امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 25 ربيع أول 1447
شناسه خبر : 321181
  پرینت تاریخ انتشار : 17 سپتامبر 2025 - 12:54 | 0 بازدید

بازگشایی مدارس رستأخیز آموزشی و فرهنگی جامعه است

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مصطفی اسدی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، امروز، ۲۶ شهریورماه در نشست خبری آموزش و پرورش با موضوع پروژه مهر که در مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان امام علی(ع) برگزار شد، اظهار کرد: ما به یک رویداد عظیم ملی نزدیک می‌شویم، بازگشایی مدارس یک نوع رستأخیز آموزشی و فرهنگی […]

بازگشایی مدارس رستأخیز آموزشی و فرهنگی جامعه است


مصطفی اسدی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مصطفی اسدی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، امروز، ۲۶ شهریورماه در نشست خبری آموزش و پرورش با موضوع پروژه مهر که در مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان امام علی(ع) برگزار شد، اظهار کرد: ما به یک رویداد عظیم ملی نزدیک می‌شویم، بازگشایی مدارس یک نوع رستأخیز آموزشی و فرهنگی برای جامعه است. این روز از دیرباز تا به امروز روزی مهم و سرنوشت‌ساز بوده و بسیاری از مادران، پدران، اولیاء، مدیران و معلمان این روز را به‌عنوان روز آغاز و نوروز آموزشی تلقی کرده و منتظر آن بوده و هستند. در پیشینه و دیرینه خود علاوه بر جشن نوروز، جشن مهرگان را داریم که شاید از جشن نوروز برای مردم با اهمیت‌تر باشد، بنابراین، مهر برای ما در طول تاریخ بسیار پرمهر بوده است. می‌خواهیم مدرسه‌ای را آغاز کنیم که با شعار «برای ایران، برای مدرسه» شروع شود و هدف این است که آن را با مهری متفاوت آغاز کنیم.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: امیدواریم که در این مهر بتوانیم بخشی از مشکلات گذشته را مرتفع سازیم. ما با شعار عدالت آموزشی که بخشی از شعار عدالت است، مهر را آغاز می‌کنیم و عدالت برابر آموزشی و تربیتی را برای تمامی دانش‌آموزان فراهم خواهیم کرد، بنابراین، هدف ما این است که در انتهای پروژه ۱۴۰۳-۱۴۰۴، انقلابی در شکل و محتوا رخ دهد و به درصدی از برابری برسیم.

 

اسدی با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم در زمینه آموزش و پرورش گفت: این موضوع به‌عنوان صدر نظام مسائل ما قرار گرفته است و مقام معظم رهبری نیز تأکید کرده‌اند که اگر آموزش جدی شود، ما موفق خواهیم بود. این دولت اهتمام خود را بر این موضوع متمرکز کرده و رئیس دولت در طول یک سال نزدیک به ۵۰ جلسه درخصوص آموزش و پرورش برگزار کرده است تا کیفیت آموزشی و تربیتی را ارتقا دهد.

 

وی درخصوص پروژه‌های در حال ساخت در خراسان رضوی تصریح کرد: در استان، ۷۱۵ پروژه در حال ساخت است و امیدواریم ۲۷۳ پروژه از این تعداد در تاریخ اول  مهر افتتاح شود، همچنین مکان برای تأمین زمین فراهم شود و این بخش نهضت توسعه عدالت آموزشی به خوبی پیش رود.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تأکید کرد: یک دانش‌آموز باید در فضای فیزیکی مناسب به تحصیل بپردازد و نباید در کانکس یا فضاهای قدیمی و فرسوده تحصیل کند. امیدواریم دانش‌آموزان روستایی نیز از امکاناتی استاندارد و مطبوع با تجهیزات کامل بهره‌مند شوند و ما به نوعی به محرومیت‌زدایی در مناطق کم‌برخوردار توجه داریم. همچنین، محتوای آموزشی تغییر کرده و محیط‌های یادگیری نیز با گذشته متفاوت شده است، در گذشته محیط‌های یادگیری و حتی چینش در کلاس متفاوت بود. محیط‌های آموزشی در تفهیم و تعمیق آموزشی نقش بی‌بدیلی دارند که ما در این خصوص غفلت داشته‌ایم.

