امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 21 شوال 1445
شناسه خبر : 87520
  پرینت تاریخ انتشار : 24 آگوست 2022 - 18:04 | 0 بازدید

نخوردن صبحانه احتمال بروز مشکلات روانی اجتماعی را در کودکان و نوجوانان افزایش می‌دهد

[ad_1] محققان اسپانیایی در تحقیق جدیدی می‌گویند اینکه کودکان و نوجوانان برای  صبحانه  با چه مواد غذایی تغذیه می‌شوند و صبحانه را کجا می‌خورند، حائز اهمیت است و می‌تواند روی  سلامت روان  آنها تاثیرگذار باشد. نتایج مطالعه جدیدی نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که صبحانه‌های مقوی در خانه می‌خورند، از  سلامت روانی اجتماعی  بالاتری برخوردارند. تاکنون تحقیقات […]

نخوردن صبحانه احتمال بروز مشکلات روانی اجتماعی را در کودکان و نوجوانان افزایش می‌دهد

[ad_1]

محققان اسپانیایی در تحقیق جدیدی می‌گویند اینکه کودکان و نوجوانان برای  صبحانه  با چه مواد غذایی تغذیه می‌شوند و صبحانه را کجا می‌خورند، حائز اهمیت است و می‌تواند روی  سلامت روان  آنها تاثیرگذار باشد.

نتایج مطالعه جدیدی نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که صبحانه‌های مقوی در خانه می‌خورند، از  سلامت روانی اجتماعی  بالاتری برخوردارند. تاکنون تحقیقات مختلفی در مورد نقش صبحانه در سلامت کودکان انجام شده و اکنون محققان این موضوع را از نظر سلامت روانی و اجتماعی مورد توجه قرار داده‌اند و به نتایج جالبی دست پیدا کرده‌اند.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که  خوردن  قهوه، شیر، چای، شکلات، کاکائو، ماست، نان، نان تست، غلات و شیرینی باعث می‌شوند کودکان و نوجوانات با مشکلات رفتاری کمتری درگیر شوند. در کمال تعجب، مصرف تخم مرغ، پنیر و ژامبون احتمال بروز  مشکلات رفتاری  را افزایش می‌دهد.

نقش صبحانه در سلامت روانی و اجتماعی کودکان

نتیجه این تحقیق در نشری  Frontiers in Nutrition منتشر شده است. دکتر «خوزه فرانسیسکو لوپز-گیل»، نویسنده اول این  تحقیق  از دانشگاه کاستیا-لامانچا در کوئنکا اسپانیا می‌گوید:

«نتایج اولیه تحقیق نشان می‌دهند نه تنها خوردن صبحانه مهم است، بلکه این موضوع که کجا صبحانه خورده می‌شود و کودکان با چه نوع صبحانه‌ای تغذیه می‌شوند نیز حائز اهمیت است.

نخوردن صبحانه یا خوردن آن  خارج از خانه می‌تواند احتمال ابتلا به مشکلات رفتاری، روانی و اجتماعی را در  کودکان  و  نوجوانان  افزایش دهد. به طور مشابه، مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، همچنین مصرف گوشت فرآوری شده، همچنین کاهش مصرف برخی مواد غذایی از جمله لبنیات و غلات با بروز مشکلات رفتاری، روانی و اجتماعی ارتباط دارد.»

در این مطالعه، لوپز-گیل و همکارانش داده‌های حاصل از بررسی سلامت ملی اسپانیا در سال ۲۰۱۷ را تجزیه و تحلیل کردند. داده‌های مربوطه، شامل پرسشنامه‌هایی در مورد عادات غذایی صبحانه و همچنین سلامت روانی- اجتماعی  کودکان  از جمله عزت نفس، خلق و خو و اضطراب می‌شود. در این مطالعه ۳۷۷۲ فرد ساکن در  اسپانیا  و در رده سنی بین ۴ تا ۱۴ سال شرکت کردند.

در میان مهمترین نتایج، لوپز-گیل و تیم دریافتند که  خوردن صبحانه  خارج از خانه تقریبا به اندازه حذف کامل این وعده غذایی مضر است. محققان می‌گویند شاید این وضعیت به این دلیل باشد که وعده‌های غذایی داخل  منزل ، اغلب نسبت به غذاهایی که در خارج خانه تهیه می‌شوند، مغذی‌تر هستند.

اگرچه این مطالعه به اسپانیا محدود می‌شود، این یافته‌ها با تحقیقات انجام شده در سایر کشورها نیز مطابقت دارد.

[ad_2]

منبع

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.