امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 35368
  پرینت تاریخ انتشار : 24 ژانویه 2022 - 19:01 | 2 بازدید
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای شهر همدان

جمعیت همدان پاسخگوی قطار شهری نبود/ ایجاد پروژه تجاری در ترمینال اتوبوس روستایی

به گزارش همدان نوین،‍ رئیس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای شهر همدان از کاهش بودجه قطار شهری از بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت:‌ طبق اعلام وزارت کشور جمعیت همدان پاسخگوی انجام قطار شهری در همدان نیست. اکبر کاووسی امید ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه روز گذشته […]

جمعیت همدان پاسخگوی قطار شهری نبود/ ایجاد پروژه تجاری در ترمینال اتوبوس روستایی

به گزارش همدان نوین،‍ رئیس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای شهر همدان از کاهش بودجه قطار شهری از بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت:‌ طبق اعلام وزارت کشور جمعیت همدان پاسخگوی انجام قطار شهری در همدان نیست.

اکبر کاووسی امید ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه روز گذشته لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تقدیم شورا شد اظهار کرد: برای نخستین بار سیاست ها و اولویت‌های تدوین بودجه ۱۴۰۱ را در قالب یک طرح به تصویب رساندیم و بعد از تایید هیات انطباق، به شهردار ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه امسال یک طرح برای بودجه در حکم قانون مصوب شده است گفت: ۱۸ سیاست و ۴۷ الزام در قالب الزامات سیاست‌های بودجه به شهردار ابلاغ شد.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای شهر همدان با بیان اینکه بند یک این طرح توجه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب نسبت به رهنمودهای مقام معظم رهبری  و ترویج فرهنگ شهادت و آموزه‌های قرآنی و ارزش‌های والای انقلاب اسلامی است افزود: تدوین عادلانه و عملیاتی بودجه و اعمال مدیریت یکپارچه و پرهیز از تصدی‌گری شهرداری ستاد از سیاست‌های موجود است.

وی به لزوم اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در این طرح اشاره کرد و گفت: توسعه زیرساخت‌سازی شهر و هوشمندسازی، افزایش سهم بودجه فرهنگی و اجتماعی، اعمال سیاست محله‌محوری و اجرای پروژه‌های عمرانی و غیرعمرانی، توجه به توسعه حمل و نقل عمومی با الزامات توسعه شهر سبز پایدار، استفاده از پروژه‌های دانش‌بنیان،  استفاده از کالاهای داخلی، توجه به حفظ بافت تاریخی شهر و بناهای واجد ارزش، کاهش وابستگی بودجه به فروش ملک و صدور پروانه‌های ساختمانی، مدیریت منابع انسانی و کاهش تصدی‌های غیرضروری و عدم جذب نیروهای غیرمتخصص از دیگر سیاست‌های مدنظر است.

کاووسی با اشاره به اینکه در حوزه الزامات در بودجه پیشنهادی در بررسی کلیات پنج درصد درآمد پایدار باید افزایش یابد گفت: باید دو دهم درصد از بودجه عمرانی شهرداری برای مطالعات و  پژوهش‌ها هزینه شود.

ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری در شهر همدان

وی با اشاره به اینکه در الزامات، بندی آورده شده که تمام اقدامات در سرمایه‌گذاری با هماهنگی سازمان سرمایه‌گذاری انجام شود ادامه داد: به دنبال این هستیم پنجره واحد سرمایه‌گذاری ایجاد شود تا به صورت ادبیات واحد با سرمایه‌گذار صحبت شده و کار به نتیجه برسد.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه در این راستا در حوزه ایجاد شبکه فیبر نوری پیگیری لازم انجام و قرارداد منعقد شد گفت: تفاهمنامه ایجاد کارخانه بازیافت هواپیما منعقد شده و همه مسوولان استان همفکر هستند که این کارخانه ایجاد شود.

