امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 25 ربيع أول 1447
شناسه خبر : 321130
  پرینت تاریخ انتشار : 17 سپتامبر 2025 - 9:51 | 1 بازدید

روایتی از تاریخ و ارزش‌های انسانی در نمایشگاه «بسیجی»

به گزارش ایکنا، آیین گشایش نمایشگاه «بسیجی» آثار نقاشی و تجسمی سیدمحمدرضا میری در فرهنگسرای نیاوران شب گذشته ۲۵ شهریور برگزار شد. نمایشگاه «بسیجی» در دو بخش آثار نقاشی و تجسمی ۲۱ تابلوی نقاشی از این هنرمند را به نمایش گذاشته است. مجموعه‌ حاضر تلاش دارد تصویری تازه از مفهوم «بسیجی» ارائه کند؛ مفهومی فراتر […]

روایتی از تاریخ و ارزش‌های انسانی در نمایشگاه «بسیجی»


به گزارش ایکنا، آیین گشایش نمایشگاه «بسیجی» آثار نقاشی و تجسمی سیدمحمدرضا میری در فرهنگسرای نیاوران شب گذشته ۲۵ شهریور برگزار شد.

نمایشگاه «بسیجی» در دو بخش آثار نقاشی و تجسمی ۲۱ تابلوی نقاشی از این هنرمند را به نمایش گذاشته است. مجموعه‌ حاضر تلاش دارد تصویری تازه از مفهوم «بسیجی» ارائه کند؛ مفهومی فراتر از کلیشه‌های متداول که تنها به یک چهره نظامی یا لباس خاکی خلاصه نمی‌شود. در آثار میری، بسیجی می‌تواند میرزا کوچک‌خان جنگلی، رئیسعلی دلواری، کلنل پسیان، نواب صفوی یا حتی دانشجویی در آمریکا باشد که پرچم مبارزه با ظلم را بالا می‌برد.

در ابتدای این آیین، محمدعلی رجبی‌دوانی، هنرمند نقاش با اشاره به پیوند عمیق میان انقلاب اسلامی و هنر گفت: اگر به سال‌های آغازین انقلاب نگاه کنیم، خواهیم دید که بسیاری از جوانان نقاش و گرافیست بدون آنکه تجربه یا سازمان مشخصی داشته باشند، تنها با عشق و تعلق قلبی به ولایت وارد میدان شدند و آثاری خلق کردند که امروز می‌توان آنها را مکتب هنری دانست. این جریان هنری زنده و پویاست و درست مانند خود انقلاب، همچنان در حال تحول و آفرینش است؛ به همین دلیل هنوز زمان کالبدشافی و تحلیل قطعی آن فرا نرسیده است.

وی ادامه داد: هنر انقلاب از دل برمی‌خیزد و چون از دل هنرمند برخاسته، بر دل‌ها می‌نشیند. همان‌طور که مرحوم شاه‌آبادی استاد حضرت امام خمینی(ره) تأکید داشت، هنر راستین از صدق و صفا آغاز می‌شود و به مقام عشق و فناء می‌رسد. بنابراین هنرمند انقلابی، صرفاً تصویرگر نیست بلکه حقیقت را آشکار می‌کند و با زبان لطیف خود، اعتراض، امید و حقیقت را در کنار هم نشان می‌دهد.

رجبی‌دوانی تأکید کرد: هنرمند انقلاب هیچ‌گاه در برابر ظلم و نابسامانی سکوت نمی‌کند. او حتی در دل انقلاب هم معترض است؛ اما اعتراضش برای اصلاح و تعالی است، نه برای تخریب. به همین دلیل هنر انقلابی، بازتاب روح زنده و پویای انقلاب اسلامی است. امروز در آثار سیدمحمدرضا میری نیز همین ویژگی دیده می‌شود؛ جایی که بسیجی نه تنها یک رزمنده در میدان جنگ، بلکه انسانی فداکار و ازخودگذشته است که می‌تواند در عرصه کشاورزی، علم یا هر بخش دیگری از زندگی اجتماعی حضور داشته باشد.

نمایشگاه «بسیجی» تاریخ و ارزش‌های انسانی را بازخوانی کرد

در بخش دیگری از این مراسم، سیدمحمدرضا میری، هنرمند نقاش و صاحب آثار نمایشگاه «بسیجی»، ضمن خوشامدگویی به حاضران و قدردانی از اساتید و همراهان عرصه فرهنگ و هنر انقلاب، گفت: خودِ این گردهمایی و این نمایشگاه، جلوه‌ای از فرهنگ بسیجی است. فرهنگی ریشه‌دار که امام خمینی(ره) با عمق نگاه خود از دل فرهنگ اسلامی و ایرانی استخراج کرد و آن را دوباره زنده ساخت. روحیه‌ای که همیشه در دل مردم ایران و جوانان این سرزمین حضور داشته است؛ روحیه‌ای بی‌باک که در دل مشکلات وارد می‌شد و پیروزمندانه بیرون می‌آمد، هرچند بارها توسط حکام وابسته سرکوب می‌شد. امام، این ظرفیت پنهان را دوباره کشف و آشکار کرد.

