امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 29216
  پرینت تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲ | 4 بازدید
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر

صدور سند کاداستر برای ۱۵۴ هزار هکتار از اراضی ملی ملایر

به گزارش همدان نوین، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با بیان اینکه این شهرستان با وسعتی حدود ۳۲۰ هزار هکتار، دارای حدود ۱۷۰ هزار هکتار اراضی ملی بوده که شامل ۲۵۱ پلاک است، گفت: ۱۵۴ هزار هکتار از آن کاداستر شده و برای ۱۴۷ هزار هکتار سند گرفته شده است. جواد زنگنه  با بیان […]

صدور سند کاداستر برای ۱۵۴ هزار هکتار از اراضی ملی ملایر

به گزارش همدان نوین، رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با بیان اینکه این شهرستان با وسعتی حدود ۳۲۰ هزار هکتار، دارای حدود ۱۷۰ هزار هکتار اراضی ملی بوده که شامل ۲۵۱ پلاک است، گفت: ۱۵۴ هزار هکتار از آن کاداستر شده و برای ۱۴۷ هزار هکتار سند گرفته شده است.

جواد زنگنه  با بیان اینکه مساحت مراتع شهرستان ملایر ۱۳۸ هزار ۲۱۴ هکتار است، افزود: این مراتع دارایهشت هزار و ۸۸۴ بهره بردار،هشت هزار و  ۲۱۳ دامدار مجاز، ۱۹۶ هزار ۶۰۶  دام موجود و ۱۱۵ هزار ۹۰۱ دام مجاز است.

وی ادامه داد: در شهرستان ملایر جنگل طبیعی وجود ندارد اما حدود شش هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی جنگلی وجود دارد که از این مقدار ۱۶۲ هکتار در سه نقطه شامل دره سماق به مساحت ۳۶ هکتار، دره شیر و پلنگ به مساحت ۹۲ هکتار و حسن آباد آبدر به مساحت ۳۴ هکتار، به عنوان ذخیره گاه جنگلی تحت مدیریت ویژه قرار دارد.

زنگنه با بیان اینکه مساحت جنگل کاری‌های شهرستان ملایر ۶۶۷ هکتار است، گفت: نوع گونه‌های جنگلی موجود در شهرستان شامل زالزالک، بنه، بادامک، داغداغان، روناس، سنجد، زبان گنجشک، ارغوان، انار وحشی، کاج سیاه، محلب و سماق هستند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت موجود شهرستان سالانه می‌توان با جنگل‌کاری در سطح ۱۰۰ هکتار با افزایش سرانه جنگل در شهرستان در زمان کاشت علاوه بر اثرات زیست محیطی، برای ۳۰۰ نفر حین اجرای طرح اشتغالزایی ایجاد کرد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر در بخش دیگری از سخنان خود در مورد “نهالستان قدس”، گفت: این نهالستان در سال ۱۳۶۷ به مساحت ۲۰ هکتار به منظور تولید انواع نهال‌های غیر مثمر تاسیس شده و دارای یک چاه عمیق با دبی ۳۰ لیتر در ثانیه، یک ساختمان نگهبانی و انبار به مساحت ۷۰ متر مربع است.

زنگنه بیان کرد: ظرفیت تولید آن یک میلیون اصله انواع نهال‌های سوزنی برگ و پهن برگ در داخل عرصه و حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله به صورت گلدانی در داخل شاسی‌هاست.

وی اظهارکرد: در حال حاضر نوع گونه‌های موجود در نهالستان شامل صنوبر، زبان گنجشک، داغداغان، شن، کاتالپا، بادامک، زرشک، سماق، بلوط، بادام شیرین، عرعر، سنجد و توت است و سالیانه یک میلیون اصله نهال صنوبر به منظور توسعه زراعت چوب در سطح استان تولید و توزیع می‌شود.

این مقام مسئول یادآورشد: با توجه به ظرفیت آب و خاک موجود در نهالستان قدس با مکانیزه شدن کشت و تجهیز سیستم آبیاری علاوه بر کاهش هزینه‌های جانبی و افزایش راندمان تولید با صرفه جویی در مصرف آب با افزایش دو برابری تولید نهال و ایجاد تنوع در نوع گونه‌ها می‌توان به قطب تولید نهال مورد نیاز در غرب کشور تبدیل شد.

وی در ادامه افزود: در یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر در حال حاضر با سه نفر نیرو که گشت زنی و مراقبت از اراضی ملی و خلع ید و رفع تصرف از اراضی ملی را عهده دار هستند، از سال ۱۳۸۰ تاکنون دو هزار  ۸۷۲ فقره پرونده تخریب و تصرف تشکیل شده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست سال جای ۵۹ فقره پرونده رسیدگی به تخلفات تشکیل و ۱۹ فقره خلع ید به مساحت ۲۳.۳ هکتار و هشت فقره رفع تصرف به مساحت ۱۰.۹۷ هکتار انجام شده است، گفت: پایین بودن سطح اطلاعات عمومی و فرهنگ مردم و بهره برداران در ارتباط با اهمیت و ارزش جنگل‌ها و مراتع عدم مشارکت مردم در طرح‌های بهره‌برداری از مراتع و جنگل‌ها و عدم حفاظت و نگهداری صحیح از پروژه‌های اجرا شده، دلایل عمده افزایش تخریب و تصرف اراضی ملی به شمار می‌رود.

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.