امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 37465
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸ | 18 بازدید
پیاده روی صبح‌گاهی و عصرگاهی در بلوار ارم

استقبال چشمگیر همدانی‌ها از ورزش پیاده روی؛ استاندارد قدم برداریم

به گزارش همدان نوین، شمار زیادی از شهروندان همدانی، پیاده روی صبح‌گاهی و عصرگاهی در بلوار ارم که مسیر گردشگری این شهر محسوب می‌شود را به عنوان بخش مهمی از فعالیت های روزمره و یک عادت موثر در سبد زندگی خود با هدف ارتقای سطح سلامت و تندرستی قرار داده اند.  مسیر گردشگری بلوار ارم […]

استقبال چشمگیر همدانی‌ها از ورزش پیاده روی؛ استاندارد قدم برداریم

به گزارش همدان نوین، شمار زیادی از شهروندان همدانی، پیاده روی صبح‌گاهی و عصرگاهی در بلوار ارم که مسیر گردشگری این شهر محسوب می‌شود را به عنوان بخش مهمی از فعالیت های روزمره و یک عادت موثر در سبد زندگی خود با هدف ارتقای سطح سلامت و تندرستی قرار داده اند.

 مسیر گردشگری بلوار ارم شهر همدان به عنوان محلی مناسب برای پیاده روی، دوچرخه سواری و انجام نرمش و ورزش خانوادگی با ابتکار خوب شهرداری و افزایش خط عرضی پیاده راه، گذری به طول ۲ کیلومتر را برای فعالیت بدنی و ورزشی شهروندان مهیا کرده است.

مردم ورزش دوست همدان اعم از پیر و جوان، به طور روزمره در قالب گروه‌های دوستانه و یا خانوادگی در این مسیر به پیاده روی می‌پردازند تا به سلامت جسمانی خود کمک کنند.

هر چند این حرکت و فعالیت کمک شایانی به سلامت آنان می‌کند اما نباید فراموش کرد که پیاده روی به عنوان یک ورزش هوازی و استقامتی بسیار تاثیرگذار است منتهی باید اصول پیاده روی توسط دوستداران ورزش رعایت شود نه اینکه تصور شود همین راه رفتن و قدم برداشتن به خودی خود ورزش پیاده روی محسوب می‌شود.

برخی پیاده روی را با قدم زدن اشتباه گرفته و تصور می‌کنند در این مسیر گویی به خرید کردن آمده‌اند، پیاده روی حداقل ۹ تاثیر مثبت و مهم برای بهبود وضعیت سیستم ایمنی و رفتاری بدن دارد.

ورزش پیاده روی به عنوان بهترین و ساده‌ترین فعالیت برای تمامی سنین تلقی می‌شود و تاثیرات زیادی در بهبود روند زندگی، سلامت و داشتن تناسب اندام افراد دارد و می‌تواند به صورت تک نفره یا گروهی مدنظر قرار گیرد.

پیاده روی دارای حداقل ۹ تاثیر مثبت و مهم برای بهبود وضعیت سیستم ایمنی و رفتاری بدن است که بخشی از آن شامل کاهش گرسنگی و میل به غذا، کاهش استرس، جلوگیری از خوردن هنگام عصبانیت و کاهش کورتیزول به عنوان هورمون استرس می‌شود.

کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های سخت، کاهش قند خون بعد از وعده غذایی و کاهش درد ناشی از تمرینات قدرتی از دیگر اثرات مثبت پیاده روی بر سیسم ایمنی و رفتاری بدن است.

همچنین افزایش سلامت روح و روان، روش آسان برای کالری سوزی و بهبود عملکرد مغز را می‌توان به عنوان دیگر مزایای مثبت پیاده روی بر شمرد.

بهترین زمان پیاده روی اوایل صبح است. چون قند خون در صبح پایین است و این امر باعث چربی سوزی و کاهش وزن می‌شود ضمن اینکه در روز ۲۱ دقیقه پیاده روی با سرعت متوسط می‌تواند خطر بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش دهد، همچنین باعث افزایش سلامت استخوان و کاهش وزن می‌شود.

