نوع برداشت از ظهور مهدی موعود، علیه السلام، از دو نوع بینش درباره تحولات و انقلابات تاریخی ناشی می شود. یکی از این دو شیوه را «ابزاری» و از نظری «دیالکتیکی» می‌نامیم و به شیوه دیگر «انسانی» یا «فطری» می‌گوییم.

در طول تاریخ گذشته و آینده نبردهای انسان تدریجا بیشتر جنبه ایدئولوژیک پیدا کرده و می کند و انسان تدریجا از لحاظ ارزشهای انسانی به مراحل کمال خود یعنی به مرحله انسان ایده‌آل و جامعه ایده‌آل نزدیکتر می‌شود تا آنجا که در نهایت امر حکومت کامل ارزش‌های انسانی که در تعبیرات اسلامی از آن به «حکومت مهدی» تعبیر شده است مستقر خواهد شد و از حکومت نیروهای باطل و حیوان‌مآبانه و خودخواهانه و خودگرایانه اثری نخواهد بود.

از نظر قرآن هر فرعونی موسایی در برابر خود داشته است (لکل فرعون موسی). در این نبرد و ستیزها گاهی حق و گاهی باطل پیروز بوده است، ولی البته این پیروزی‌ها و شکست‌ها بستگی به یک سلسله عوامل اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی داشته است.

آرمان قیام و انقلاب مهدی، علیه السلام، یک فلسفه بزرگ اجتماعی اسلامی است. این آرمان بزرگ، گذشته از اینکه الهام بخش و راهگشا به سوی آینده است، آینه بسیار مناسبی است برای شناخت آرمانهای اسلامی.

دو نوع انتظار:

۱. انتظار ویرانگر

برداشت قشری از مردم از مهدویت و قیام و انقلاب مهدی موعود(ع)، این است که صرفا ماهیت انفجاری دارد و آنگاه که صلح به نقطه صفر برسد این انفجار رخ می دهد. علیهذا هر اصلاحی محکوم است، زیرا هر اصلاح یک نقطه روشن است و تا در صحنه اجتماع نقطه روشنی هست دست غیب ظاهر نمی‌شود. پس بهترین کمک به تسریع در ظهور و بهترین شکل انتظار ترویج و اشاعه فساد است.

۲. انتظار سازنده

آن عده از آیات قرآن کریم که ریشه این اندیشه است و در روایات اسلامی بدانها استناد شده است در جهت عکس برداشت بالاست. از این آیات استفاده می شود که ظهور مهدی موعود حلقه ای است از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می شود. سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف به این است که آن فرد عملا در گروه اهل حق باشد.

سخن در این است که گروه سعدا و گروه اشقیا هر کدام به نهایت کار خود برسند. سخن در این نیست که سعیدی در کار نباشد و فقط اشقیا به منتهی درجه شقاوت برسند. مهدی موعود تحقق بخش ایده آل همه انبیا و اولیا و مردان مبارزه راه حق است.

این کتاب توسط نشر صدرا به چاپ رسیده است./فارس

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.