امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 24 شوال 1445
شناسه خبر : 33089
  پرینت تاریخ انتشار : 13 دسامبر 2021 - 13:00 | 12 بازدید
نشست با پژوهشگران برتر سال ۱۴۰۰ ؛

از گلایه‌ درباره نحوه تجلیل از پژوهشگران برتر تا راهکار برون رفت از روش‌های سنتی آموزش

به گزارش همدان نوین،‍ نشست “چالش‌های کیمیاگران پژوهش در پشتیبانی از تولید” با حضور پژوهشگران برتر استان همدان به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران_ایسپا با موضوع “پژوهش و فناوری، مدرسه و دانشگاه” برگزار شد.  معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور استان همدان در این نشست نسبت به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری پزشکی در داخل کشور […]

از گلایه‌ درباره نحوه تجلیل از پژوهشگران برتر تا راهکار برون رفت از روش‌های سنتی آموزش

به گزارش همدان نوین،‍ نشست “چالش‌های کیمیاگران پژوهش در پشتیبانی از تولید” با حضور پژوهشگران برتر استان همدان به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران_ایسپا با موضوع “پژوهش و فناوری، مدرسه و دانشگاه” برگزار شد.

 معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور استان همدان در این نشست نسبت به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری پزشکی در داخل کشور هشدار داد و گفت: برخی کشورهای عربی به دنبال جذب پزشکان ایرانی هستند، این در حالیست که ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه پزشکی در داخل کشور داریم.

دکتر نصراله عرفانی افزود: برخی کشورها به دنبال تبدیل شدن به قطب پزشکی منطقه بوده و توجه پزشکان ایرانی را جلب می کنند که باید در این راستا شرایط را برای پزشکان فراهم کنیم چرا که در داخل کشور توانایی های بسیار زیادی وجود دارد.

وی از کم بودن بودجه وزارت علوم اظهار گلایه کرد و گفت: ۸۰ درصد کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در داخل دانشگاه ها انجام می شود و در این در حالیست که تنها ۲۰ درصد بودجه پژوهشی کشور به دانشگاه ها تعلق می یابد و این نسبت وارونه زنگ خطری در حوزه پژوهش محسوب می شود.

دکتر عرفانی ادامه داد: دانشگاه های خارج از کشور به ویژه کشورهای عربی در این حوزه بسیار خوب در حال هزینه هستند و اگر به حوزه پژوهش به خوبی ورود نیابیم و سیاست گذاری درست انجام ندهیم این کشورها از ما پیشی می گیرند.

وی برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر در سالجاری را تنها رفع تکلیف مسئولان خواند و گفت: این سنت دیرینه اهدای لوح تقدیر در کنار هدیه بوده که امسال تنها در حد رفع تکلیف برگزار شد که زیبنده مسئولین و عاملین برگزار کننده نبود در حالیکه پژوهشگران به دنبال پول نیستند و بدون چشمداشت به فعالیت و پژوهش خود ادامه می دهند.

معاون پژوهشی پیام نور به جایگاه پژوهش در مدرسه اشاره کرد و افزود: تاسیس مدارس در ابتدا با هدف سواد آموزی آغاز شد و بعد از گذشت مدت زمان طولانی از آغاز فعالیت مدرسه ترویج علم در حوزه های تخصصی انجام شد.

وی ادامه داد: در مدارس باید به سمت  پژوهش و حل مساله حرکت کنیم واز خلاقیت و نوآوری بهره مند شویم که در این راستا شعبه های تحقیقات آموزش و پرورش عهده دار فعالیت‌های پژوهشی هستند.

دکتر عرفانی خاطرنشان کرد: معلمان علاوه بر وظایف آموزشی نیز باید در حوزه پژوهشی ایفای نقش کنند و به عنوان معلم  پژوهنده در کلاس درس حاضر شوند و از سخنرانی خودداری کنند و دانش آموزان را با طرح سوال پرورش دهند.

معاون پژوهشی پیام نور همدان گفت: برگزاری جشنواره ها در آموزش و پرورش با هدف پژوهش محوری برگزار می‌شوند این در حالیست که اصل هدف به حاشیه کشیده شده و به فراموشی سپرده می‌شود.

وی ادامه داد: در مجموعه آموزش و پرورش یک گروه محافظه کارانه قوی حاکم است که در برابر تغییرات مقاومت می کنند و این نوع مقاومتها باعث می شود تغییر در آموزش و پرورش به تعویق بیفتد و آموزش‌های سنتی را همچنان پا بر جا می‌کند.

وی گفت: معلم را باید یک آزمایشگر بدانیم و معلمان نباید کلاس درس را تریبونی برای سخنرانی خود بدانند چرا که فضای کلاس باید آزمایشگاه عقلانی دانش آموزان باشد در حالیکه کلاس‌های درس نمایشگاه دانش هستند.