افزایش ۲۷ درصدی بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری همدان​

وی با بیان اینکه روز گذشته آقای شهردار بودجه ۱۴۰۱ را به شورا آورد که یک هفته نسبت به بررسی آن زمان داریم افزود: بودجه سال ۱۴۰۱ ، ۲ هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان شده و نسبت به سال ۱۴۰۰ ، ۲۷ درصد افزایش یافته که از این مبلغ ۵۵ درصد بودجه عمرانی است و مابقی یعنی ۴۴ درصد  بودجه جاری و سه درصد نیز تعهدات است.

کاووسی با اشاره به اینکه در اصلاحیه آنچه را که مدنظر قرار دادیم گزارش هشت دوازدهم بودجه ۱۴۰۰ بود که عملکرد ریالی و فیزیکی این سال را مدنظر قرار دادیم چراکه باقی سال به لحاظ شرایط جوی همدان نمی‌توان کاری انجام داد تاکید کرد: به دنبال این بودیم امور شهری را طبق برنامه عملیاتی پیش ببریم.

کاهش بودجه قطار شهری همدان

وی با اشاره به اینکه اصلاحیه در مجموع از بودجه مصوب ۱۵ میلیارد تومان کاهش داشت و دلیل آن این است که در موضوعات مختلف پیش‌بینی‌هایی انجام داده بودیم و با توجه به اینکه در مدت معین کار انجام نشده بود، متوجه شدیم برخی از بودجه‌ها نظیر کمک‌های دولت به طور کامل جذب نمی‌شود افزود: ۲۸ میلیارد تومان کمک دولتی دیده بودیم که گفته شد بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان نمی توان جذب کرد و ۱۸ میلیارد تومان در این حوزه کاهش داشتیم.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای شهر همدان با بیان اینکه ایجاد سایت بازیافت و ایجاد مکان حیوانات بدون صاحب را در بودجه دیده بودیم که با توجه به اعتبارات  تصمیم دیگری گرفته شد گفت: اعتبار قطار شهری نیز ۷۴ میلیارد تومان کاهش داشت چراکه طبق نظر وزارت کشور جمعیت همدان به آن میزانی نبود که قطار شهری تحقق یابد.

 وی با بیان اینکه ۱۱۶ میلیارد تومان بودجه‌های عمرانی کاهش داشت که ۷۴ میلیارد تومان متعلق به قطار شهری بود و ۲۱ میلیارد تومان نیز می‌خواستیم از وزارت کشور تسهیلات دریافت کنیم که موضوعاتی در خصوص حمل و نقل مطرح شد و در نتیجه وام در اختیار قرار نمی‌گیرد افزود: با توجه به واقعیت‌های موجود اصلاحات بودجه سال ۱۴۰۱ را انجام دادیم‌.

کاووسی با اشاره به اینکه در منطقه ۲ شهرداری به این نتیجه رسیده بودیم که با ۳۵ میلیارد تومان پارکینگ آقاجانی بیگ به نتیجه برسد که از ۳۵ میلیارد تومان ۲۵۰ میلیون تومان هزینه شده بود و گفتند حداکثر هزینه‌ای که می توانیم داشته باشیم ۲۰ میلیارد تومان است افزود: در این منطقه برای پارک اکباتان پیش‌بینی شده بود که ۴ میلیارد هزینه شود اما گزارش هزینه ۱۱ میلیارد تومان شد و در واقع ۷.۵ میلیارد تومان اضافه هزینه شده که البته قبل از شورای ششم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در تپه مصلی نیز ۲ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بودیم که ۶ میلیارد تومان هزینه شده بود و این هزینه‌های اضافی ما را از اهداف دور می‌کند.

عدم توجه به اولویت‌بندی پروژه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۰ 

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای شهر همدان با اشاره به اینکه تعریض جاده مزدقینه ۴ میلیارد تومان تعریف شده بود که به صفر رساندیم چون راهکار دادیم تثبیت تجاری در جبهه دوم انجام و با صلحی که انجام می‌شود، کار پیش رود عنوان کرد: صرف بودجه با اولویت پیش نرفته و هزینه‌هایی بالاتر از میزان مصوب مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه در پارک ولایت هیچگونه مطالعه علمی نشده بود و اگر هم مطالعه شده بود تایید نشده بود که ۶ میلیارد تومان برای آن در بودجه مصوب داشتیم و ۷.۵ میلیارد تومان هزینه کرده بودند و راهی جز پیش رفتن و مدیریت پروژه نبوده است خاطرنشان کرد: در الزامات بودجه ۱۴۰۱ آورده شده که پروژه‌های کلان مقیاس پیوست‌های ارزیابی اجتماعی و فرهنگی داشته باشند.

