امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 32444
  پرینت تاریخ انتشار : 05 دسامبر 2021 - 16:35 | 2 بازدید
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:

منابع خاک مورد بی مهری قرار گرفته است

به گزارش همدان نوین،‍ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه خاک بستر رشد گیاهان و ثروت ارزشمند زمین است، گفت: متاسفانه منابع خاک کشور بعنوان ثروت ارزشمند ملی و بستر اصلی کشاورزی و محیط زیست، مورد بی مهری قرار گرفته و مشکلات عدیده‌ای در بهره‌وری بخش منابع طبیعی، کشاورزی و حفاظت محیط […]

منابع خاک مورد بی مهری قرار گرفته است

به گزارش همدان نوین،‍ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه خاک بستر رشد گیاهان و ثروت ارزشمند زمین است، گفت: متاسفانه منابع خاک کشور بعنوان ثروت ارزشمند ملی و بستر اصلی کشاورزی و محیط زیست، مورد بی مهری قرار گرفته و مشکلات عدیده‌ای در بهره‌وری بخش منابع طبیعی، کشاورزی و حفاظت محیط زیست را بدنبال داشته است.

اسفندیار خزائی با اشاره به روز ۱۴آذر ماه روز جهانی خاک با شعار  امسال “جلوگیری از شور شدن خاک، افزایش بهره‌وری خاک” با تاکید بر اهمیت حفظ خاک افزود: اگرچه آب عامل مهمی در توسعه کشاورزی است اما خاکی که از ۲۰۰تا ۳۰۰ سال  برای تشکیل یک سانتی متر آن طول می کشد، از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار بوده و باید از این نعمت عظیم به درستی حفظ و حراست وبهره برداری اصولی شود.

وی اظهار کرد: روند فرسایش خاک، شور شدن تدریجی آن، کوچک شدن اراضی کشاورزی و آلودگی خاک از جمله مواردی است که خاک را به عنوان بستر رشد گیاهان و تولید محصولات کشاورزی تهدید می‌کند که در همین رابطه  وظیفه همه ماست که از این سرمایه ارزشمند در برابر تهدیدات زیستی به خوبی محافظت ‌کنیم.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان انجام طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری را برای کاهش میزان فرسایش خاک اثرگذار دانست و بر لزوم اجرای پروژه های آبخیزداری برای جلوگیری از فرسایش خاک تاکید کرد و یاد آور شد: انجام پروژه‌های حفاظت از خاک درعرصه های مرتعی، جنگلی و کشاورزی برای کاهش میزان فرسایش خاک اهمیت از نقش موثر و بسزائی برخوردار است.

خزائی ادامه داد:خاک منبع عظیم و ثروت گرانقدری است که بسیاری از مسائل حیاتی و نیازهای ضروری انسان و جامعه به آن وابسته بوده و بیش از ۹۵درصد نیازهای غذایی بشر و مایحتاج انسان در بستر خاک تولید و تأمین می‌شود این در حالی است که بشر با اقداماتی که در راستای توسعه و زندگی راحت تر انجام می‌دهد باعث آلودگی و نابودی این مولفه زیستی مهم  یعنی خاک شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: آلودگی خاک از طریق کشاورزی ناپایدار، فعالیت‌های صنعتی،  معدنی و زباله‌های مناطق مسکونی به وجود می‌آید و درواقع آلودگی خاک یک چالش پنهان وبزرگ در زیر پای انسان است ودر نتیجه، امروزه حفاظت از خاک و مبارزه با فرسایش  آن از ضروری ترین اقدامات به شمار می رود.

خزائی تصریح کرد: گرچه موضوع آب در کشاورزی اهمیت زیادی دارد، اما نباید از موضوع خاک و حفاظت از آن غفلت کرد، چرا که خاک نگهدارنده آب است و غفلت از آن جبران ناپذیرتر از موضوع آب خواهد بود.

وی  با اشاره به مشکلات حاصل از فرسایش خاک  گفت: پر شدن مخازن سدها، شستشوی منابع غنی خاک و انتقال آن به مناطق پایین دست ، فقرپوشش گیاهی، کاهش نفوذ و افزایش پتانسیل سیل خیزی و کاهش حاصلخیزی خاک در نهایت باعث تخریب زیست بوم های طبیعی همانند مراتع، جنگلها وسایر زیست بوم‌ها می‌شود.

خزائی با تاکید بر اینکه برای کاهش فرسایش خاک روش‌های متنوعی وجود دارد اضافه کرد: تقویت پوشش گیاهی مناسب مهمترین راه برای حفاظت از این عنصر ارزشمند و جلوگیری از فرسایش آن است که به توسعه بخش کشاورزی و پیشگیری از سیلاب‌های ویرانگر، ریزگردها هم کمک شایانی می‌کند.

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.