معاون پژوهشی پیام نور ادامه داد: کلاس های درس باید به سمت کشف اصول تغییر یابند همچنین آموزش و پرورش از وضع اصول باید به کشف اصول بپردازد.

وی گفت: در تدوین کتب درسی تحولاتی در راستای سند تحول بنیادین انجام شد، این کتب درسی باید در راستای پژوهش محوری تدوین شود و دانش آموزان را به کاوش و تحقیقات وا دارند.

دکتر عرفانی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها از زمانی که تاسیس شدند در اوایل آموزش محور بودند و به حوزه های تخصصی می پرداختند و روحیه دانش آموزی در دانشگاه ها حاکم بود و تنها سطح آموزش‌ها تغییر کرده بود به همین دلیل تغییراتی اتفاق افتاد و نسل دوم دانشگاه نیز پژوهش محور شد که بر پایه انجام کارهای تحقیقاتی استوار بود و در نسل جدید دانشگاه ها باید شغل های جدید ایجاد کنند و به سمت کار آفرینی پیش روند.

دانشگاه بر پایه کارآفرینی استوار است

وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه ها بر پایه کار آفرینی استوار شده و دانشگاه های فرزانه محور در حال شکوفایی هستند که این دانشکاه ها کارخانه آدم سازی است.

دانشگاه ها محلی برای ثروت و سرمایه گذاری هستند

وی با بیان اینکه  تولید علم باید از دانشگاه انجام شود، گفت: دانشگاه ها باید محلی برای سرمایه و تولید ثروت باشند که در این راستا در وزارت علوم پژوهشکده و پژوهشگاه راه اندازی شد که از صنعت و جامعه سفارش می گیرند.

وی ادامه داد: در بخش فناوری شاهد تاسیس کانون های نوآوری، مراکز رشد، استقرار هسته های فناورو تاسیس شرکت های دانش بنیان  هستیم که تسهیل گر امور دانشگاهی هستند  وحلقه واسط بین صنعت و دانشگاه و تولید ثروت هستند.

وی با اشاره به سند چشم انداز ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: رتبه علمی کشور بر اساس این سند در جایگاه خوبی قرار داشته که باید برای حفط این رتبه تلاش کنیم چرا که برخی از کشورهای عربی به دنبال پیشی گرفتن هستند.

وی با بیان اینکه در سالهای آینده جامعه ای پیر در کشور خواهیم داشت، تصریح کرد: راه اندازی رشته‌های بین رشته‌ای و ایجاد شغل از این طریق بسیار کمک کننده است که از جمله آنها می‌توان به راه اندازی رشته‌های پرستاری پیری، طب سالمندی و سایر مصادیق اشاره کرد.

فناوری در مدارس و دانشگاه مبهم باقی مانده است

معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا نیز در این نشست با بیان اینکه پژوهش در مدارس مفهوم روشنی ندارد، اظهار کرد: بحث فناوری در دانشگاه و مدارس مبهم باقی مانده است.

دکتر فرهاد سراجی افزود: تشخیص نیاز، مهارت یا شایستگی تشخیص نیاز و استفاده از یافته‌های علمی برای تولید یک محصول از جمله مباحث مهم در ترتیب فناورانه محسوب می‌شود که مغفول باقی مانده است.

وی ورود درس پژوهی در مدارس را یکی از راهکارهای ترتیب فناورانه خواند و گفت: کارهای بسیار زیادی انجام شده اما با تربیت فناورانه  فاصله زیادی داریم.

وی ایجاد شرکت های دانش بنیان را یکی از راهکارهای ترتیب فناورانه خواند و گفت: وجود این شرکت ها کافی نیست و باید سیاست گذاری ها در حوز پژوهش محوری شفاف شود و از ابهامات عبور کنیم.

سراج با بیان اینکه باید در رشته روانشناسی، علوم تربیتی و رشته‌های علوم پایه فهم فناورانه را جا بیندازریم، تصریح کرد: برای فهم فناورانه نیازمند تلاش های مستمرو بنیادی‌تر هستیم.

وی با بیان اینکه در هر درس، هر استادی به عنوان یک مهارت عمومی نیاز دارد که در ترتیب مهارت‌های فناورانه در دانشجویان تمرکز داشته باشد، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی به ویژه در آموزش و پرورش فعالیت و طرح‌هایی اجرا شده است که باید از دوران ابتدایی بر ترتیب فناورانه کودکان کار کنیم و آنها را اینگونه ترتیب کنیم.

