امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 25 شوال 1445
شناسه خبر : 27881
  پرینت تاریخ انتشار : 23 سپتامبر 2021 - 10:05 | 7 بازدید
دفاع مقدس بی شک یکی از درخشان‌ترین و بی‌بدیل‌ترین جلوه‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران

از به خطر افتادن منافع آمریکا در منطقه تا شعله‌ور شدن آتش جنگ میان ایران و عراق

به گزارش همدان نوین، دفاع مقدس بی شک یکی از درخشان‌ترین و بی‌بدیل‌ترین جلوه‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران می‌باشد و در طی این جنگ ناجوانمردانه و برای دفاع از خاکمان شاهد پرپر شدن جوانان بودیم که هریک ستارگان درخشان این کشور بودند و امروز بر ما وظیفه‌است تا بنابر بر تاکید رهبر معظم انقلاب بیش […]

از به خطر افتادن منافع آمریکا در منطقه تا شعله‌ور شدن آتش جنگ میان ایران و عراق

به گزارش همدان نوین، دفاع مقدس بی شک یکی از درخشان‌ترین و بی‌بدیل‌ترین جلوه‌های تاریخ انقلاب اسلامی ایران می‌باشد و در طی این جنگ ناجوانمردانه و برای دفاع از خاکمان شاهد پرپر شدن جوانان بودیم که هریک ستارگان درخشان این کشور بودند و امروز بر ما وظیفه‌است تا بنابر بر تاکید رهبر معظم انقلاب بیش از پیش با آنان آشنا و مانوس باشیم.

 با وجود گذشت بیش از ۳۰ سال از جنگ اما همچنان ارزش‌ها و آرمان‌های دفاع مقدس آنطور که شاید و باید در میان جامعه تفهمیم نشده است و بسیاری از جوانان از ضرورت آشنایی با این مهم بی خبر هستند.
آنچه که در مقدمه مورد توجه و اهمیت است آشنایی با پیشینه‌ها، چرایی و چگونگی شروع جنگ عراق با کشورمان ایران‌ است به همین دلیل به سراغ یکی از محققین این حوزه رفته تا وظیفه رسانه خود را به انجام رسانیم.

سردار رضا میرزایی، از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مسئول مجمع راویان دفاع مقدس کشور در بررسی زمینه‌های بروز جنگ در ایران، بیان کرد: قبل از انقلاب کشور ما به طور کامل وابسته به آمریکا و کشورهای غربی بود به عبارت دیگر آمریکا در کشور ما حکومت کرده و سیاست‌های کلی کشور، در دست آمریکا بود که با غارت ایران جز فساد و فقر چیزی برای کشورمان به ارمغان نیاورده بود و جوانان به طور کلی هیچ امیدی به آینده نداشتند.

وی ادامه داد: در آن زمان تمامی تسهیلات و امکانات برای وابستگان پهلوی و اقشار ثروتمند جامعه بود و تقریبا تمامی روستاها محروم از سواد بوده و ۷۰ درصد شهرهای ایران فاقد آب لوله کشی، برق و گاز بودند و اندک امکانات موجود نیز در پایتخت آنهم در مناطق متوسط به بالا تجمیع شده بود در میان این حجم از فساد و غارت،  انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) شکل گرفت و دست و پای آمریکا و غارتگران از کشور ما قطع شد.

فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه منافع آمریکایی‌ها در منطقه با به وقوع پیوستن انقلاب به خطر افتاد و از صدور تفکر انقلابی به دیگر کشورهای منطقه در هراس بودند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها در این راستا با تمام توان به میدان آمده، مخالفین نظام را ساماندهی کردند و به تدریج بحران‌های شدید سراسر ایران را فرا گرفت غائله‌هایی در کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان ترویج داده از طرف دیگر نیز با ترور مسئولین کشور و امامان جمعه ناامنی زیادی در کشور ایجاد کردند.

سردار میرزایی افزود: در راستای پیشگیری از هرج و مرج در کشور نیروهای انقلابی به سرعت وارد میدان و پس از دستگیری ضد انقلاب‌ها، متوجه حمایت‌های آمریکا از این خرابکاران شدند پس از بررسی‌ها مشخص شد مشکلات از سفارت آمریکا در ایران سرچشمه می‌گیرد و این سفارت تبدیل به مرکز ساماندهی و تقویت مخالفین نظام شده بود و متوجه شدند تا زمانی که به تعبیر امام خمینی(ه) این لانه جاسوسی تصرف نمی‌شد توطئه‌ها نیز خاموش نمی‌شود.

