خانه و مدرسه؛ پل نهادینه شدن فرهنگ نماز در زندگی دانشآموزان
ذبیحالله تاراسی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در گفتوگو با ایکنا از زنجان، با اشاره به چالشهای آموزش نماز به دانشآموزان و نسل نو، گفت: روشهای آموزشی سنتی و آموزش مبتنی بر انتقال یکطرفه با نیازهای شناختی و عاطفی نسلهای Z و Alpha که در اکوسیستم دیجیتال رشد کردهاند، ناکارآمد است و باعث کاهش […]
ذبیحالله تاراسی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در گفتوگو با ایکنا از زنجان، با اشاره به چالشهای آموزش نماز به دانشآموزان و نسل نو، گفت: روشهای آموزشی سنتی و آموزش مبتنی بر انتقال یکطرفه با نیازهای شناختی و عاطفی نسلهای Z و Alpha که در اکوسیستم دیجیتال رشد کردهاند، ناکارآمد است و باعث کاهش اثرگذاری آموزشها میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، با تأکید بر ضعف شایستگیهای تخصصی برخی معلمان و مربیان پرورشی برای استفاده از روشهای نوین آموزشی، یادآور شد: این ضعفها مانع از انتقال مؤثر مفاهیم فرهنگی میشود.
تاراسی با بیان اینکه فقدان همافزایی بین ذینفعان کلیدی مانند مدارس، خانوادهها و نهادهای دینی، پیامها را پراکنده کرده و اثرگذاری آموزشها را کاهش میدهد، اظهار کرد: اجبار در اجرای برنامههای دینی یا تجربههای منفی گذشته نیز واکنشهای دفاعی در دانشآموزان ایجاد میکند.
تاراسی راهکارهای پیش رو را شامل توسعه پلتفرمهای تعاملی برای آموزش عملی نماز، طراحی برنامههای توسعه حرفهای مستمر برای معلمان با تمرکز بر روانشناسی تربیتی، و تشکیل شورای راهبردی با حضور نمایندگان آموزش و پرورش دانست.
وی افزود: اجرای برنامههای آموزشی مبتنی بر تجربه، از طریق کارگاههای عملی و داستانمحور با تمرکز بر ارزشهای معنوی نماز، مانند آرامش روانی و انضباط فردی، و استفاده از روشهای یادگیری فعال مانند حل مسئله گروهی، از دیگر راهکارهای کلیدی است. بازطراحی فضاهای معنوی مدارس و تبدیل آنها به فضاهای چندمنظوره برای فعالیتهای دینی و فرهنگی نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در ادامه به نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن فرهنگ نماز در زندگی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: معلمان بهعنوان الگوهای نزدیک و تأثیرگذار، با رفتار و نگرش مثبت به نماز، میتوانند ارزشهای معنوی را به دانشآموزان منتقل کنند و یادگیری تجربی را با طراحی فعالیتهای گروهی، کارگاههای عملی و گفتوگوهای معنوی در محیط مدرسه تسهیل کنند.
وی همچنین درباره بهرهگیری از فناوریهای نوین و فضای مجازی گفت: طراحی برنامههای بازیمحور برای آموزش عملی نماز، تولید ویدئوهای کوتاه آموزشی جذاب، و استفاده از هوش مصنوعی برای ارائه محتوای شخصیسازیشده، از بهترین اقدامات قابل برنامهریزی در این زمینه است. ایجاد کمپینها و جوامع مجازی برای گفتوگو و تشویق دانشآموزان نیز اهمیت بالایی دارد.
تاراسی با اشاره به تجربههای موفق استان در ایجاد علاقه و پایبندی دانشآموزان به نماز، افزود: برگزاری جشنهای تکلیف جذاب با نمایش، سرود و داستانگویی، سپردن مسئولیت اقامه نماز به دانشآموزان داوطلب، و طراحی ساده اما دلپذیر نمازخانهها، از جمله اقدامات مؤثر بوده است.
وی درخصوص هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی گفت: گنجاندن مفاهیم نماز و ارزشهای دینی در دروس مرتبط مانند هدیههای آسمانی با رویکرد عملی و داستانمحور و اجرای برنامههای مشترک با مساجد برای تقویت پیوند آموزش و دین، از برنامههای اصلی استان است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان همچنین راهکارهایی برای تشویق دانشآموزان به اقامه نماز، افزود: از مهمترین این راهکارها میتوان به برگزاری مسابقات خلاقانه با موضوعات مرتبط با ارزشهای معنوی نماز، اردوهای تربیتی – تفریحی مشترک با مساجد و الگوسازی از چهرههای محبوب و شخصیتهای مورد علاقه دانشآموزان برای بیان اهمیت نماز در زندگی اشاره کرد.
تاراسی بیان کرد: معلمان معماران هویت دینی نسل آینده هستند و با خلاقیت، صبر و الگوسازی عملی، نماز را به تجربهای معنوی و جذاب برای دانشآموزان تبدیل کنند. از روشهای نوین آموزشی و گفتوگوهای صمیمی بهره بگیرید تا قلب و ذهن شاگردان به این فریضه الهی نزدیک شود.
وی با توضیح اینکه نماز لحظهای برای آرامش و اتصال به خالق است و دانشآموزان باید آن را فرصتی برای یافتن معنا و قدرت در زندگی خود تجربه کنند، افزود: خانه اولین مدرسه تربیت دینی است لذا خانوادهها با اقامه نماز در کنار فرزندان و گفتوگو درباره زیباییهای آن، بذر ایمان را در دل آنها بکارید، زیرا همراهی خانواده با مدرسه و مسجد، پلی برای نهادینه شدن و ترویج فرهنگ نماز در زندگی فرزندان خواهد بود.
انتهای پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.