 

معلمان و اولیا باید با هوش مصنوعی آشنا شوند

 

اسدی درخصوص اهمیت آشنایی با هوش مصنوعی افزود: مدیران، معلمان و اولیا باید با هوش مصنوعی آشنا شوند و آن را به کار ببرند. 10 هزار نفر تحت پوشش آموزش هوش مصنوعی قرار دارند و در تابستان دوره‌های آموزشی برای دوره‌های ابتدایی و متوسطه برگزار شده است و امیدواریم تا ابتدای مهرماه ۱۰۰ درصد همکاران ما تحت پوشش توانمندسازی نیروی انسانی قرار بگیرند.

 

وی ادامه داد: در راستای بازگشایی مدارس، پویش سرافراز به منظور اهتزاز پرچم ایران و نقشه جمهوری اسلامی در تمامی مدارس کشور آغاز می‌شود و هدف از این اقدام آن است که تمامی دانش‌آموزان این نقشه را بازبینی کرده و هویت و تمدن خود را دوباره در ذهن‌ها  مرور و نقشه را به شکلی خلاقانه بازتعریف کنند. این فرآیند به ویژه برای یادآوری مسائل جنگ تحمیلی 12 روزه و نهادینه‌سازی اتحاد و انسجام در نسل جوان خواهد بود تا ایران را عزیز بدارند. امید است همکاران ما و مدرسان مدارس، اهتمام ویژه‌ای نسبت به آشنایی دانش‌آموزان با هویت‌های ایرانی در آغاز سال تحصیلی داشته باشند.

 

اسدی با اشاره به برنامه‌های جشن‌های آغاز سال تحصیلی، بیان کرد: جشن شکوفه‌ها و جشن جوانه‌ها برگزار می‌شود. جشن جوانه‌ها در تاریخ یکشنبه ۳۰ شهریورماه به‌طور همزمان در سراسر کشور برگزار و جشن شکوفه‌ها نیز در تاریخ دوشنبه ۳۱ شهریور ماه برگزار می‌شود، همچنین زنگ مهر در روز سه‌شنبه اول مهرماه به صدا در خواهد آمد و زنگ ایثار و شهادت نیز در این روز برگزار خواهد شد. در ابتدای مهرماه، تفاوتی که نسبت به سال‌های گذشته ایجاد کرده‌ایم، این است که آغاز مهر از یک شهر کم‌برخوردار (شهرستان تایباد) با حضور استاندار انجام می‌شود.

 

وی گفت: اگر برنامه‌های ریاست جمهوری در افتتاح ۲۴۰۰ مدرسه اجرایی شود، ما نیز در استان ۲۷۳ مدرسه را به‌طور همزمان افتتاح خواهیم کرد و تابع برنامه‌های کشوری در این بخش خواهیم بود. زنگ نماز به امامت آیت‌الله علم‌الهدی در دبیرستان برزگر واقع در خیابان امت برگزار می‌شود و دانش‌آموزان اول مهرماه را با نماز آغاز می‌کنند، همچنین، زنگ عشایر نیز در یکی از روستاهای شهرستان تایباد به صدا در خواهد آمد و این رویداد در یکی از روستاهای عشایری برگزار خواهد شد.

 

اسدی اظهار کرد: در خصوص ثبت‌نام اتباع خارجی، لازم به ذکر است که سال گذشته ۷۷ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس ثبت‌نام کرده بودند و از تحصیل بهره‌مند شدند. هم‌اکنون، استان ما دومین استان کشور به لحاظ تعداد اتباع است. مجوز ثبت‌نام برای اتباع تقریباً ۱۰ روز پیش ابلاغ شده و ما اجازه ثبت‌نام اتباع را با شرایط خاص پیدا کرده‌ایم. یکی از این شرایط آن است که تمامی اتباعی که ثبت‌نام می‌شوند، حتماً باید مدارک مجاز برای حضور در ایران از جمله پاسپورت و سایر مدارک مورد نیاز از دفاتر اتباع و وزارت کشور و مقامات مربوطه را ارائه دهند.

 

وی افزود: ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع بر اساس اطلاعاتی که به تازگی به دست آمده است، از ۱۰ روز گذشته تا کنون نشان می‌دهد که ۴۷ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع مشمول ثبت‌نام می‌شوند. تا این لحظه، حدود ۳۶ هزار نفر از این دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده‌اند که نزدیک به ۸۰ درصد از دانش‌آموزان مجاز را شامل می‌شود و مابقی نیز در حال ثبت‌نام هستند و پیش‌بینی می‌شود که ثبت‌نام آن‌ها در تاریخ اول مهرماه انجام شود، بنابراین، هیچ دانش‌آموز غیرمجازی فعلاً در این پروسه ثبت‌نام نشده است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: برآورد ما نشان می‌دهد که تعداد دانش‌آموزان در سال جاری نسبت به سال گذشته که حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر بود، ممکن است کمی کمتر باشد. تا به امروز، بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و برآورد این است که این عدد به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد، زیرا تعدادی از دانش‌آموزان به دلیل تجدید یا عدم دریافت هدایت تحصیلی در حال حاضر در حال ثبت‌نام هستند.

