امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 9 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 37069
  پرینت تاریخ انتشار : 02 مارس 2022 - 22:00 | 237 بازدید
«تنش آبی» در همدان

ادامه روند کاهشی بارش در همدان؛ بازهم تنش آبی را تجربه می‌کنیم؟

به گزارش همدان نوین، «تنش آبی» در همدان، مسئله‌ای است که زندگی همه ساکنین این استان کوهستانی را درگیر خود کرده است. شاید کمتر کسی این تصور را داشته باشد که همدان، استانی که به آب و هوای خوب، معروف است و زمستان‌هایی با بارش شدید برف را تجربه کرده، حال در گیر تنش آبی […]

ادامه روند کاهشی بارش در همدان؛ بازهم تنش آبی را تجربه می‌کنیم؟

به گزارش همدان نوین، «تنش آبی» در همدان، مسئله‌ای است که زندگی همه ساکنین این استان کوهستانی را درگیر خود کرده است. شاید کمتر کسی این تصور را داشته باشد که همدان، استانی که به آب و هوای خوب، معروف است و زمستان‌هایی با بارش شدید برف را تجربه کرده، حال در گیر تنش آبی باشد.

 وضعیت نامناسبی که باعث شد علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، سه‌شنبه ۲۷ مهرماه در شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان همدان بیان کند که هشت شهر بزرگ، دارای تنش شدید آبی هستند و همدان نیز جزء این هشت شهر است.

در سال آبی جدید نیز وضعیت استان همدان، بدتر شده و ما در میانگین بارش‌ها نسبت به سال گذشته با کاهش بارش‌ها مواجه هستیم.

محمد ضروری، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری آبی (مهرماه ۱۴۰۰) تا پایان بهمن‌ماه، ۱۶۳ میلی‌متر بارش در استان داشتیم که این عدد در مدت مشابه سال گذشته، ۲۳۱ میلی‌متر و در مدت مشابه بلند مدت ۴۰ ساله، ۱۹۹ میلی‌متر بوده که نشان دهنده کاهش ۳۰ درصدی بارش نسبت به سال گذشته و کاهش ۱۸ درصدی بارش در بلند مدت ۴۰ ساله برای این بازه زمانی بوده است.

ضروری تصریح کرد: بیش‌ترین میزان کاهش باران در استان، مربوط به ایستگاه قهاوند، محدوده مطالعاتی رزن و قهاوند و حوزه آبریز «قره‌چای» بوده که در پنج ماه ابتدایی سال آبی جاری، ۱۰۲ میلی‌متر بارش داشته و با کاهش ۴۹ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال که ۱۹۸ میلی‌متر بارش داشته و کاهش ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه بلند مدت ۴۰ ساله که ۱۳۷ میلی‌متر بارش داشته، مواجه است.

وی ادامه داد: : کمترین میزان کاهش باران در استان، مربوط به ایستگاه وراینه، محدوده مطالعاتی نهاوند و حوضه آبریز «کرخه» بوده که در ۵ ماه ابتدایی سال آبی جاری، ۲۶۵ میلی‌متر بارش داشته و با کاهش ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال که ۳۲۸ میلی‌متر بارش داشته و کاهش ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه بلند مدت ۴۰ ساله که ۳۱۲ میلی‌متر بارش داشته، روبه‌رو شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در رابطه با وضعیت بارش‌ها در شهرستان همدان، توضیح داد: ایستگاه سد اکباتان، محدوده مطالعاتی همدان و بهار و حوزه آبریز «قره‌چای» در ۵ ماه ابتدایی سال آبی جاری، ۱۶۷ میلی‌متر بارش داشته و با کاهش ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال که ۲۳۸ میلی‌متر بارش داشته و کاهش یک درصدی نسبت به مدت مشابه بلند مدت ۴۰ ساله که ۱۸۹ میلی‌متر بارش داشته، مواجه شده است.

ضروری در رابطه با وضعیت سدهای استان همدان، مطرح کرد: در ۵ ماه ابتدایی سال آبی جاری؛ سد «کلان» ملایر، ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب آب دارد و ۸۴ درصد ظرفیت آن پر است، سد «سرابی» تویسرکان، دو میلیون و ۵۷۰ هزار متر مکعب آب دارد و ۲۸ درصد آن پر است، سد «اکباتان» همدان، دو میلیون و ۱۶۰ هزار متر مکعب آب دارد و شش درصد آن پر است،  سد «نعمت آباد» اسدآباد، کمتر از یک میلیون متر مکعب آب دارد و ۲۰ درصد آن پر است، سد «شیرین سو» کبودراهنگ، کمتر از یک میلیون متر مکعب آب دارد و ۲۲ درصد آن پر است، سد «آبشینه» همدان، ۳۶۰ هزار متر مکعب آب دارد و هفت درصد آن پر است و سد «شنجور» درگزین، ۳۵۰ هزار متر مکعب آب دارد و ۷ درصد آن پر است.

روح‌الله زاهدی، کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان همدان در رابطه با وضعیت بارش‌ها در استان تا پایان سال ۱۴۰۰، گفت: در چند هفته گذشته بارش‌هایی داشتیم اما این میزان، پاسخگوی نیاز ما نبوده و کسری بارش داشتیم و تا پایان سال نیز به همین صورت است.

زاهدی اظهار کرد: در پایان همین هفته ( ۱۲ و ۱۳ اسفندماه) انتظار بارش باران و در ارتفاعات انتظار بارش برف را داریم که بیشتر در نقاط جنوبی استان، مشاهده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ما کمامان منتظر بارش باران تا اردیبهشت‌ماه هستیم تا کسری بارش جبران شود اما کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته و بلند مدت، مشهود است.

آب، مایه حیات و زندگی انسان‌هاست، همه ما به خاطر داریم که در تابستان امسال، مشکلات زیادی بابت این مسئله داشتیم و حتی این موضوع منجر به جدالی میان برخی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، تبدیل شده بود.

همدان و کبودراهنگ، از شهرستان‌هایی هستند که بیشترین میزان تنش آبی را در استان همدان دارند و باید دید که مسئولان ارشد استانی چه برنامه ای برای حل بحران آباد در تابستان ۱۴۰۱ دارند، آیا پروژه انتقال آب از سد تالوار که مسئولان در مصاحبه و جلسات متعددی قول دادند برای سال آینده، تکمیل می‌شود، به نتیجه خواهد رسید؟

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.