امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
امروز : پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ - 28 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 9726
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰ | 23 بازدید
تعریف برنامه کیفی قاضی‌محور

افزایش شعب قضایی در همدان

به گزارش همدان نوین، رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: طی یک سال گذشته با افزایش تعداد شعب دادگاه‌های تجدید نظر، کیفری و حقوقی، رضایتمندی مردم جلب و عملکرد دستگاه قضا در استان افزایش یافت.  محمدرضا عدالتخواه ظهر امروز در آیین رونمایی از سامانه ساآب با بیان اینکه کار قضایی اصلاحی در استان همدان بهتر […]

افزایش شعب قضایی در همدان

به گزارش همدان نوین، رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: طی یک سال گذشته با افزایش تعداد شعب دادگاه‌های تجدید نظر، کیفری و حقوقی، رضایتمندی مردم جلب و عملکرد دستگاه قضا در استان افزایش یافت.

 محمدرضا عدالتخواه ظهر امروز در آیین رونمایی از سامانه ساآب با بیان اینکه کار قضایی اصلاحی در استان همدان بهتر و با سهولت بیشتری نسبت به سایر استان‌ها صورت می‌گیرد اظهار کرد: ۱۸ حوزه قضایی، ۹ بخش و ۲۳۰ قاضی که ۷۳ درصد آنها بومی در استان همدان و فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر حدود ۱۳ قاضی و ۹۹۲ کارمند در استان فعالیت می‌کنند افزود: بنا بر دستور ریاست قوه قضاییه، مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب، در انتخاب روسای دادگستری‌ها و دادستانی‌ها، اولویت با عواملی چون جوانگرایی، کارایی و روحیه انقلابی به همراه با سکونت در محل است در حالی که پیش از این ریاست دادگستری‌ها و دادستان در حال تردد بین محل سکونت و محل کار بودند.

رئیس کل دادگستری استان همدان تصریح کرد: بر اساس این سیاست تاکنون در ۹ شهرستان، هشت رئیس دادگستری، هفت دادستان و چهار رئیس دادگاه بخش تغییر کرده و در محل مأموریت ساکن هستند و این اقدام باعث رضایتمندی مردم و ارتقا عملکرد دستگاه قضا در استان شده است.

وی با بیان اینکه تلاش بسیاری صورت گرفت تا پرونده‌های معوقه مختوم شوند ادامه داد: از تیرماه ۹۸ تا تیر ماه ۹۹ دادگاه‌های تجدید نظر از ۱۱ شعبه به ۱۷ شعبه افزایش یافته است.

عدالتخواه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ شعبه  تجدید نظر فعال است و شعبه هفدهم نیز ابتدای شهریورماه فعال خواهد شد خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۲۷۵ فقره پرونده در تیر ۹۸، به یک‌هزار و ۳۲۸ فقره رسیده است.

وی با بیان اینکه: دادگاه‌های کیفری یک از یک شعبه به دو شعبه اختصاصی افزایش یافته است و پرونده نیز از ۱۵۷ فقره به ۱۶۹ فقره رسیده است اظهار کرد: دادگاه‌های کیفری دو، در تیرماه سال گذشته، ۶ هزار و ۸۳۵ فقره پرونده داشته که در تیرماه سال جاری به ۵ هزار و ۳۷۰ فقره رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: دادگاه‌های حقوقی سطح استان ۱۰ هزار و ۲ فقره پرونده بوده که هم اکنون ۲ هزار و ۷۳۶ فقره است و دادگاه حقوقی مرکز استان هم از ۱۰ شعبه به ۱۴ شعبه افزایش یافته و پرونده‌های وارده هم کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در دادگاه‌های بخش نیز ۲ هزار و ۹۶۳ فقره پرونده در تیرماه سال گذشته داشتند که در حال حاضر به ۳ هزار و ۱۲۱ فقره رسیده است.

عدالتخواه در ادامه با بیان اینکه اجرای احکام مدنی ۱۶ هزار و ۹۰ فقره  پرونده در تیرماه  گذشته بوده که امروز به ۱۴ هزار و ۵۳۶ فقره رسیده است گفت:  ۵۶ درصد پرونده‌های معوقه در استان مختومه شدند.

وی خاطرنشان کرد:  ۲۲ هزار و ۴۴۱ فقره پرونده معوقه در تیرماه سال گذشته  در استان وجود داشت که امروز  به ۹ هزار و ۸۸۵ فقره رسیده و بسیاری از آنها مشکل مختومه و مشکل سیستمی دارند در حالی که بسیاری از آنها مختومه شدند.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه در استان همدان محوریت کار برنامه ریزی بوده است گفت: برنامه کمی شعبه محور تدوین شد و تک تک قضات استان دارای برنامه مبدأ و مقصد هستند.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از شعب به اهدافی که برای آن‌ها تعریف شده است، رسیده‌اند اظهار کرد: برنامه‌های شعب متکی به قاضی نیست و اگر قاضی تغییر پیدا کند، برنامه شعبه تغییر نمی‌کند.

عدالتخواه با اشاره به اینکه مشوق‌هایی برای افرادی که بهتر عمل کردند، تعبیه شده است افزود: در کنار برنامه کمی شعبه‌محور، برنامه کیفی قاضی‌محور نیز تعریف شده و برای قاضی برنامه در نظر گرفته شده است بنابراین در هر مقامی که قرار گیرد این برنامه را دنبال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در سیستم فعلی عملکرد کیفی قاضی مشخص نیست تصریح کرد: ۲۵ هزار و ۵۳۲ فقره مختومه پرونده در سال گذشته مختومه دادگاه‌های تجدیدنظر بوده که ۱۴ درصد نقض، ۶۲ درصد ابرام و بخشی  شامل تصمیمات دیگر بوده است./فارس

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.