کاووسی با بیان اینکه پارک ولایت و اکباتان باید بر اساس نظر کارشناسی با حضور مثلا کارشناسان محیط زیست پیش برود و اگر نظر کارشناسی بر توقف پروژه بود می‌توان آن پروژه‌ها را هم متوقف کرد افزود:  باید دو دهم درصد بودجه عمرانی برای انجام مطالعات و پژوهش‌ها باشد که مورد تاکید است.

افزایش ۱۴ درصدی بودجه جاری شهرداری

وی با بیان اینکه در اصلاحیه، بودجه جاری ۹۴ میلیارد تومان یعنی ۱۴ درصد افزایش داشته از ۶۹۳ میلیارد تومان به ۷۸۹ میلیارد رسیده است گفت: در سه حوزه با افزایش بودجه مواجه بودیم که ناچار بودیم و البته با اشتیاق انجام شده است.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای شهر همدان با اشاره به اینکه در این راستا طبقه‌بندی مشاغل اتفاق افتاد و کارکنانی که در بخش اداری به صورت شرکتی کار می‌کردند حقوقشان افزایش یافت و حقوق پاکبانان و کسانی که در فضای شهر کار می‌کنند نیز افزایش یافت افزود: بودجه جاری را به این جهت افزایش دادیم که قسمتی با افزایش تورم با افزایش خرید لوازم‌های مصرفی مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه اولویت پرداخت آسیب‌پذیرترین قشر مدنظر قرار گرفته و البته در اصول خزانه‌داری اولویت مطرح نیست و باید به این سمت حرکت کنیم عنوان کرد: وقتی کاهش درآمد دولتی داشتیم باید زیرساخت ایجاد کنیم تا به درآمد پایدار برسیم که مجبور بودیم فروش ملک شهرداری را افزایش دهیم که تقریبا از ۶۵۶ میلیارد تومان در اصلاحیه به ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و ۳۹ درصد مصوب بود که به ۴۲ درصد رسیده است.

کاووسی در پاسخ به اینکه در انتخابات شورا یکی از موارد مورد اعتراض شما فروش املاک بود چه شد که شما خود نیز این میزان را افزایش دادید؟ گفت: چون در کمک‌های دولتی با کاهش بودجه مواجه بودیم و درآمد پایدار و سرمایه‌گذاری مولد هم به یکباره اتفاق نمی‌افتد.

وی اضافه کرد: در پروژه‌های عمرانی مانند پل شهید همدانی و غدیر و پارکینگ آقاجانی‌بیگ به این نتیجه رسیدیم که اگر امروز ملک را بفروشیم و آنها را به نتیجه برسانیم خیلی بهتر از این است که بعدا آنها را انجام دهیم.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه فروش ملک یکی از منابع درآمد شهرداری است و نمی گویم پدیده خوبی است اما در همه شهرداری‌ها بخشی از منابع با فروش ملک تامین می‌شود و البته فروش املاک باید در پروژه‌های عمرانی هزینه شود گفت: فروش و تفکیک ملک را مدنظر قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری مولد پیشنهاد ماست و سرمایه‌گذاری مولد که فقط از شهرداری پروانه بگیرد، مد نظر نیست خاطرنشان کرد: قسمتی از درآمدهای پایدار در حوزه سرمایه‌گذاری است که پیگیر شدیم اتفاق بیافتد.