وی افزود: وقتی به گذشته نگاه می‌کنم، می‌بینم که برای ما در دوران کودکی، زیباترین و الهام‌بخش‌ترین تصویر از بسیج، همان روحیه باصفا و بی‌ریا بود؛ روحیه‌ای که از هرگونه ظاهرسازی و نمایشگری دور بود. نسل پیشین ما که سال‌های دفاع مقدس را با گوشت و پوست خود لمس کردند، نمونه بارز همین اخلاص بودند؛ با لباس‌های ساده، چهره‌های بی‌تکلف و قلب‌هایی سرشار از ایمان. همین سادگی و صداقت، شجره طیبه‌ای را شکل داد که با آغاز دفاع مقدس به‌طور کامل در هم تنید و به بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ انقلاب بدل شد.

میری در ادامه با اشاره به تجربه شخصی خود اظهار کرد: قهرمانان زندگی ما همان بسیجیان بودند؛ چه آنها که در میدان‌های جنگ بودند و چه عزیزانی که در میان ما زیستند و با ما بزرگ شدند. یکی از این قهرمانان برادر خودم بود که حضورش همیشه برایم الهام‌بخش بود. از همان دوران کودکی، وقتی قلم به دست گرفتم و شروع به نقاشی کردم، در حقیقت سعی داشتم لحظات و روحیه همان بسیجیان را دوباره زندگی کنم. هنوز هم این تلاش ادامه دارد؛ تلاشی برای بازنمایی حضور بسیج در عرصه‌های گوناگون زندگی.

وی تأکید کرد: در این نمایشگاه بخشی از فعالیت‌ها و آثار سال‌های دهه ۷۰ و ۸۰ به نمایش گذاشته شده و در کنار آن آثاری جدید نیز ارائه شده است. امیدوارم این آثار مورد توجه قرار گیرد و با نقد و راهنمایی اساتید و صاحب‌نظران تکمیل شود. در پایان نیز لازم می‌دانم از تلاش‌های صمیمانه دوستان در حوزه هنری و مدیران فرهنگسرای نیاوران که طی روزهای گذشته برای آماده‌سازی این نمایشگاه زحمت کشیدند، صمیمانه قدردانی کنم.

نمایشگاه «بسیجی» تاریخ و ارزش‌های انسانی را بازخوانی کرد

سیدامیر جاوید، قائم مقام رئیس حوزه هنری در امور بین‌الملل نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت نمایشگاه «بسیجی» و آثار ارائه‌ شده، گفت: این رویداد، فرصتی است برای مشاهده تلاش‌های هنرمند متعهد، آقای میری که سعی کرده‌اند تصویر بسیجی را فراتر از کلیشه‌ها و محدودیت‌های قشری نشان دهند. اگر بسیجی تنها به یک شمایل خاص محدود شود، نه تنها از مفهوم واقعی آن فاصله گرفته‌ایم، بلکه به معنای واقعی این فرهنگ خیانت کرده‌ایم. فطرت‌شمول بودن شمایل بسیجی، دریچه‌ای برای دستیابی به مفهوم واقعی بسیجی و شناخت نمونه‌های واقعی آن در اقصی نقاط جهان می‌گشاید.

جاوید افزود: این نمایشگاه ما را به بازخوانی تاریخ بسیجیان از گذشته تا امروز وامی‌دارد؛ افرادی که برای آزادی، عدالت و تحقق خواست الهی در خلقت بشر تلاش کرده‌اند. آثار ارائه‌شده، به‌ویژه دیوارنگاره‌ای که در طول نمایشگاه به نمایش درمی‌آید و در اختتامیه رونمایی خواهد شد، مخاطبان را با معنای عمیق حضور بسیج در عرصه‌های مختلف زندگی آشنا می‌کند و تفسیری نو از روحیه بسیجی ارائه می‌دهد.

وی در پایان گفت: در آینده نزدیک تماشاگران این رویداد، شاهد خلق آثار هنری دیگری توسط آقای میری خواهند بود که در راستای همان معنای بسیجی است و امید است که بتواند الهام‌بخش نسل‌های آینده باشد.

در این آیین سیدحسین یارمحمدی از علاقه‌مندان هنر انقلاب و یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه درباره نمایشگاه «بسیجی» گفت: دیدن آثار این نمایشگاه برایم تجربه‌ای بی‌نظیر بود. هر تابلو به‌نوعی داستانی از فداکاری، ایثار و روحیه بسیجی روایت می‌کند و مخاطب را با ارزش‌های انسانی و اجتماعی همراه می‌سازد. حضور در این فضا باعث شد دوباره با تاریخ و هویت بسیجیان آشنا شوم و درک عمیق‌تری از تلاش‌های آنها پیدا کنم.

