امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 22 شوال 1445
شناسه خبر : 32094
  پرینت تاریخ انتشار : 30 نوامبر 2021 - 20:44 | 192 بازدید
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان

پیش بینی افزایش ۲ برابری کشت گلرنگ در استان همدان

به گزارش همدان نوین، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از پیش بینی افزایش دو برابری کشت کلرنگ در سال جاری در این استان خبر داد. علی بایگانه اظهار کرد: سال گذشته دوهزار هکتار دانه روغنی گلرنگ در سطح مزارع استان همدان کشت شد که از این‌میزان سطح زیر کشت هزار و ۲۰۰ هکتار […]

پیش بینی افزایش ۲ برابری کشت گلرنگ در استان همدان

به گزارش همدان نوین، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از پیش بینی افزایش دو برابری کشت کلرنگ در سال جاری در این استان خبر داد.

علی بایگانه اظهار کرد: سال گذشته دوهزار هکتار دانه روغنی گلرنگ در سطح مزارع استان همدان کشت شد که از این‌میزان سطح زیر کشت هزار و ۲۰۰ هکتار به کبودراهنگ اختصاص داشت.

وی با اشاره به پیشرو بودن شهرستان کبودراهنگ در استان همدان در زمینه کشت دانه روغنی گلرنگ تصریح کرد: به صورت میانگین سال گذشته از هر هکتار سطح زیر کشت این محصول، ۳۰۰کیلو گلرنگ برداشت شد.

بایگانه با بیان اینکه در سال‌های قبل میزان سطح زیر کشت دانه روغنی گلرنگ در استان همدان بیشتر از ۱۵۰ هکتار نبوده و از سال گذشته با طرح جهش تولید در دیم‌زارها و حمایت از کشت گلرنگ در طرح فوق، این کشت در استان همدان برای کشاورزان شناخته شده، گفت: در سال جاری با توجه به نیاز بذری بالا و تقاضای بالایی که توسط کشاورزان استان برای بذر گلرنگ وجود دارد در صورت خوب بودن بارندگی‌ها میزان کشت گلرنگ در استان به نسبت سال گذشته افزایش بیشتری خواهد داشت.

بایگانه یکی از معضلات  در کشت کلرنگ استان همدان را بحث بذر دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه استان همدان در کشت گلرنگ دارای سابقه نبوده و از سال گذشته کشت این محصول در استان توسعه داشته فعلا میزان بذر مصرفی گلرنگ در استان همدان کم بوده و به ناچار برای تامین بذر مصرفی باید بذر اصلاح شده مصرفی وارد کنیم و یا اینکه از محدود بذرهای موجود استان از جمله بذر مصرفی کبودراهنگ برای کشت استفاده  شود.

وی خاطر نشان کرد: بذر خود مصرفی محدود استان مربوط به سال خشکسالی بوده که به همین‌ منظور نمونه‌هایی از این بذر برای انجام تست به قوه نامیه ارسال شده که در صورت تایید برای بذر خود مصرفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: درصورتی که بذر گلرنگ در سطح ملی توسط وزارت جهاد کشاورزی برای استان همدان تهیه و تامین شود بر اساس پیش بینی‌ها با استقبال خوب کشاورزان  امسال دو تا سه برابر  معادل چهار تا پنج هکتار از مزارع کشاورزی استان زیر کشت دانه روغنی گلرنگ خواهد رفت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه کشت گلرنگ به صورت انتظاری  از آذرماه تا کشت بهاره اسفند ماه و یا اوایل فرودین ماه انجام می شود ،اضافه کرد: کشت هر چه زودتر گلرنگ از نقش موثری در استقرار و عملکرد بهتر این‌گیاه برخودار بوده ضمن اینکه کشت این‌محصول از نظر شرایط آب و هوایی مناسب  استان همدان است.

بایگانه با بیان اینکه گلرنگ به عنوان یکی از گیاهان روغنی در کنار سایر گیاهان روغنی چون کلزا در کشور مطرح است ،افزود:بر خلاف کشت کلزا که در اراضی آبی کشت می شود این گیاه روغنی قابل  کشت در اراضی  آبی و دیم بوده و با توجه به اینکه استان همدان یک استان دیم خیز به شمار می‌رود و دارای محدودیت آبی است بیشتر تمایل به کشت گلرنگ به صورت دیم است.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته کشت گلرنگ در سطح وسیع در استان بویژه در کبودراهنگ که دارای  سطح اراضی دیم بیشتری است اجرایی شد و استقبال خوبی از کشت آن صورت گرفت، گفت: گلرنگ یک دانه روغنی بوده که دانه آن دارای ۴۰ تا ۴۵درصد روغن بوده اما کیفیت آن به نسبت کلزا ،کنجد و زیتون …پایین تر بوده و بیشتر مصارف صنعتی ،دارویی و غذایی دارد ضمن اینکه  کنجاله آن برای خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی  با بیان اینکه دانه گلرنگ در خوراک پرندگان زینتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد، اضافه کرد:این‌محصول مشتریان خاص خود را داشته و کست آن کاملا دارای توجیه اقتصادی بالایی است.

بایگانه در ادامه با اشاره به اینکه گلرنگ از نظر رنگدانه ای شبیه زعفران بوده اما از نظر طعم و کیفیت متفاوت است ،خاطر نشان کرد: به دلیل شباهت رنگدانه ای گلرنگ با زعفران، گلرنگ در بحث تجاری بازار به عنوان زعفران تقلبی شده که اگر با زعفران مخلوط شود قابل تشخیص نخواهد بود.

این فرد مسئول با بیان اینکه گلرنگ در صنایع غذایی  با خاصیت خوب خود  یک گیاه موثر و با استقبال خوب مواجه است خاطر نشان کرد:گلرنگ با قیمت خوبی در کنار سایر دانه های روغنی خریداری می شود ضمن اینکه گل آن نیز برای مصارف صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و این امر موجب شده که که کشت این‌محصول توجیه اقتصادی خوبی برای کشاورزان از جمله کشاورزان استان همدان  داشته باشد.

بایگانه در ادامه خاطر نشان کرد:در حال حاضر در خزل شهرستان نهاوند کارخانه روغن کشی دارای فعالیت بوده که این کارخانه روغن کشی دانه‌هایی روغنی چون سویا،کلزا را انجام می‌دهد که قطعا با افزایش و توسعه تولید گلرنگ و مقرون به صرفه بودن آن برای کارخانه این کارخانه قابلیت روغن کشی گلرنگ را نیز خواهد داشت و برای روغن کشی این محصول نیز ورود خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به گل دانه روغنی گلرنگ تصریح کرد: سال گذشته دو شرکت با سابقه در زمینه گلرنگ به عنوان افراد حقیقی برای خریداری گل دانه گلرنگ استان همدان به منظور صادرات و صنایع غذایی اقدام کردند.

وی زمان برداشت کلزا را اواخر خرداد ماه تا نیمه تیرماه دانست و گفت: در طرح جهش تولید در اراضی دیم‌زار به کشت دانه روغنی گلرنگ نیز مانند سایر دانه‌های روغنی به آن کود تعلق گرفته و دارای خرید تضمینی است.

بایگانه با اشاره به اینکه قیمت تضمینی سال گذشته هر کیلو گرم  گلرنگ بیش از ۱۰ تومان بود و قطعا امسال خرید تضمینی آن بیش از این قیمت خواهد شد و دارای توجیه اقتصادی بالاتری خواهد بود بیان کرد: با شروع برداشت محصول مراکز خرید تضمینی گلرنگ فعال شده و گلرنگ تولیدی بهره برداران را تحویل می‌گیرند.

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.