ایجاد یک پروژه تجاری در ترمینال اتوبوس روستایی

کاووسی با بیان اینکه به دنبال این هستیم پروژه تجاری در ترمینال روستایی ایجاد شود که گاراژ اتوبوس‌ها هم به جای دیگر منتقل و زمین الحاق به پروزه تجاری خواهد شد گفت: در سایر حوزه‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری پایدار همشهریان می‌توانند کمک کنند و عوارض نوسازی و بهای خدمات و بهای کسب پیشه را پرداخت کنند تا بتوانیم در بهای خدمات افزایش داشته باشیم و کمتر ملک بفروشیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا چهار پروژه گردشگری مثلا مرکز محله کبابیان در بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده است؟ گفت: مرکز محله کبابیان حذف نشده و مدرسه آزاد را هم در بودجه نداشتیم، یک تملک در محله جولان داشتیم و یک تملک ملکی هم در خیابان شهدا که عدد تملک یک پروژه ۴ میلیارد تومان بود و نمی‌شد که ۲ میلیارد تومان هزینه مرمت قرار گرفت.

ملک قدیمی پوستی‌زاده بوتیک هتل می‌شود

 رئیس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای شهر همدان از ایجاد یک بوتیک هتل در ملک پوستی‌زاده خبر داد و افزود: به دنبال این هستیم چنین الگوهایی را برای خانه‌های واجد ارزش ایجاد کنیم‌ و بوتیک هتل نیز با الگوی ایرانی ـ اسلامی پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه بودجه ساخت فیلم را حذف نکردیم و آن را انجام می‌دهیم، نمی‌دانم چطور می‌گویند که پروژه‌های گردشگری را حذف کردیم ادامه داد: جداره‌سازی خیابان بوعلی از بودجه حذف نشده و در ردیف ۲۱ قرار گرفته است.

۸۰ درصد تخفیف عوارض تعمیرات اساسی برای مغازه‌داران ۶ خیابان منتهی به میدان

کاووسی بیان کرد: روز گذشته تعرفه ۱۴۰۱ مصوب شد که در آن یک نکته مد نظر است که در ۶ خیابان اصلی منتهی به میدان هر مالکی تعمیرات اساسی انجام دهد ۸۰ درصد تخفیف عوارض مربوط به تعمیرات اساسی می‌گیرد که البته لازمه آن این است که دولت با اعطای تسهیلات و نظام مهندسی با سهمیه مهندسین طرح کمک و سهم خود را ادا کنند.

وی  با بیان اینکه البته شهرداری باید با کمک میراث فرهنگی طرحی مصوب برای ۶ خیابان اصلی در نظر گیرد  افزود: برای نخستین بار است که شهرداری ۸۰ درصد عوارض تعمیرات اساسی مطابق طرح مصوب را در نظر می‌گیرد.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان در پاسخ به اینکه چرا در تحقق بودجه بی‌نظمی رخ داده و چرا این اتفاق افتاده که شورا اصلاحیه بدهد، آیا شورای قبل نمی‌دانست چه چیزی را تصویب می‌کند؟ ضمن اینکه تفکیک هم همان فروش ملک است گفت: در درآمدهای پایدار معجزه اتفاق نمی‌افتد و ما گفتیم ۱۴۰۱، ۵ درصد افزایش یابد تا سال ۱۴۰۴ به ۲۰ درصد درآمد پایدار برسد .

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه نیز گفته است که از درآمدهای ابتدایی یعنی عوارض پروانه در ابتدا کاهش اما عوارض مستمر را افزایش دهد و یکی از مولفه‌های ساماندهی مسکن کاهش عوارض مسکونی طبق برنامه ششم  توسعه است.

نجات شهرفروشی مدیریت یکپارچه شهری است

کاووسی با تاکید به اینکه باید برنامه مدیریت یکپارچه شهری را دولت و مجلس تعیین تکلیف کنند ادامه داد: اگر می‌خواهیم از شهرفروشی نجات یابیم مدیریت یکپارچه شهری شکل گیرد.