نمایشگاه «بسیجی» تاریخ و ارزش‌های انسانی را بازخوانی کرد

وی یکی از نکات برجسته این نمایشگاه را نگاه هنرمند به مفهوم بسیجی فراتر از کلیشه‌های معمول دانست و گفت: بسیجی در این آثار، صرفاً یک چهره نظامی یا یک لباس خاکی نیست؛ بلکه فردی فعال، مسئولیت‌پذیر و فداکار است که در عرصه‌های مختلف زندگی حضور دارد. این نگاه جدید، ذهنیت من نسبت به بسیجی را گسترده‌تر و ملموس‌تر کرد. همچنین فرم‌ها، رنگ‌ها و فضاسازی تابلوها حس زنده بودن و پویایی بسیجی را منتقل می‌کند. هنگام مشاهده آثار، احساس کردم با روحیه واقعی یک بسیجی در تعامل هستم و این تجربه بصری و معنوی بسیار ارزشمند و الهام‌بخش بود.

امیر محمد طاهری‌زند، یکی دیگر از بازدیدکننده‌ها، نیز اظهار کرد: آنچه در این نمایشگاه بیش از همه توجه مرا جلب کرد، دغدغه شخصی هنرمند و پیوند آثار با تاریخ و فرهنگ انقلاب است. هر تابلو نه تنها یک تصویر بلکه روایتگر داستانی از تلاش و ایثار انسان‌های بسیجی است. نگاه به این آثار باعث شد بتوانم ارزش‌های انسانی و اجتماعی را از زاویه‌ای متفاوت تجربه کنم.

وی تأکید کرد: آثار نشان می‌دهند که بسیجی تنها یک نقش تاریخی یا نظامی نیست، بلکه روحیه‌ای فعال و زنده است که می‌تواند در عرصه‌های مختلف زندگی انسان‌ها ظهور کند. این برداشت تازه از مفهوم بسیجی، هم ارزش‌های تاریخی را حفظ کرده و هم پیام‌های مدرن و قابل استفاده امروز را منتقل می‌کند. درضمن فرم‌های بصری نمایشگاه تجربه‌ای متفاوت و اثرگذار برای مخاطب ایجاد می‌کند. مشاهده این آثار باعث شد حس کنم هنر چگونه می‌تواند پل ارتباطی میان گذشته و امروز باشد و مفاهیم عمیق انسانی را با زبان تصویری منتقل کند.

بنابر گزارش ایکنا؛ آثار ارائه‌شده در نمایشگاه «بسیجی» روایتگر دغدغه‌های شخصی و فرهنگی یک هنرمند بسیجی است که همواره تلاش کرده است هویت بسیج را با زبان هنر به تصویر بکشد. هر تابلو، بازتابی از دغدغه‌های عمیق اجتماعی، انسانی و اخلاقی هنرمند است و مخاطب را دعوت می‌کند تا با نگاه دقیق‌تر به مفهوم بسیجی بنگرد. این آثار، حاصل تأمل و تجربه سال‌ها حضور و پیگیری ارزش‌های انقلاب اسلامی در زندگی روزمره هنرمند است و هر اثر داستانی از جان‌فشانی، فداکاری و عشق به مردم و وطن روایت می‌کند.

نمایشگاه «بسیجی» تاریخ و ارزش‌های انسانی را بازخوانی کرد

در عین حال، آثار نمایشگاه سعی دارند فراتر از کلیشه‌های رایج و تصویری محدود از بسیجی عمل کنند. بسیجی در این تابلوها تنها یک چهره نظامی یا لباس خاکی نیست؛ او می‌تواند دانشمند، معلم، کشاورز، یا حتی فعال اجتماعی باشد که در حوزه‌های مختلف زندگی با روحیه‌ای بسیجی فعالیت می‌کند. این نگاه گسترده، مخاطب را به درک عمیق‌تری از بسیجی واقعی و فطرت‌شمول بودن این مفهوم دعوت می‌کند و محدودیت‌های ذهنی رایج را کنار می‌زند.

همچنین، هنرمند با انتخاب رنگ‌ها، فرم‌ها و فضای تصویری خاص، تلاش کرده است تا احساس زنده بودن و پویایی بسیج را منتقل کند. هر تابلو، تجربه‌ای بصری است که نه تنها یک تصویر بلکه یک روایت زنده از شجاعت، ایثار و مسئولیت‌پذیری ارائه می‌دهد. مخاطب در مواجهه با این آثار، با حرکت و تحول درونی هنرمند و انرژی زنده آثار همراه می‌شود و از طریق هنر، حس حضور واقعی بسیج را تجربه می‌کند.

نمایشگاه «بسیجی» تاریخ و ارزش‌های انسانی را بازخوانی کرد

در نهایت، این نمایشگاه فرصتی فراهم می‌آورد تا هنرمندان و علاقه‌مندان با نگاهی نوین به مفهوم بسیجی و نقش آن در جامعه امروز ایران بنگرند. آثار، همواره در تلاش هستند تا ارزش‌ها و ویژگی‌های انسان بسیجی را در زمینه‌های مختلف زندگی به تصویر بکشند و به مخاطب یادآوری کنند که بسیجی، صرفاً یک عنوان تاریخی یا نظامی نیست، بلکه روحیه‌ای است که می‌تواند در هر زمان و مکان، زندگی انسان‌ها را متحول کند.

انتهای پیام



منبع

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.