 

اسدی با اشاره به دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی ادامه داد: در خصوص پایه اول ابتدایی، برآورد ما برای سال جاری ۱۱۹ هزار نفر است و تا کنون، ۱۱۷ هزار نفر از این دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده‌اند که تقریباً ۹۹ درصد ثبت‌نام‌ها را شامل می‌شود و آن یک درصد باقی‌مانده احتمالاً دانش‌آموزانی هستند که به همراه خانواده‌هایشان در سایر استان‌ها مشغول به کار هستند و پس از بازگشت، ثبت‌نام خواهند شد.

 

تاکنون، دستوری برای حذف کلاس‌های حضوری صادر نشده است

 

وی بیان کرد: در مورد کلاس‌های آنلاین، لازم به ذکر است که جلسات آنلاین وجود دارد، اما برنامه ما به گونه‌ای نیست که به‌صورت کامل بر کلاس‌های مجازی‌محور تکیه شود و هدف ما این است که دانش‌آموزان به‌صورت حضوری در کلاس‌ها حضور داشته باشند و در منزل آموزش نبینند. تا این لحظه، هیچ دستوری برای حذف کلاس‌های حضوری صادر نشده و ما نیز برنامه‌ای برای این موضوع نداریم. در خصوص تعمیر و تجهیز مدارس نیز بودجه‌های لازم به استان و ادارات مربوطه توزیع شده است. یکی از برنامه‌های مهم در این زمینه، طرح شهید عجمیان است که به‌منظور زیباسازی و بهبود شرایط مدارس در حال اجرا است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: مدارس برای بهسازی محیط‌های آموزشی، بیش از ۱۴۰۰ کلاس را در بر می‌گیرند و در حال حاضر این فرآیند در حال انجام است. اقدامات شامل رنگ‌آمیزی، نقاشی و بازسازی میز و نیمکت‌های فرسوده است. گروه‌های مردمی و جهادی و همچنین افرادی که در داخل مدارس فعالیت دارند، در اجرای این طرح مشارکت می‌کنند.

 

اسدی بیان کرد: یکی از مدیران مدارس به همراه خانواده‌اش، که شامل ۱۰ تا ۱۲ نفر می‌شود، در حال رنگ‌آمیزی و بهسازی مدرسه هستند. این اقدام بسیار قابل تقدیر است و امیدواریم روابط عمومی بتواند آدرس آن معلم در خراسان را پیدا کند تا از زحمات او و گروه همراهش تقدیر و تشکر به عمل آورد. برای تعمیر و تجهیز مدارس، مبلغ ۱۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این بودجه در سطح استان بین ادارات توزیع شده و هر اداره در حال انجام کارهای خود در این زمینه است.

 

وی اظهار کرد: سرانه آموزشی برای کلاس‌ها در استان، تراکمی معادل ۲۶ نفر به ازای هر کلاس درس را نشان می‌دهد، با این حال، ممکن است در برخی مناطق تراکم بسیار پایین‌تر یا بالاتر از این عدد باشد. به‌ویژه در مناطقی، مانند ناحیه ۷ مشهد با مشکلاتی مواجه و به دلیل ساخت و سازهای مکرر و عدم ایجاد فضای آموزشی توسط انبوه‌سازان، ما در این ناحیه با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: برای رفع نیازهای آموزشی در ناحیه هفت، از روش‌های همکاری با سایر سازمان‌ها کمک خواهیم گرفت. برخی از سازمان‌ها، مانند دانشگاه علمی کاربردی، فضاهای آزاد خود را به‌صورت موقت در اختیار ما قرار داده‌اند تا مشکل کمبود فضا تا حدودی حل شود. از طرف دیگر، باید تدابیری برای افزایش تراکم در کلاس‌ها اتخاذ کنیم. در حال حاضر، در ناحیه هفت مشهد، پروژه‌های ساخت و ساز خوبی در حال انجام است که امیدواریم در ابتدای مهرماه و در طول سال تحصیلی، تعدادی از این کلاس‌ها به بهره‌برداری برسد و تراکم کلاس‌ها کاهش یابد.

