- فراخوان سوگواره «بانوی میدان» در قم منتشر شد
- تنورخانه نان ایرانی؛ سفیر فرهنگی قم در دیپلماسی ایرانی- اسلامی
- «به راه روحالله»؛ روایتی از سیره امام خمینی(ره)
- تشکیل ستاد ویژه بدرقه «آقای شهید» در کرمان
- ورودی یزد از طرف پارک کوهستان با نام یزد حسینیه ایران نامگذاری شد
- تصویرسازی وارونه از دستگاه قضایی در یک سریال پرحاشیه
گردشگری سلامت؛ صنعتی پیشرو برای تحول در اقتصاد ملی
به گزارش ایکنا از فارس، محمد جهانگیری، رئیس انجمن خدمات بینالمللی سلامت ایران امروز، ششم تیر در نشست تخصصی گردشگری سلامت که با حضور فعالان حوزه پزشکی و سلامت در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، با بیان اینکه گردشگری سلامت یکی از اجزای کلیدی زنجیره بزرگ خدمات بینالمللی سلامت است، گفت: نگاه هزینهمحور به این […]
به گزارش ایکنا از فارس، محمد جهانگیری، رئیس انجمن خدمات بینالمللی سلامت ایران امروز، ششم تیر در نشست تخصصی گردشگری سلامت که با حضور فعالان حوزه پزشکی و سلامت در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، با بیان اینکه گردشگری سلامت یکی از اجزای کلیدی زنجیره بزرگ خدمات بینالمللی سلامت است، گفت: نگاه هزینهمحور به این صنعت، رویکردی نادرست است؛ چرا که گردشگری سلامت، پزشکی از راه دور، آموزشهای تخصصی و خدمات کلینیکی را در بر میگیرد و میتواند به عنوان یکی از مؤلفههای اصلی اقتصاد کشور ایفای نقش کند.
وی با اشاره به ظرفیتهای ویژه شیراز گفت: شیراز در کنار مشهد و قم، به عنوان اضلاع «مثلث طلایی سفر، زیارت و سلامت» تعیین شده است. این برند که با رویکرد «معنویتمحور» طراحی شده، جامعه هدفی بالغ بر ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون نفر را در بر میگیرد و با افزودن شهرهای مذهبی عراق به این زنجیره، پتانسیل توسعه بینالمللی آن به شدت افزایش یافته است.
راهاندازی پلتفرم جامع Iran HTP
جهانگیری از اجرای پروژه پورتال ایران اچتیپی (Iran HTP) خبر داد و افزود: با مصوبه شورای راهبری گردشگری سلامت، مدیریت و دبیرخانه این پلتفرم به ایران سپرده شده است و این درگاه، بستری استاندارد برای حضور تمامی فعالان و پلتفرمهای بخش خصوصی است تا بدون محدودیت، خدمات خود را به بازارهای جهانی معرفی کنند.
وی تأکید کرد: اتاق بازرگانی در این زمینه نظارت دقیقی خواهد داشت تا ضمن حفظ اعتبار نام جمهوری اسلامی، با هرگونه واسطهگری غیرحرفهای یا تخلف در این حوزه به طور قاطع برخورد شود.
رئیس انجمن خدمات بینالمللی سلامت ایران با بیان اینکه محوریت این صنعت باید در دست بخش خصوصی باشد، تصریح کرد: تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا از دولتی شدن این تجارت جلوگیری شود. اکنون با حمایت اتاق ایران، شورای راهبری گردشگری سلامت متشکل از نمایندگان وزارتخانههای میراث فرهنگی، بهداشت، امور خارجه و سازمان نظام پزشکی شکل گرفته است تا مسیر برای حضور فعالان اقتصادی هموار شود.
جهانگیری با اشاره به برنامهریزی برای اعزام هیئتهای تجاری تخصصی به عراق در ماههای آتی، بیان کرد: هدف ما از این حضور، انجام اقدامات نمادین نیست؛ بلکه ایجاد سرمایهگذاریهای مشترک و برقراری ارتباط مستقیم میان متخصصان و مراکز علمی دو کشور است تا با کیفیتسنجی دقیق، زمینه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی پزشکی فراهم شود.
ضرورت تغییر ریل بازاریابی گردشگری
شهاب علیعرب، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم در این نشست با انتقاد از رکود حاکم بر تأسیسات گردشگری در برخی استانها، بر ضرورت تغییر مدلهای بازاریابی و تمرکز ویژه بر ظرفیتهای گردشگری داخلی به عنوان ابزاری برای پایداری اقتصاد این صنعت تأکید کرد.
وی با اشاره به وضعیت رکود در زیرساختهای اقامتی، اظهار کرد: بسیاری از تأسیسات گردشگری به ویژه در شهرهایی که پیشتر متکی به گردشگران خارجی بودند، اکنون با چالشهای جدی مواجهاند. تجربه نشان میدهد که تکیه صرف بر بازارهای خارجی در شرایط بحرانی، امنیت اقتصادی این صنعت را به خطر میاندازد.
نایبرئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با بیان اینکه گردشگری داخلی همچون رودخانهای جاری حتی در سختترین شرایط اقتصادی نیز زنده است، تصریح کرد: با وجود شرایط خاص کشور در ماههای اخیر، مشاهده کردیم که جریان سفر به مقاصد داخلی متوقف نشد. این پتانسیل نباید نادیده گرفته شود و لازم است سیاستگذاران و بخش خصوصی با ارائه پکیجهای جذاب سفر، این تقاضای بالقوه را به سمت شهرهای کمتر دیدهشده هدایت کنند.
علیعرب با اشاره به پیگیریهای صورتگرفته برای اجرایی شدن کارت اعتباری سفر، گفت: با همکاری یکی از بانکهای کشور، زیرساختهای لازم برای ارائه تسهیلات در حوزه گردشگری فراهم شده است. این تسهیلات در قالب بستههای سفر شامل خدمات اقامتی، گردشگری سلامت و حتی خدمات درمانی ارائه میشود تا با ایجاد «کارت سفر»، انگیزه و قدرت خرید برای خانوارها به منظور برنامهریزی سفر فراهم شود.
وی با تأکید بر لزوم برندسازی استانی، افزود: برخی از استانها با اجرای کمپینهای موفق تبلیغاتی و برندسازی، توانست بخش بزرگی از ظرفیتهای خود را فعال کند که سایر استانها نیز باید با فاصله گرفتن از شیوههای سنتی بازاریابی، به سمت ارائه بستههای تخصصی و مدرن حرکت کنند.
علیعرب در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت استفاده از ظرفیت اینفلوئنسرهای بینالمللی در حوزه کشورهای مسلمان تأکید کرد و گفت: کمیسیون گردشگری اتاق ایران در کنار حمایت از گردشگری سلامت که با جدیت پیگیری میشود، بر حضور هدفمند در بازارهای منطقهای با استفاده از ابزارهای نوین رسانهای تمرکز دارد، اما اولویت اصلی این است که بخش خصوصی با بهرهگیری از تسهیلات بانکی و مدلهای اعتباری، اقتصادِ گردشگریِ شهرها را از وضعیت فعلی خارج کند.
وی اضافه کرد: اتاق بازرگانی آمادگی دارد جزئیات فنی شرایط ویژه و مدلهای تسهیلاتی بانکها در حوزه گردشگری را برای اجراییسازی بستههای سفر در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار دهد تا با تغییر روند موجود، شاهد احیای رونق در تأسیسات گردشگری باشیم.
انتهای پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