وی تأکید کرد: به علت اهمیت کار نیاز بود تشکیلات رسمی برای تصرف پیشقدم نشود زیرا عواقب بدی برای کشور داشت و در کل دنیا محکوم می‌شدیم به همین دلیل این حرکت به اسم دانشگاهیان طراحی و لانه جاسوسی نیز با موفقیت تصرف شد و اسناد زیادی از دخالت آمریکایی‌ها در ایجاد فتنه و آشوب در کشور به دست ما رسید.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه پس از تصرف خانه جاسوسی توطئه‌ها یکی پس از دیگری خنثی شدند، آمریکایی‌ها نیز شروع به تهدید و تحریم کشور کرده و سرانجام به فکر برافروختن آتش جنگ  افتادند، اظهار کرد: کشور ایران از قدیم بر سرحدات مرزی با کشور عراق اختلاف داشتند که در اسفند ماه سال ۱۳۵۷ صدام و شاه وقت ایران اختلافات را تحت عنوان قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر حل کردند اما پس از انقلاب صدام به تحریک آمریکایی‌ها تفاهم نامه الجزایر را زیر پا گذاشته، اروند و برخی از مناطق مرزی کشور و استان خوزستان را از آن عراق می‌دانست.

سردار میرزایی ادامه داد: صدام رویای رهبری عرب را در سر داشت و از طرفی می‌خواست جای پهلوی را در منطقه بگیرد به همین دلیل کشورهای عرب را برای حضور در این جنگ متقاعد کرد زیرا بسیاری از این کشورهای عرب نیز با به وقوع پیوستن انقلاب موقعیت خود را در خطر می‌دیدند و در نهایت کشورهای عرب زبان به جز کشور سوریه با پشتیبانی آمریکا، شوروی سابق و کشورهای اروپایی و… در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ حمله‌ای تمام عیار علیه کشور آغاز کردند.
وی با اشاره به خیانت بنی‌صدر به ایران در روزهای آغازین جنگ، اظهار کرد: از ماه‌ها قبل نیروهای انقلابی پاسگاه‌های مرزی متوجه حرکات مشکوک نیروهای عراقی در مرزهای کشور شده بودند ولی هرچقدر در گوش بنی‌صدر فریاد زدند قبول نمی‌کرد، معتقد بود شروع یک جنگ مراحلی دارد و عراق به یکباره به مرزهای کشور حمله نخواهدکرد.
این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه در زمان حمله عراق کشور ما هنوز درگیر بحران‌های ضد انقلاب‌ها بود از طرفی نیز سلاح، تانک، تیپ و لشکر نداشتیم و حتی سپاه نیز به آن معنا شکل نگرفته بود، بیان کرد: در سراسر کشور تنها ۳۰ هزار نفر پاسدار با کمک مردم، ارتشیان انقلابی و نیروهای ژاندارمری‌ در حال سرکوب ضد انقلاب‌ها بودند.
سردار میرزایی اضافه کرد: صدام نیز با تصور اینکه کشور فاقد انسجام ارتش و امکانات نظامی است و نمی‌تواند در برابر آنها مقاومت کند به ایران با ۱۲ لشکر و ۴۵ تیپ مستقل که شامل ۲۲۰ هزار نفر نیرو می‌شدند با سپاه‌های یکم، دوم و سوم به مرزهای جنوبی، میانی و غربی کشور هجوم آورد.
وی ابراز کرد: در همان ساعت‌های شروع پیشروی نیروهای بعثی چهار فرمانده از فرماندهان بزرگ همدانی یعنی سرداران سعید طائفه نوروز، مهدی فریدی، محمدرضا فراهانی، بنده و حاج حسین همدانی در مناطق مورد هجوم مانند قصر شیرین، پاسگاه تیله کوه، سرپل ذهاب حضور داشتیم و با کمک نیروهای مردمی، ارتشی‌های انقلابی‌ و پاسداران از پیشروی نیروهای دشمن جلوگیری کردیم و دشمن به عقب رانده شده در ارتفاعات قراویز و بازی دراز مستقر شدند.
این فرمانده دوران دفاع مقدس اظهار کرد: در پی این درگیری‌ها شهید مرتضی اولنج به عنوان اولین شهید دفاع مقدس استان همدان به شهادت می‌رسد همچنین یحیی ترابی، سردار سعید طائفه نوروز، سید احمد قشمی که در مجموع  ۱۶ نفر بودند به اسارت نیروهای بعثی درآمدند که می‌توان از آنها به عنوان اولین اسراء دفاع مقدس یاد کرد.
