امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 17947
  پرینت تاریخ انتشار : 13 فوریه 2021 - 22:45 | 7 بازدید
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت:

۲۱۰ هکتار از تاکستان‌های ملایر آماده اجرای طرح فَراز است

به گزارش همدان نوین، مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: در راستای داربستی کردن باغ‌های انگور ملایر، امسال برای ۱۳۱ نفر از متقاضیان اجرای طرح فَراز پرونده تشکیل شده است که با تامین اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات، این طرح در سطح ۲۱۰ هکتار از تاکستان‌های این شهرستان اجرا می شود. «سیدمهدی میرباقری» روز […]

۲۱۰ هکتار از تاکستان‌های ملایر آماده اجرای طرح فَراز است

به گزارش همدان نوین، مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: در راستای داربستی کردن باغ‌های انگور ملایر، امسال برای ۱۳۱ نفر از متقاضیان اجرای طرح فَراز پرونده تشکیل شده است که با تامین اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات، این طرح در سطح ۲۱۰ هکتار از تاکستان‌های این شهرستان اجرا می شود.

«سیدمهدی میرباقری» روز شنبه  اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون در سطح ۲۰ هکتار از اراضی تاکستان‌های این شهرستان طرح فَراز اجرا شده است.

وی افزود: در دیدار اخیر نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ملایر و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با مدیرعامل بانک کشاورزی کشور، برای اجرای طرح‌های «طرح فَراز» یا داربستی کردن باغ‌های انگور حدود ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شد که در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر اجرای طرح فَراز را یکی از اولویت‌های سند راهبردی توسعه این شهرستان برشمرد و بیان کرد: بر اساس این سند، در سه سال از ۹۸ تا ۱۴۰۰ باید سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار از باغ‌های انگور ملایر به طرح فَراز مجهز شوند.

میرباقری افزایش عملکرد در واحد سطح را از مهمترین عوامل اجرای طرح فَراز در باغ‌های انگور ملایر دانست و گفت: سال گذشته ۷۵ هکتار از تاکستان‌های این شهرستان داربستی شدند.

وی افزایش گل‌انگیزی در جوانه‌های ابتدایی، افزایش اندازه تاج، افزایش تعداد جوانه‌های قابل نگهداری، تسهیل در عملیات داشت و برداشت، نفوذ نور بیشتر به داخل تاج بوته‌ها، تهویه بهتر هوا، شیوع کمتر و کنترل بهتر آفات و بیماری‌ها و کاهش ضایعات ناشی از بارندگی به مدیریت تاکستان‌ها را از دیگر فواید اجرای طرح فَراز برشمرد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر تاکید کرد: اجرای طرح فَراز همچنین امکان اجرای عملیات باغداری به صورت مکانیزه را در سطح باغ‌ها فراهم می‌کند که منجر به کاهش چشمگیر هزینه‌های داشت از جمله شخم سالانه، آبیاری، سمپاشی، کوددهی و عملیات هرس می‌شود و کیفیت انگور تولید شده نیز بهبود پیدا می‌کند.

میرباقری اجرای سرشاخه‌کاری انگور را از دیگر اقدامات مهم در حوزه باغداری عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر اجرای طرح فَراز، طرح سرشاخه‌کاری نیز برای انگور و ارقامی که کیفیت تازه‌خوری دارند، در دست اجرا است.

حدود ۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ملایر زیر کشت انگور است که سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تُن انگور از سطح تاکستان‌های شهر جهانی انگور برداشت می‌شود.

آذرماه سال ۱۳۹۷ انگور ملایر در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) به عنوان یکی از میراث‌های مهم کشاورزی جهان به ثبت رسید.

| منبع خبر : ایرنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.