روش های ستنی تدریس ناکارآمدند

معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: در برخی کشورها نوع فعالیت‌های فناورانه آنها متفاوت بوده و از روش‌های نوین استفاده می کنند، بنابراین باید از روش‌های قدیمی و سنتی که ناکارآمد هستند عبور کنیم و نگاه فناورانه را متمرکز کنیم.

وی با بیان اینکه در نظام آموزشی برای اینکه بتوانیم در راستای رفع نیازهای کشور حرکت کنیم، تصریح کرد:  برای این موضوع نیازمند معلمانی هستیم که سخنرانی نکنند و خوب بتوانند افراد را به سوال کردن وادار کنند و موقعیت‌ها را برای تفکر شاگردان فراهم کنند.

رشته‌های بین رشته ای کارآمدند

سراج ایجاد شغل های جدید را در گروه بین رشته ای خواند و گفت: باید بسترهای لازم برای ایجاد شغل در رشته های بین رشته ای فراهم شود و از تک رشته ای بودن باید عبور کنیم  و اگر قرار است رشته ای جدید  داشته باشیم، باید از رشته های بین رشته ای استفاده کنیم  چرا که رشته های تک رشته ای دیکر کارایی ندارند.

وی با بیان اینکه باید از روش‌های سنتی در مدارس عبور کنیم، گفت: روش‌های آموزشی قدیمی ناکارآمد هستند و باید از این نوع آموزش فاصله بگیریم و بسترهای فعالیت های فناوارانه را در آموزش ها بگنجانیم و روش‌های آموزشی جدید به جایگزین روش های حفظی کنیم.

سراج با بیان اینکه برای تربیت های فناورانه نیازمند سیاست گذاری است، تصریح کرد: سیاست های مجموعه آموزش و پرورش   و دانشگاه ها در حوزه علم وفناوری مبهم بوده است و در سالهای گذشته نقشه علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی، سند تحول بنیادین در آمورش و پرورش انجام شده است که همگی در راستای ترتیب فناورانه تدوین شده است و لازم است این اسناد به صورت سالانه بازنگری شوند تا جایگاه اصلی مان را پیدا کنیم.

سندهای تحول سالانه بررسی شوند

وی ادامه داد: بررسی  و بازنگری سالانه مسیر حرکت را مشخص می کند و می تواند به دست یابی به تربیت فناورانه کمک کننده باشد.

دکتر سراج با بیان اینکه در حوزه سیاست های کلان باید انتظارات ما از دانشگاه مشخص شود، گفت: در یک برهه از زمان دانشگاه ها به سمت مقاله نویسی پیش رفنتد و آموزش محوری را کنار گذاشتند که روشن شدن این مسئله در گرو مشخص شدن  سیاست گذاری هاست.

وی به نوع آموزش در مدارس اشاره کرد و گفت: محتوا و کتابی که در اختیار دانش آموزان قرار داده می شود باید به عنوان ماده اولیه در اختیار دانش آموز قرار داده شود و ماده انتهای چیز دیگری باشد در حالیکه معلم به دانش آموزان محتوا می دهد وهمان را تحویل می‌گیرد که این موضوع متناقض با ترتیب فناورانه است.

معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه کلاس درسی کلاس خوب و مطلوب است که معلم سخنور نباشد و معلم با طرح سوال دانش آموزان را به تفکر وا دارد.

وی با بیان اینکه برداشت این موضوع که در دانشگاه رشته مهندسی برق داریم همچنین در مراکز فنی و حرفه ای دوره برق داریم و گذراندن دوره برق در فنی و حرفه‌ای کفایت می کند، تفکری خطرناک و اشتباه است، گفت: اگر تنها به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بسنده کنیم در آینده نیروهای وابسته پرورش داده ایم و از تربیت فناورانه دور خواهیم شد.

وی با بیان اینکه ابتدا باید نقشه راه در حوزه تربیت فناورانه مشخص شود، تصریح کرد: معلمان و اساتید با استفاده از نقشه راه می‌توانند به ترتیب های فناورانه  وتولید نزدیک شوند.

دکتر سراج با بیان اینکه در حال حاضر ژاپنی‌ها هنگام قدم زدن در خیابان انرژی تولید می‌کنند؛ گفت: معلمان باید در مدارس وسیله‌ای باشند برای یادگیری و فهم و درک دانش آموز، بنابراین دریافت محتوا و تحویل آن به معلم ما را از پژوهش دور می‌کند و  واین روشها سنتی و ناکارآمد هستند.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم بر تفکر تاکید شده، تصریح کرد: تفکر در قرآن بسیار با ارزش تلقی شده و فرهنگ یادگیری معلم و استاد نیز به همین شکل است و باید دانش آموزان و دانشجویان را به تفکر محوری وا دارند، در گذشته تنها بر مدرک گرایی توجه میشد که باید از این نوع تفکرات عبور کنیم.

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.