سردار میرزایی افزود: ۳۱ شهریور ما شاهد هجوم سراسری دشمن به مرزهای کشور بودیم از جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین نقاط مرزی کشور درگیر این حمله همه جانبه بوده و شهرهای مرزی مانند خرمشهر، بستان، سوسنگرد، هویزه، مهران، میمک، سومار، نفت شهر، خسروی، قصر شیرین و… پس از چند روز مقاومت سقوط کرده و اشغال می‌شدند و در نهایت دشمن در شروع حمله خود، ۱۵هزار کیلومتر مربع را به اشغال خود در آورده بود.
وی ادامه داد: روزهای ابتدایی جنگ فرمانده پادگان ابوذر با مشاهده پیشروی عراق با تفکر اینکه نباید مهمات پادگان به دست نیروهای بعثی بیافتد از هوانیروز درخواست بمباران ذاغه‌های مهمات را کرد از جمله خلبانان حاضر در این برنامه خلبان حماسه‌ساز شهید شیرودی بودند که با مشورت با دیگر خلبانان به این نتجه رسیدند که بجای بمباران ذاغه مهمات پادگان آتش خود را بر سر نیروهای عراقی بریزند و با اینکار علاوه بر حفظ پادگان؛ دشمن را نیز  متوقف کردند.
این فرمانده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: با شعله‌ور شدن آتش جنگ میلیون‌ها نفر از مردم ساکن این مناطق به سرعت در حال تخلیه محل زندگی خود و آواره شهرهای امن‌تر می‌شدند در چنین شرایطی با فرمان امام (ره) بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا برکنار شده و با تقویت نیروهای انقلابی و فرماندهی قوی فرماندهان سپاه و ارتش ماشین جنگی دشمن را متوقف کردند و نه تنها از اشغال آبادان، ایلام، گیلانغرب و بسیاری دیگر از شهرهای کشور جلوگیری شد بلکه شهرهای در تصرف، یکی پس از دیگری از تصرف دشمن درآمدند.
سردار میرزایی خاطر نشان کرد: ۸ سال جنگ همه جانبه دشمن علیه این نظام و باورها و ارزش های این کشور صورت گرفت ولی مردم ما برای حفظ وجب به وجب این خاک خون دادند، دشمن را به عقب راندند و اجازه نداد حتی یک مشت خاک از این کشور در دست دشمنان قرار بگیرد.
وی تأکید کرد: جوانان ما باید بدانند این جنگ، تنها جنگ با رژیم بعثی عراق نبود بلکه نبردی جانانه با ابر قدرت‌های جهانی و ظالمانی بود که برای ساقط کردن این نظام و این تفکر حمایت‌های خود را اعم از به‌روزترین تکنولوژی‌های جنگی، نیروی انسانی و… به عراق سرازیر کردند تا جایی که طبق ارزیابی‌ها پس از پایان جنگ تحمیلی توان نظامی عراق به ۵ برابر آغاز جنگ رسیده بودند.
این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: در طی این ۸ سال دفاع مقدس ۲۱۹ هزار نفر از بهترین انسان‌های روزگار شهید و  ۵۰۰ هزار نفر نیز جانباز و مجروح شدند که اگر جانفشانی شهدا نبود چیزی جز خاکستر در کشور باقی نمی‌ماند و آنچه امروز در سوریه شاهد بودیم بر سر کشور ما نیز آمده بود و ما امروز آرامش و امنیتی که داریم را مدیون خون تک تک این شهدا هستیم.
مسئول مجمع راویان دفاع مقدس کشور با تاکید بر اینکه ایران با خون بهترین‌ها حفظ شده و پشت تمام این خون‌ها تفکر و ارزش‌هایی وجود دارد و ما مرهون ایثار این شهدا و خانواده‌های شهدا هستیم، اذعان کرد: مطابق اسناد دفاع مقدس، استان همدان ۷۲۵۵ شهید تقدیم کشور کرده است که ضرورت دارد همه این شهدا و نقش آنان را بشناسیم، متاسفانه امروز برخی از افراد از خون و اعتبار شهدا برای مقاصد سیاسی و کسب قدرت استفاده می‌کنند ولی باید بدانند این کار خیانت بزرگی به نظام و شهدا است البته ما نیز با تمام توان برای برقراری عدالت و جلوگیری از تخریب ارزش‌های نظام جلوی آنها خواهیم ایستاد.

 

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.