امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 34054
  پرینت تاریخ انتشار : 31 دسامبر 2021 - 11:05 | 19 بازدید
پیگیری تصرف موقوفه شاهزاده حسین(ع)

پیگیری تصرف موقوفه شاهزاده حسین(ع) توسط بانک ملی در مراجع قضائی

به گزارش همدان نوین،‍  رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان از پیگیری مسئله تصرف موقوفه شاهزاده حسین(ع) توسط بانک ملی در مراجع قضائی خبر داد و گفت: شهرداری در اداره آرامستان کمک کند.  حمید ترکمان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وقف جایگاه بسیار مهم و والا در فرهنگ اسلامی […]

پیگیری تصرف موقوفه شاهزاده حسین(ع) توسط بانک ملی در مراجع قضائی

به گزارش همدان نوین،‍  رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان از پیگیری مسئله تصرف موقوفه شاهزاده حسین(ع) توسط بانک ملی در مراجع قضائی خبر داد و گفت: شهرداری در اداره آرامستان کمک کند.

 حمید ترکمان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وقف جایگاه بسیار مهم و والا در فرهنگ اسلامی دارد و البته تاریخ آن نیز به اسلام ختم نمی‌شود و قبلا نیز وجود داشت اما در اسلام پویاتر و غنی‌تر شد اظهار کرد: واقفین در همه مناسبت‌ها املاک و مستغلاتی وقف و نیت کردند که شامل روضه خوانی، درمان بیماران نیازمند، تحصیل افراد بی‌بضاعت و… می‌شود.

وی گفت: روضه‌خوانی ایام فاطمیه نیز وقفیاتی در همدان دارد که طبق آن برنامه‌هایی در امامزاده عبدالله(ع) به عنوان بقعه متبرکه شاخص همدان برگزار می‌شود.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان در پاسخ به اینکه مسئله مدیریت آرامستان به کجا انجامید چراکه شورای شهر اظهاراتی مبنی بر برگشت مدیریت آن به شهرداری داشت بیان کرد: در حال حاضر مدیریت آرامستان مستقل شده و زیر نظر مجموعه اوقاف اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوع اوقافی است و شورای شهر ایراداتی به آن گرفته بود اما موضوع را برای رفع مشکل به صورت مشخص بیان نکرده بود تصریح کرد: از آنجا که مدیریت فعلا با اوقاف است از شهرداری انتظار داریم در رفع مشکلات کمک کند و حدس می‌زنیم بودجه‌ای هم به این سازمان اختصاص یاید تا بتوان بهتر آنجا را مدیریت کرد.

ترکمان با بیان اینکه موقوفه آرامستان مدتی زیر نظر شهرداری بود اما هیچ تحولی در آنجا ندیدیم گفت: طی سال‌های گذشته از سوی اداره اوقاف همدان در آرامستان بیش از ۱۰ میلیارد با ایجاد سایت جدید، زیباسازی فضا و… هزینه شده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا طی سال‌های اخیر شاهد کاهش وقف نسبت به گذشته هستیم آیا دلایل اقتصادی موثر بوده یا باید فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد؟ گفت: کاهش تعداد وقفیات دلایل مشهودی دارد و افراد به نسبت گذشته املاک کمتری دارند و گستردگی وقف کمتر شده است.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان با بیان اینکه اخیرا هم وقف‌های خوبی اتفاق افتاده اما کوچک بوده است افزود: فرهنگ وقف همچنان در بین مردم جاری است هرچند نیاز به اقداماتی در گسترش آن وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: هرآنچه اداره اوقاف در نیات واقفین بهتر عمل کند گرایش مردم بیشتر به سمت وقف خواهد  بود که خوشبختانه طی سال‌های گذشته این مجموعه در نیات واقفین ورود خوبی داشته و نیاز به انعکاس و بازتاب بیشتری نسبت به اقدامات است.

ترکمان با بیان اینکه وقف به مردم و دولت‌ها برمی‌گردد که اگر پویا شود هم مردم در این عرصه بهره‌ خوبی می‌برند هم بار دوش دولت‌ها کمتر خواهد شد عنوان کرد: رسانه‌ها نسبت به گسترش امر شرعی وقف و تاثیرات آن در جامعه ورود بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه باید تفکیکی بین عمل وقف و امور خیر قائل شد افزود: مردم در کار خیر ورود خوبی دارند و قابل تحسین، اما عمل خیر ماندگار نیست و وقف می‌تواند کار خیر را مانا کند تا مردم بهره بیشتری ببرند.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان با تاکید به گسترش فرهنگ وقف مشارکتی مثلا خرید یک ملک از سوی چندین نفر و وقف آن برای نیازمندان گفت: به دنبال شناسایی مساجد مهم شهر همدان در راستای تبیین فرهنگ وقف از سوی امامان جماعت هستیم.

وی با بیان اینکه اگر افراد اموالی را برای امر خیر اختصاص می‌دهند مثلا زمینی به دانشگاه علوم پزشکی برای نیازمندان اختصاص می‌یابد در راستای ماندگاری برای آن وقفنامه‌ای بنویسند و ثبت شود، خواستار توجه به این موضوع شد.

ترکمان جمع موقوفات شهرستان همدان و فامنین  را ۱۸۰ مورد عنوان کرد و اظهار کرد: هر موقوفه رقباتی دارد و قریب به ۲ هزار رقبه اختصاص به موقوفات شهرستان همدان و فامنین دارد که درآمد آنها صرف اجرای نیات می‌شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه واقفین نسبت به قیمت کارشناسی موقوفات اعتراض دارند گفت: کارشناسان زمین موقوفات قبلا خبره بودند که اخیرا دستورالعملی صادر شد تا رسمی دادگستری باشند و دیگر کارشناسان اوقاف کار را انجام نمی‌دهند اما ما مدافع موقوفات هستیم و اگر قیمت کارشناسی پایین باشد اعتراض خواهیم کرد، البته قیمت کارشناسی نیز قیمت به‌روز زمین است.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان خواستار ورود واقفین در ساخت اعیان زمین‌هایی که عرصه وقفی دارند شد و افزود: این واقفین می‌توانند با همان نیات واقف قبلی، اعیان را به نام خود ثبت کنند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ ملک وقفی متعلق به اوقاف نیست و اوقاف سازمان دولتی است و املاک وقفی را دولت صاحب می‌شود و می‌تواند در مورد آن تصمیم بگیرد اضافه کرد: جایی که موقوفه متولی داشته باشد اوقاف تنها ناظر است اما وقتی متولی نبود اوقاف وظیفه دارد متولی موقوفه باشد.

ترکمان با اشاره به اینکه موضوع ملک موقوفه بانک ملی و اختصاص آن به بقعه شاهزاده حسین(ع) فعلا در مراجع قضائی پیگیری می‌شود در ادامه نسبت به گلایه‌های خادمین امامزاده‌ها نسبت به کم بودن حقوق آنها گفت: هنگام آغاز فعالیت، حقوق خدام مشخص می‌شود و ابتدای امر آنها رضایت پیدا می‌کنند و در ادامه نارضایتی‌هایی پیش می‌آید که در این خصوص صحبت‌هایی با آنها داشته‌ایم.

| منبع خبر : فارس
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.