 

پیاده روی، تمرین عالی کاردیو
تمرینات کاردیو شامل دویدن طولانی مدت، دوچرخه سواری یا انجام تمرینات هوازی شدید است و از این رو پیاده روی سریع یک تمرین کاردیو عالی است که می‌توانید در داخل یا خارج از منزل، در هر زمان از شبانه‌روز و بدون رفتن به باشگاه یا نیاز به وسایل مخصوص انجام دهید.

تنها چیزی که برای پیاده‌ روی نیاز دارید یک جفت کفش راحت و محکم و انگیزه‌ برای قدم زدن است.

از سوی دیگر هوازی مخفف قلب و عروق است، به این معنی که قلب و عروق خونی را درگیر می‌کند. همچنین، این لغت به جای ایروبیک که به معنی هوازی است نیز استفاده می‌شود.

یک تمرین هوازی خوب باعث می‌شود قلب شما عملکرد قوی‌تر و سریعتری داشته باشد و خون غنی از اکسیژن به طور مؤثرتری به تمام ماهیچه‌ها، اندام‌ها و بافت‌های بدنتان منتقل شود.

ممکن است شما فکر کنید که فقط با دویدن می‌توانید سرعت پمپاژ خونتان را افزایش دهید و از خود بپرسید: آیا پیاده‌ روی یک تمرین هوازی است؟ ؛ واقعیت این است که هرگونه فعالیتی که قلب و ریه‌ها و همچنین گروه‌های عضلانی بزرگتان را تحریک کند، می‌تواند ورزش هوازی یا کاردیو محسوب شود. که پیاده‌ روی سریع باعث همه این موارد می‌شود.

از سوی دیگر پیاده‌ روی سریع جزو ورزش‌های با شدت متوسط محسوب می‌شود که به زبان ساده به عنوان ورزشی تعریف می‌شود که به شما امکان می‌دهد گفتگوهایتان را ادامه دهید، ولی در عین حال، آنقدر سخت است که نتوانید در حین انجام آن آواز بخوانید. البته دویدن یک فعالیت بسیار چالش‌برانگیز است و یک تمرین ورزشی شدید محسوب می‌شود.

پیاده‌ روی و دویدن هر دو مزایای یکسانی دارند اما پیاده‌روی می‌تواند گزینه بهتری باشد، به خصوص اگر دچار آسیب‌های مفصلی و یا کمردرد هستید.

در مقایسه با دویدن، پیاده‌ روی استرس و فشار کمتری به مفاصل و پاهایتان وارد می‌کند چرا که میزان ضربه ناشی از دویدن به طور قابل توجهی بیشتر از پیاده‌روی است و هنگام پیاده‌روی، احتمال آسیب به مفاصل کمتر است.

 

شروع پیاده روی برای تازه کارها
آن‌هایی که به تازگی پیاده‌ روی را شروع کرده‌اند باید سعی کنید سرعت پیاده‌ روی خود را در ۵ تا ۶ کیلومتر در ساعت حفظ کنید. اگر در حال حاضر تقریبا فعالیت دارید، سعی کنید با سرعت ۶ تا ۷ کیلومتر

در ساعت پیاده‌ روی کنید و اگر بدنتان به طور کامل آماده پیاده‌ روی است، با سرعت بیش از ۸ کیلومتر در ساعت پیاده‌ روی کنید.

هر فرد باید هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه یا بیشتر فعالیت شدید بدنی داشته باشد و براین اساس می‌توانید هر هفته پنج پیاده‌ روی سریع ۳۰ دقیقه‌ای انجام دهید.

هر فرد باید هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه یا بیشتر فعالیت شدید بدنی داشته باشد و براین اساس می‌توانید هر هفته پنج پیاده‌ روی سریع ۳۰ دقیقه‌ای انجام دهید.

اگر این کار برایتان سخت است، فعالیت پیاده‌ روی را طور دیگر زمانبندی کنید، مثلا دو پیاده روی پانزده دقیقه‌ای در روز و یا سه پیاده روی ۱۰ دقیقه‌ای در روز و ابتدا باید از زمین مسطح این کار شروع شود و پس از آنکه استقامت و قدرتتان افزایش پیدا کرد، می‌توانید پیاده‌ روی بر شیب‌ها را شروع کنید.

