- کنگره بزرگداشت ۱۸ هزار شهید خراسان رضوی؛ فرصتی برای ایجاد همگرایی در استان
- انتخاب افراد متخصص و کاربلد برای مسئولیت ها ضروری است
- «حماسه کلمات»؛ روایت تازه از ادبیات دفاع مقدس
- فصل هفتم منشور ملل متحد علیه رژیم صهیونیستی فعال شود
- تأکید استاندار قم و رئیس مرکز خدمات حوزه برای رفع مشکلات طلاب
- تواریخ اسلامی را قربانی انگارههای ذهنی نکنیم
مدرسه علمی حکمرانی زمینهساز به کار خود پایان داد
به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین حسین الهینژاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، امروز چهارشنبه ۲۶ شهریورماه در اختتامیه دومین مدرسه علمی حکمرانی زمینهساز که در آستان مقدس جمکران برگزار شد، اظهار کرد: این نشست در حقیقت هجدهمین جلسه از سلسله مباحث مدرسه علمی حکمرانی […]
به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین حسین الهینژاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، امروز چهارشنبه ۲۶ شهریورماه در اختتامیه دومین مدرسه علمی حکمرانی زمینهساز که در آستان مقدس جمکران برگزار شد، اظهار کرد: این نشست در حقیقت هجدهمین جلسه از سلسله مباحث مدرسه علمی حکمرانی زمینهساز بود که امروز به ایستگاه پایانی رسید و ابتدا لازم میدانم از همه بزرگوارانی که در این فرایند یاریگر ما بودند قدردانی کنم؛ بهویژه از دبیرخانه سند مهدویت و حجتالاسلام والمسلمین حسینآبادی و تیم همراه ایشان که با همت و تلاش پیگیرانه، این جلسات را یکی پس از دیگری پیش بردند و زمینهساز برگزاری موفق این مدرسه شدند.
استاد حوزه و دانشگاه ضمن قدردانی از تولیت مسجد مقدس جمکران، حجتالاسلام والمسلمین اجاقنژاد و همچنین اساتید برجستهای، چون حجتالاسلام والمسلمین پارسانیا و حجتالاسلام والمسلمین لکزایی که از آغاز تا اختتامیه همراهی ویژه داشتند، افزود: از پژوهشکده مهدویت و همه دستاندرکاران نیز باید تقدیر کرد که صادقانه در مسیر اجرای این برنامه تلاش کردند و امیدواریم تمام کارهای انجامشده مرضیّ خداوند متعال و مورد رضایت حضرت ولیعصر(عج) قرار گیرد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: مدرسه اول حکمرانی زمینهساز با ۱۳ نشست برگزار شد و مدرسه دوم نیز که امروز به پایان میرسد با ۱۸ نشست پیگیری شد و بهطور کلی روح حاکم بر این مدرسه، بحث «زمینهسازی ظهور» بود و در تمامی جلسات، نگاه حاکم و چارچوب اصلی مباحث براساس سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار شکل گرفت.
حجتالاسلام والمسلمین الهینژاد تأکید کرد: در فضای مدرسه علمی، موضوعات متنوعی، چون حکمرانی ولایی، حکمرانی قرآنی و حکمرانی مهدوی به بحث و بررسی گذاشته شد و این جلسات تلاش داشتند تا کلانپارادایم انتظار و وظایف منتظران در عصر غیبت را در قالب الگوهای حکمرانی تبیین کنند.
وی با اشاره به شرایط حساس امروز جامعه گفت: ما در بستر ویژهای از تاریخ قرار داریم، همانطور که جنگهای تحمیلی ۱۲ روزه و رخدادهای مشابه نشان میدهد، مباحث حکمرانی و زمینهسازی باید با کلیدواژهها و شاخصههای متناسب با این شرایط تعریف و تبیین شوند.
۳۰ آرمان، ۳۰ نشست؛ هزار صفحه محتوای علمی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تشریح مأموریتهای «مدرسه علمی حکمرانی زمینهساز» گفت: در این مدرسه چهار مأموریت اصلی شامل شکلگیری ادبیات دانش، درگیرسازی نخبگان، برگزاری همایش ملی و ترویج فرهنگ مهدویت دنبال شد و حاصل آن تولید بیش از هزار صفحه محتوای علمی و نگارش دهها مقاله تخصصی است.
حجتالاسلام والمسلمین الهینژاد اظهار کرد: ما در تعریف مدارس علمی چهار مأموریت اصلی را مد نظر قرار دادیم.
وی نخستین مأموریت را ایجاد مفاهمه و ادبیات علمی در موضوع حکمرانی زمینهساز دانست و افزود: این بحث تازه و نوپاست و نیازمند تولید ادبیات علمی و نظریهپردازی است که در این مسیر گامهای اولیه برداشته شد.
حجتالاسلام والمسلمین الهینژاد ادامه داد: دومین مأموریت درگیر ساختن قشر خواص و تحصیلکردگان بود؛ چراکه بدون ورود این گروه، ادبیات علمی شکل نمیگیرد که در این راستا حدود ۶۰ نفر از نخبگان دانشگاهی و حوزوی بهعنوان ارائهدهنده یا دبیر نشستها درگیر این پروژه شدند.
به گفته وی، سومین مأموریت، برنامهریزی برای برگزاری همایش ملی حکمرانی زمینهساز در سال ۱۴۰۵ است که بهطور جدی پیگیری خواهد شد و همچنین چهارمین مأموریت، ترویج فرهنگ مهدویت بود تا از رهگذر این مباحث بتوان زمینهسازی ظهور را در ابعاد مختلف دنبال کرد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: غایت نهایی این مدارس، زمینهسازی برای ظهور و طلوع خورشید ولایت است. در این مسیر ۳۰ آرمان تعریف شد که برای تحقق هر کدام، یک نشست علمی برگزار گردید.
وی مهمترین آرمانهای طرحشده در این نشستها را چنین برشمرد و گفت: تحقق مقاومت و تابآوری، تبیین جنگ شناختی و جنگ ارادهها، نبرد روایتها، تحقق اتحاد و همگرایی، تبیین دشمنشناسی، تبیین حکمرانی ولیفقیه و مردمپایه، نقش ملیت و وطنخواهی در حکمرانی زمینهساز، تحقق عزت و اقتدار ملی، نقش حکمرانی سایبری، تحلیل منطق تصمیمگیری مقام معظم رهبری، نقش اماکن مقدسه بهویژه مسجد مقدس جمکران، بررسی سنتهای الهی در حکمرانی، نقش دولت و نهادهای اجتماعی، پیوند حکمرانی زمینهساز با تمدن نوین اسلامی و مکتب امام خامنهای و چالشهای تطبیقگرایی و امنیت ملی.
حجتالاسلام والمسلمین الهینژاد در پایان گفت: حاصل این نشستها تولید بیش از هزار صفحه محتوای علمی است که در قالب حدود ۳۰ مقاله منتشر میشود و مقالات مدرسه اول به پایان رسید و در نشریات علمی چاپ شد؛ همچنین ۱۸ مقاله برای مدرسه دوم آماده میشود و در نهایت چند جلد مجموعه مقالات منتشر خواهد شد و آخرین خروجی این مدارس باید دستیابی به سیاستهای راهبردی، کاربردی و نگاشتهای نهادی باشد تا ثمره آن به کار جامعه و مخاطبان بیاید.
انتهای پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.