 

نشست خبری آموزش و پرورش

 

اسدی تصریح کرد: در ناحیه پنج مشهد نیز با معضلات مشابهی روبه‌رو هستیم و بیشتر مدارس در این ناحیه دارای تراکمی بالای ۳۰ نفر هستند. اگرچه ۳۰ نفر به‌عنوان یک عدد پذیرفته شده برای کلاس‌ها محسوب می‌شود، اما نباید این تعداد به ۴۵ نفر برسد. ما با توجه به این موضوع، از خیران درخواست همکاری داریم. تاکنون خیران بسیاری از ما حمایت کرده‌اند و شرکت‌ها نیز به مسئولیت‌های اجتماعی خود پرداخته و در به‌سازی فضاهای آموزشی همکاری می‌کنند.

 

وی گفت: در خصوص دانش‌آموزان اتباع، در حال حاضر ۷۷ هزار اتباع داریم که حدود ۴۷ تا ۴۸ هزار نفر از آن‌ها می‌توانند به‌طور رسمی ثبت‌نام کنند. آمار ثبت‌نام شده به ۳۶ هزار نفر رسیده است و این وضعیت به ما نشان می‌دهد که با وجود ریزش ۴۰ درصدی در تعداد ثبت‌نام‌کنندگان، تراکم کلاس‌ها در این مناطق کاهش یافته است و این موضوع به بهبود فضای تدریس کمک خواهد کرد.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به بازماندگی از تحصیل و مسئولیت آموزش و پرورش اظهار کرد: بازمانده از تحصیل به معنای عدم دسترسی به آموزش از سوی آموزش و پرورش نیست، زیرا این نهاد تا آخرین روستا کلاس درس دارد و حتی یک معلم و یک دانش‌آموز هم در کلاس‌های ما برقرار است، لذا، مفهوم بازمانده از تحصیل به لحاظ قضایی و امکانات در اختیار همه قرار دارد، اما مشکلات اجتماعی و اقتصادی بر این موضوع تأثیرگذار است.

 

وی ادامه داد: برای آنکه هیچ دانش‌آموزی از تحصیل بازنماند آموزش و پرورش، گروه‌هایی را تشکیل داده است که شامل مدیران مدارس، معلمان، معتمدین، دهیاران و افرادی که در این حوزه معتبر هستند، می‌شود. ما این افراد را بسیج کرده‌ایم تا تعداد بازماندگان از تحصیل که در آمارهای ما نشان داده می‌شود را شناسایی و به تحصیل بازگردانند.

 

اسدی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از بازماندگان (حدود 4000 نفر)، در سیستم ثبت‌نامی ما وجود دارند، اما به دلایل مختلف در سامانه ثبت نشده‌اند. برخی از این دانش‌آموزان در مدارس مسجدمحور تحصیل می‌کنند که از مسئولان و رسانه‌ها خواهش می‌کنم در این خصوص اطلاع‌رسانی کنند و از افرادی که در مساجد مسئولیت دارند، درخواست می‌کنم با آموزش و پرورش جهت دریافت مجوز همکاری کنند تا این دانش‌آموزان به‌عنوان بازمانده از تحصیل در آمارهای ما منظور شوند.

 

وی افزود: در تلاش هستیم تا با همکاری‌های قانونی، مشکلات بازماندگان از تحصیل را حل کنیم. استان قم نیز با همین چالش‌ها روبرو بود و توانست تا حدی آن را مرتفع کند. ما نیز با همکاری نماینده ولی فقیه در استان و دیگر نهادها در حال تلاش هستیم و از همه خواهش می‌کنم که به قانون تمکین کنند و برای رفع مشکلات بازماندگان اقدام کنند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: بخش دیگری از آمار بازماندگان به دلایل مهاجرت و خروج از کشور مرتبط است. حداقل هزار نفر از این دانش‌آموزان به خارج از کشور رفته‌اند تا تحصیلات خود را ادامه دهند و این نیز یکی از عوامل مؤثر بر آمار بازماندگان از تحصیل است. آموزش و پرورش مسئولیت تأمین نیازهای دانش‌آموزانی که وارد مدرسه می‌شوند را بر عهده دارد و در طول مدت تحصیل به آنان پاسخگو خواهد بود. در صورتی که دانش‌آموزی به مدرسه نیاید، ما نمی‌توانیم به وی پاسخ دهیم، زیرا لازم است اولیای دانش‌آموزان برای ثبت‌نام و حضور در کلاس‌ها اقدام کنند.

انتهای پیام



منبع

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.