پنج دقیقه پایانی نیز باید با سردکردن و چند حرکت کششی ملایم همراه باشد و نوشیدن آب نیز نباید فراموش شود.

پرهیز از کفش پاشنه دار و صندل!
در بررسی‌های صورت گرفته در یک‌روز آفتابی مسیر بلوار ارم شاهد استفاده برخی از کفش‌های پاشنه دار و حتی صندل‌های روزباز در پیاده روی بودم.

اما کفش‌های شما باید سبک وزن باشند و در عین حال باید به‌اندازه کافی محکم باشند تا از کف و پاشنه پاهایتان در برابر ضربات محافظت کنند.

کفش باید فضای کافی در قسمت جلویی داشته باشد تا انگشتان به راحتی در آن قسمت قرار بگیرند، اما این قسمت نباید آن قدر بزرگ باشد که در هر قدمی که برمی‌دارید کفش از پا در بیاید.

نوع پوشش لباس در پیاده روی نیز بسیار حایز اهمیت است که البته برخی رعایت نمی‌کنند و حتی پیاده روی با کت و شلوار هم رویت شد!

لباس‌های گشاد و سبک که هنگام پیاده‌ روی به پوست امکان تنفس می‌دهند و بسیار مناسب هستند، لباس‌هایی که زود خشک می‌شوند به راحتی عرق را دفع می‌کنند و باعث خنک و خشک ماندن بدن می‌شوند.

لباس‌های گشاد و سبک که هنگام پیاده‌ روی به پوست امکان تنفس می‌دهند و بسیار مناسب هستند، لباس‌هایی که زود خشک می‌شوند به راحتی عرق را دفع می‌کنند و باعث خنک و خشک ماندن بدن می‌شوند.

همچنین آب کافی برای هیدراته نگه داشتن بدن در طول پیاده‌روی ضروری است و باید توجه داشت که قدم زدن با دوستان پیاده روی نیست و پیاده روی با سرعت متوسط به مدت نیم ساعت نیز نه تنها باعث سوزاندن حدود۲۰۰کیلوکالری میشود بلکه سرعت سوخت و ساز را در بدن برای باقیمانده روز بالا میبرد.

نکته آخر اینکه اگر می‌خواهید انگیزه‌ خود را افزایش دهید، پیاده‌ روی با یک دوست، گوش دادن به آهنگ‌های دل‌انگیز یا تعیین برنامه تناسب اندام روزانه یا هفتگی مواردی هستند که می‌توانند به شما در این امر کمک کنند.

 

ارم مسیر سلامت شود
مسوول پویش ورزش‌های همگانی شهر همدان اظهار داشت: پیاده راه ارم با ۲ هزار و ۳۰ متر طول تبدیل به مسیری دائمی برای شهروندان علاقه مند به ورزش صبحگاهی و پیاده روی شده است.

میثم ناصرنژاد افزود: پیشنهاد می‌دهیم ایستگاه سلامت در پیاده راه ارم ایجاد شود چرا که هم اینک این مسیر با استقبال پرشمار شهروندان برای پیاده روی مواجه است.

وی اضافه کرد: امروزه استقبال شهروندان از پیاده راه ارم برای فعالیت ورزشی روبه افزایش است و چه بهتر این منطقه تبدیل به مسیر سلامت شود و ایستگاه‌هایی نظیر نوشیدنی‌های ویتامینه، تست سلامت و سایر ورزش‌های همگانی ایجاد شود.

ناصرنژاد اظهار داشت: همچنین ورزش‌های همگانی نظیر پیاده روی، نرم دویی، صبحگاهی و هوازی در این مسیر به خوبی قابل اجرا است.

سخنگوی هیات ورزش‌های همگانی استان همدان گفت: مسیر پیاده راه ارم این فرصت را ایجاد کرده که روزانه نزدیک به یک هزار همدانی در ساعات مختلف صبحگاهی، عصرگاهی و شامگانی در این محور تردد کنند و می‌تواند با برنامه ریزی منسجم به مسیر سلامت و تندرستی شهروندان تبدیل شود.

| منبع خبر : ایرنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.