امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 25 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 9588
  پرینت تاریخ انتشار : 11 آگوست 2020 - 10:50 | 26 بازدید
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان:

والدین باید قبل از ۵ سالگی نسبت به اختلالات رشدی فرزندشان آگاه شوند

به گزارش همدان نوین،رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان گفت: بهترین زمان مداخله بهنگام والدین در اختلالات رشد حرکتی و شناختی کودکان در سنین زیر پنج سال است و والدین در این زمان باید نسبت به تأخیرات رشد فرزند خود آگاهی داشته باشند. احمد قره‌خانی بیان کرد: در بحث مداخله بهنگام طلایی تصمیم […]

والدین باید قبل از ۵ سالگی نسبت به اختلالات رشدی فرزندشان آگاه شوند

به گزارش همدان نوین،رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان گفت: بهترین زمان مداخله بهنگام والدین در اختلالات رشد حرکتی و شناختی کودکان در سنین زیر پنج سال است و والدین در این زمان باید نسبت به تأخیرات رشد فرزند خود آگاهی داشته باشند.

احمد قره‌خانی بیان کرد: در بحث مداخله بهنگام طلایی تصمیم بر این است که سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و استان ها در دوران طلایی رشد یعنی سنین زیر پنج سال به کمک بچه ها بیایند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد رشد شناختی کودکان تا قبل از پنج سالگی اتفاق می افتد و تا آن زمان حدود ۲۵۰۰ کلمه یاد می گیرند، توضیح داد: وقتی بچه ها سنین رشد را طی می کنند و وارد هفت سالگی می شوند، شناسایی، ارجاع و توانبخشی ممکن است آن نتیجه ای که قبل پنج سالگی داشته را نداشته باشد.

قره‌خانی ادامه داد: تشخیص به موقع نارسایی ها در کودکات مانند تأخیرات رشدی اگر تا قبل از پنج سالگی اتفاق بیفتد، والدین زودتر نسبت به این موضوع آگاه شوند، ارجاع مناسب به مراکز تخصصی داشته باشند و بچه ها خدمات توانبخشی مناسبی را دریافت کنند، نسبت تأخیراتی که بعدها می خواهد دچار آن شود کمتر است اما اگر والدین تأخیر داشته باشند، سنین طلایی رشد تمام شود و بعد از این سن پیگیر مشکلات تأخیر رشد فرزندان شوند، میزان پاسخی که از مباحث توانبخشی می گیرند نسبت به سنین پایین بسیار کمتر و ناچیزتر است.

وی در رابطه با این مسئله که خانواده ها از چه زمانی باید متوجه اختلالات رشدی و شناختی کودک شوند، اظهار کرد: خانواده ها از بدو تولد باید بر روی رشد بچه ها نظارت کنند و بهترین راهکار این است که رشد را در میان بچه های دیگر مقایسه کنند؛ به عنوان مثال یک کودک باید در ۹ تا ۱۲ ماهگی نخستین کلمات مانند «بابا» و «مامان» را بگوید اما اگر این اتفاق نیفتد و به بعد از ۲۲ ماهگی برسد این یک هشدار و نشان است که این بچه ممکن است دچار تأخیرات رشدی شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان خاطرنشان کرد: عقب ماندگی ذهنی، مشکلات گفتاری، اختلالات یادگیری در دوران ابتدایی، بیش فعالی و درخودماندگی یا اوتیسم اختلالاتی هستند که با تأخیر رشد همراه هستند و اگر والدین در رشد بچه ها دقت کرده و رشد آنها را با دیگر کودکان مقایسه کنند و در صورت مشاهده اختلال هرچه سریع تر به مراکز تخصصی مراجعه کنند تاحدودی می توان از عوارض جدی آن جلوگیری کرد.

قره‌خانی در پایان تأکید کرد: والدین در صورت مشاهده اختلالات رشدی و حرکتی فرزندانشان، حتماً به یک روانشناس حوزه کودک یا روانشناسی که با دانش آموزان با نیازهای ویژه کار کرده و در ارتباط بوده، مراجعه کنند و پس از آن افراد بسته به اختلالاتی که دارند به مراکز کاردرمانی، گفتاردرمانی و مراکز توانبخشی ارجاع داده می شوند که در این مراکز کلاس های مادر و کودک برگزار می شود تا مادران نسبت به اقدام و رفتار خود با کودکان حتی در محیط خانه آموزش ببینند./ایسنا

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.