وی خاطرنشان کرد: گفته می‌شود با فروش ملک جایگاه تنفسی شهر را می‌بندیم که ما تفکیک در منطقه ۳ و ۴ داریم و اگر تفکیکی مناسب و خوب انجام دهیم و بعد به کمیسیون ۵ برود و در شورای عالی شهرسازی به تصویب برساد، اتفاق خوبی خواهد افتاد.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای شهر همدان با اشاره به اینکه تمام تلاش ما این است پیمانکاران بومی کار عمرانی را انجام دهند اما برخی از پروژه‌های کلان مقیاس شرکت‌هایی را می‌خواهد که درجه یک باشند افزود: برای کاهش مشکلات در حوزه مسکن  اولا قیمت زمین و عوارض اولیه را باید کاهش دهیم و نکته بعدی مدیریت خوب در حوزه مشاورین املاک است که باید مطالبه‌گری از قوه قضائی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت شهری و دولت در احیا و بناهای بناهای تاریخی تنها نمی‌توانند کار انجام دهند و باید مالک نیز پای کار بیاید که در حوزه بوتیک هتل پیوست اقتصادی در نظر گرفتیم تا برای سایر مالکین رغبتی باشد گفت: از مردم عذرخواهی می‌کنم که یک سال است ساماندهی پل‌های عابر پیاده فعلا به نتیجه نرسیده، اما در اصلاحیه ردیف بودجه سال ۱۴۰۱، ۵ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اختصاص دادیم تا آخر سال به نتیجه برسد، متاسفانه سالهای قبل اولویت اول نبوده که به نتیجه برسد.

کاووسی در پاسخ به اعتراض خبرنگاران به اینکه چرا با این وضعیت مطالعات قطار شهری هم انجام شده است بیان کرد: در اصلاحیه قطار شهری گفتیم آقای شهردار مشاور قطار شهری و کارشناسان فن را دعوت کند و یک تصمیمی در این حوزه گرفته شود اما از یک طرفی محدودیت جمعیت یک میلیون نفر را داریم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اگر قطار شهری انجام نمی‌شود حمل و نقل عمومی را ارتقا دهید و بازسازی اتوبوس‌ها نیز استاندارد نیست پس چطور می‌گوییم مردم عوارض پرداخت کنند ؟ گفت: در حوزه حمل و نقل عمومی ۲۴ دستگاه اتوبوس با ۹ میلیارد تومان بازسازی شده است.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای شهر همدان تاکید کرد: از شما جمع حاضر نسبت به اینکه مشکلات فعالیت تاکسی‌ها و چالش‌های موجود در این حوزه را تذکر دادید، قدردانی می‌کنم و مسائلی را در نرخ‌گذاری سال بعد مد نظر قرار خواهیم داد البته برنامه‌ خوبی هم برای تاکسی‌ها داریم.

وی با اشاره به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه پیوست‌های فرهنگی، زیست محیطی و اجتماعی اسیر تغییر مدیریت شهری شده و ما از شما ضمانت پیوست را برای اجرایی پروژه‌ها می‌خواهیم گفت: پارک آمادای را آماده کرده‌ایم تا پارک فرامنطقه‌ای برای مردم همدان باشد، جانمایی یک بخشی از کار است و مشکلاتی که داریم حل شود این است که محدوده دو تپه معروف به تپه پیس‌ها حل شود که در حال حاضر آن دو تپه در محدوده شهری نیست و باید فکری به حال این وضعیت شود.

کاووسی با بیان اینکه شورای ششم توجه جدی به پیوست‌های فرهنگی دارد و شورای پنجم کمیته‌ای مصوب کرد که تمام پروژه‌ها باید در آن کمیته پیوست‌ها بررسی و جمع‌بندی شوند بیان کرد: در شورای فرهنگی عمومی استان تمام پروژه‌های شهری و دولتی باید مصوبه کمیته را بگیرند و بعد اجرا شوند.

وی با اشاره به اینکه الحاق روستاها به شهر مانند قاسم‌آباد در بودجه دیده شده و یک ماه دیگر می‌توان در مورد بودجه از ما سوال و مطالبه کرد که ریز مسائل مشخص باشد گفت: ما دائم داد عدالت بودجه را سر دادیم و امسال باید جداول بیاید تا ببینید چه شده است.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و مالی شورای شهر همدان در پایان نسبت به وضعیت پروژه اسکای‌مال عنوان کرد: در مورد این پروژه این طور نیست که در مجموعه شورا و شهرداری تصمیم گرفته شود و اتفاقی بیافتد، پیوست‌ها در شورای عالی معماری و شهرسازی در حال بررسی است.

| منبع خبر : فارس
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.