امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 17995
  پرینت تاریخ انتشار : 14 فوریه 2021 - 22:29 | 7 بازدید
مسوول کنترل آلودگی هوا در دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا

نصب دستگاه سنجش ذرات معلق در همدان/ پیگیری خریداری دستگاه سنجش گازها

به گزارش همدان نوین، مسوول کنترل آلودگی هوا در دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از نصب دستگاه سنجش ذرات معلق در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا خبر داد. مهدی خدابخشی در همدان از نصب دستگاه سنجش ذرات معلق در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا خبر داد و اظهار کرد: از سال […]

نصب دستگاه سنجش ذرات معلق در همدان/ پیگیری خریداری دستگاه سنجش گازها

به گزارش همدان نوین، مسوول کنترل آلودگی هوا در دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از نصب دستگاه سنجش ذرات معلق در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا خبر داد.

مهدی خدابخشی در همدان از نصب دستگاه سنجش ذرات معلق در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا خبر داد و اظهار کرد: از سال ۹۷ پیگیر این بودیم در کنار سنجش ذرات معلق در هوا از سوی محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی هم بتواند این کار را انجام دهد که خوشبختانه امروز به نتیجه رسیده است.

وی با بیان اینکه عمده مشکل آلودگی در استان وجود ذرات معلق است و بر همین اساس طبق پیگیری‌های ما وزارت بهداشت مساعدت لازم را داشت گفت: این دستگاه از سوی وزارت بهداشت در اختیار چند دانشگاه که نسبت به ذرات ریز گرد و غبار کشورهایی منطقه متضرر می‌شوند، در اختیار قرار گرفته است.

 مسوول کنترل آلودگی هوا در دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه این دستگاه قادر خواهد بود ذرات معلق موجود در هوای آزاد شامل PM10 ،TSP، PM2.5 را سنجش و نتایج را به شکل آنلاین در اختیار کاربر قرار دهد افزود: با توجه به اینکه ایستگاه پایش محیط زیست در بیمارستان بعثت مستقر شده و قسمت شرقی شهر را پوشش می‌دهد، با نصب این دستگاه می‌توانیم قسمت غربی را هم پوشش دهیم.

وی بیان کرد: معمولا اردیبهشت، خرداد و تیرماه کشور ایران در معرض ذرات معلق و ریزگردهای کشورهای غربی است و مشکل گرد و غبار را دارد، از طرفی هم زمان وارونگی دما و پایداری هوا را معمولا در دی ‌ماه شاهد هستیم که به شدت دما سرد و هوا پایدار است و می‌طلبد سنجش را مرتب انجام دهیم.

خدابخشی با تاکید به اینکه مشکل ما در این دو موقعیت ذرات PM۲.۵ است که کنترل آن در حفظ سلامتی مردم بسیار حائز اهمیت خواهد بود افزود: نه تنها ما بلکه کل کشور و به ویژه کلانشهرها با PM۲.۵ مشکل دارند و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون به راحتی معمولا در قسمت‌های تنفسی تحتانی جا خشک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است ویروس کرونا به این ذرات بچسبد و وارد دستگاه تنفسی شود که در این صورت آلودگی ذرات خیلی خطرناک خواهد بود گفت: بر همین اساس آبان ماه این دستگاه را خریداری کردیم و ۱۲ بهمن هم نصب شد که خوشبختانه در حال حاضر هر سه دقیقه یک بار غلظت ذرات و میزان دما و رطوبت هوا را در اختیار ما قرار می‌دهد.

 مسوول کنترل آلودگی هوا در دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه این دستگاه پوشش سطح شهر را افزایش می‌دهد افزود: در تلاشیم دستگاه دیگری توسط شهرداری خریداری شود زیرا در خیلی‌ از شهرها مانند تهران سنجش آلاینده‌ها به عهده شهرداری است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری نیز قرار است دستگاه دیگری خریداری کند خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم بتوانیم چهار نقطه شهر را به شکلی مرتب پایش کنیم تا یک عددی از آلودگی کل شهر باشد و تنها به یک نقطه اکتفا نکنیم.

خدابخشی عنوان کرد: هرچقدر تعداد ایستگاه‌ها و سنجش بیشتر باشد دقت بیشتر خواهد بود و عدد دقیق‌تری در خصوص آلودگی هوا خواهیم داشت.

وی از پیگیری خریداری دستگاه سنجش گازها برای همدان خبر داد و افزود:‌ این دستگاه در سنجش گازهای NO، CO۲، NO۲ و ازون که مواجه هستیم موثر است و قرار است آن را با کیفیت و قیمت مناسب از شرکت دانش‌بنیان داخلی خریداری کنیم.

مسوول کنترل آلودگی هوا در دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تصریح کرد: این دستگاه توسط برخی از دانشگاه‌ها خریداری شده که ما نیز بررسی خواهیم کرد در صورت بازدهی مناسب و دقت در اندازه‌گیری نسبت به خرید آن در سال آینده اقدام کنیم.

وی یادآور شد: در تلاشیم نمایش کیفیت هوا را با مانیتوری که در سردرب معاونت بهداشتی استان نصب است در فواصل یک ساعت به اطلاع مردم برسانیم.

| منبع خبر : فارس
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.