- واکاوی یک ابهام؛ سازوکار ماشه به زبان ساده
- معرفی هویت و زیباییهای ایران، رسالتی فرهنگی و تمدنی است
- نگاهی به چالشهای اقتصاد دینی در ایران
- ۲۰۸ فرصت سرمایهگذاری در اردبیل شناسایی شده است
- همکاری مشترک شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی با ISC
- ۵۰۰ سازمان مردمنهاد خراسان جنوبی در حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی فعال هستند
خودكمبینی؛ سدی در مسیر کمال
به گزارش ایکنا از اصفهان، آیتاللهالعظمی حسین مظاهری در سلسله گفتارهایی، به شرح ۴۰ رذیلت اخلاقی پرداخته است که از سوی پایگاه اطلاعرسانی دفتر معظمله منتشر و در سایت خبرگزاری ایکنا بازنشر میشود. شماره پانزدهم این مجموعه به رذیله اخلاقی «خودکمبینی» اختصاص دارد. از جمله صفات رذیله، خودكمبینیست. در اثر این ملکه ناپسند، آدمی از […]
به گزارش ایکنا از اصفهان، آیتاللهالعظمی حسین مظاهری در سلسله گفتارهایی، به شرح ۴۰ رذیلت اخلاقی پرداخته است که از سوی پایگاه اطلاعرسانی دفتر معظمله منتشر و در سایت خبرگزاری ایکنا بازنشر میشود. شماره پانزدهم این مجموعه به رذیله اخلاقی «خودکمبینی» اختصاص دارد.
از جمله صفات رذیله، خودكمبینیست. در اثر این ملکه ناپسند، آدمی از استعدادهای خود غافل میشود و خویشتن را در ترقی و پیشرفت، ناتوان میپندارد. باید توجه داشت که خودکمبینی، صفت تواضع نیست که مطلوب باشد، بلکه مرحله تفریطی تكبر و عُجب است و نوعی رذیلت به حساب میآید؛ چراکه افراد متكبر و خودشیفته، عظمت و شوكتی غیرواقعی برای خود و اعمال خود قائلند و از سوی دیگر، اشخاص خودكمبین، خویش را در جایگاهی بسیار نازلتر از جایگاه حقیقی فرض میكنند.
بیشتر بخوانید:
این رذیله اخلاقی نیز مراتبی دارد؛ اولین مرتبه آن، غفلت از تواناییهای شخصیست. پذیرش ذلت و فرمانبرداری بیچون و چرا از افراد گوناگون نیز در شمار مراتب این رذیلت قرار دارد. آخرین و شدیدترین مراتب که برای این صفت ناپسند ذکر شده، در آیه 179 سوره اعراف ترسیم شده است: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ؛ و در حقیقت، بسیاری از جنیان و آدمیان را برای دوزخ آفریدهایم، چراكه دلهایی دارند كه با آن حقایق را دریافت نمیكنند و چشمانی دارند كه با آنها نمیبینند و گوشهایی دارند كه با آنها نمیشنوند. آنان همانند چهارپایان بلكه گمراهترند. آری، آنها همان غافلماندگانند.»
بر این اساس، انسان خودکمبین، فهم و بصیرت خود را از دست میدهد و به حیوان و حتی کمتر از آن تبدیل میشود. او هرگز درصدد خروج از عالم حیوانی و در پی رسیدن به مراتب كمال انسانی نیست؛ از اینرو استعدادهای خود را به فعلیت نمیرساند و عاقبتی جز جهنم نخواهد داشت.
مستكبران تاریخ با سوءاستفاده از رسوخ همین ملکه ناشایست در برخی ملتها، بر آنان مسلط شدهاند. از بین بردن نسلها از سوی مستکبران، «يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ؛ كشت و نسل را نابود سازد.» (سوره بقره، آیه 205) و نیز ذبح پسران و باقیگذاردن دختران و زنان، «يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ يَسْتَحْيي نِساءَهُم؛ پسرانشان را سر میبرید و زنانشان را برای بهرهكشی زنده بر جای میگذاشت.» (سوره قصص، آیه 4) به خشکانیدن ریشه غیرت در مردان و حیا در زنان اشاره دارد. مستکبران با این دسیسه، افراد و ملتها را به رذیله خودكمبینی دچار میسازند، توان رشد و كمال را در آنان میسوزانند و در نتیجه آنها را به استضعاف میکشند و محتاج خود کرده و میکنند.
از جمله پیامدها و تبعات خودکمبینی، این است که انسان نسبت به قدر و منزلت و جایگاه ملکوتی و معنوی خود غفلت میورزد، فراموش میکند که مسجود فرشتگان است (سوره حجر، آیه 30)، نمیبیند که خداوند متعال، عالم وجود را تسخیر و رام او کرده است (سوره لقمان، آیه 20) و از یاد میبرد که حقتعالی او را خلیفه و جانشین خود در زمین قرار داده است (سوره بقره، آیه 30)؛ در نتیجه، خود را به دنیای پست میفروشد، بندگی شیطان، هوای نفس و دیگر بتها را میپذیرد و ناگزیر مقامات بلند معنوی و عرفانی و در پی آن بهشت و لقای حق را ترک میگوید و به سوی جهنم میشتابد.
راهکار رفع این صفت رذیله، توجه به استعدادها و تواناییهای شخصی و بهکارگرفتن صحیح آنهاست. انسان باید جایگاه حقیقی معنوی و مادی خود را بشناسد و در راستای کمال و تقرب اخروی و نیز موفقیت در امور دنیوی گام بردارد؛ البته باید دقت شود که خروج از حالت تفریطی خودکمبینی، به ورود به ورطه افراطی تکبر و عُجب منجر نشود.
انتهای پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.