امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 15 شوال 1445
شناسه خبر : 27860
  پرینت تاریخ انتشار : 22 سپتامبر 2021 - 17:49 | 8 بازدید
فرماندار:

سند توسعه باغبانی در ملایر تدوین می‌شود

به گزارش همدان نوین، فرماندار ویژه ملایر به وجود ۱۱ هزار هکتار باغ انگور در این شهرستان اشاره کرد و گفت: با مساعدت معاون وزیر جهاد کشاورزی، سند توسعه باغبانی این شهرستان به زودی تهیه و تدوین می‌شود. به گزارش ایرنا؛ “قدرت الله ولدی” روز چهارشنبه در جلسه بررسی مشکلات باغداران و تولیدکنندگان انگور و کشمش […]

سند توسعه باغبانی در ملایر تدوین می‌شود

به گزارش همدان نوین، فرماندار ویژه ملایر به وجود ۱۱ هزار هکتار باغ انگور در این شهرستان اشاره کرد و گفت: با مساعدت معاون وزیر جهاد کشاورزی، سند توسعه باغبانی این شهرستان به زودی تهیه و تدوین می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ “قدرت الله ولدی” روز چهارشنبه در جلسه بررسی مشکلات باغداران و تولیدکنندگان انگور و کشمش که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: در کنار انجام ۲۰ هزار سرشاخه‌کاری گردو در این شهرستان، سرشاخه‌کاری انگور نیز انجام شده است.

وی به تولید بیش از ۲۵ رقم انگور و فعالیت انجمن‌ها، تعاونی باغداران، واحدهای فرآوری کشمش، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون و باغداران در ملایر اشاره کرد و اظهار داشت: با اهتمام استاندار همدان از ۲ سال پیش سند سه ساله راهبردی توسعه شهرستان تدوین شد که اجرای طرح فراز و ۹ بند مهم از اولویت‌های مهم بخش کشاورزی سند راهبردی در سال جاری است.

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه در راستای اجرای سند راهبردی توسعه باید حدود یک‌هزار هکتار از تاکستان‌های ملایر به طرح فراز تجهیز شود، ادامه داد: تاکنون ۳۰۰ هکتار طرح فراز اجرا شده و با ارائه تسهیلات این روند سرعت بیشتری خواهد گرفت.

ولدی همچنین به فعالیت ۷۰ کارخانه و واحد فرآوری کشمش اشاره و خرید تضمینی محصول را یکی از ضرورت‌های باغداران این شهرستان عنوان و بیان کرد: سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان برای خرید تضمینی کشمش اختصاص یافت که امسال نیز این موضوع دغدغه اصلی باغداران است.

وی تعیین قیمت محصول تولیدی کشمش را دغدغه اصلی باغداران و تولیدکنندگان دانست و افزود: ملایر به عنوان تنها شهر خاورمیانه با ۲ برند جهانی، ظرفیت‌های بالایی در حوزه انگور و کشمش دارد که باید نتیجه آن جلب رضایت بخش خصوصی، باغداران و تولیدکنندگان باشد.

فرماندار: سند توسعه باغبانی در ملایر تدوین می‌شود

لزوم راه‌اندازی میز کشمش در کشور

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز پنج اولویت در بخش باغبانی این شهرستان از جمله طرح فراز، اصلاح شیوه تبدیل انگور به کشمش، قیمت کشمش، تنوع ارقام انگور و راه‌اندازی میز کشمش را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: طی سه سال گذشته در اجرای طرح فراز اقدامات خوبی انجام شده، اما فرهنگ‌سازی بین باغداران در اجرای این طرح باید تقویت شود.

حجت الاسلام “احد آزادیخواه” خواستار ارائه مدلی نو برای خشک کردن کشمش شد و افزود:پهن کردن انگور روی خاک و زمین و بسته‌بندی سنتی محصول، به گونه‌ای است که به محصول آسیب می‌زند و این شیوه برای باغداران باید اصلاح شود.

وی با اشاره به فعالیت ۷۰ کارخانه فرآوری کشمش در ملایر و اختصاص حدود ۴۵ درصد از صادرات استان همدان به حوزه کشمش با ارز آوری بسیار بالا، تاکید کرد: یکی از بهترین مدل‌ها خرید حمایتی کشمش است که باید در این شهرستان به یک فرهنگ تبدیل شود.

صادرات ۴۳ میلیون دلاری کشمش از ملایر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز میانگین تولید انگور در کشور را ۱۴ تن، در استان همدان ۱۹ تن و در شهرستان ملایر ۲۴ تن در هکتار عنوان کرد و گفت: ملایر بهره‌وری بسیار بالایی در حوزه تولید انگور در سطح کشور دارد.

“منصور رضوانی جلال” با بیان اینکه امسال نمونه برتر تولید انگور در هکتار را از شهرستان ملایر با تولید ۱۱۹ تن در هکتار به کشور معرفی شده است، بیان کرد: سال گذشته بیش از ۳۵ هزار تن کشمش با ارزش ۴۳ میلیون دلار از شهرستان ملایر صادر شد.

وی ادامه داد: ملایر همچنین یکی از قطب‌های تولید گردو و آلبالو در استان همدان است و با اجرای ۲ گلخانه ۶۸ و ۵۲ هکتاری گنبد و حسین‌آباد ناظم که مشکلات آنها با حضور استاندار همدان رفع شد، در آینده به قطب کشت گلخانه‌ای تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایرنا؛ در این نشست مسائل و مشکلات حوزه باغداری از سوی تولیدکنندگان، باغداران، انجمن تولید و صادرکنندگان کشمش، اتاق بازرگانی و تعاونی باغداران شهرستان ملایر مطرح شد و از تاکستان‌های دره جوزان بازدید به عمل آمد.

| منبع خبر : ایرنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.