امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 29 شوال 1445
شناسه خبر : 14283
  پرینت تاریخ انتشار : 08 دسامبر 2020 - 17:00 | 2 بازدید
بسیج دانشجویی پردیس شهید باهنر

۱۴۰۰ در راه است، به اهداف سند تحول آموزش و پرورش نرسیدیم

به گزارش همدان نوین، بسیج دانشجویی پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان همدان به مناسبت آذرماه ۹۹، نهمین سالگرد تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیانیه‌‌ای صادر کرد. بسیج دانشجویی پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان همدان به مناسبت آذرماه ۹۹، نهمین سالگرد تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیانیه‌‌ای بدین شرح صادر کرد. بسم […]

۱۴۰۰ در راه است، به اهداف سند تحول آموزش و پرورش نرسیدیم

به گزارش همدان نوین، بسیج دانشجویی پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان همدان به مناسبت آذرماه ۹۹، نهمین سالگرد تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیانیه‌‌ای صادر کرد.

بسیج دانشجویی پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان همدان به مناسبت آذرماه ۹۹، نهمین سالگرد تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیانیه‌‌ای بدین شرح صادر کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

محافظه‌کاری و اکتفای به آنچه که داریم و نداشتن همت و بلندپروازی در همه زمینه‌های فکر و فرهنگ، قتلگاه انقلاب است. مقام معظم رهبری

نگاه عمیق به سیستم آموزش و پرورش کشور ضرورت تحول در ابعاد گوناگون این نهاد عظیم را آشکار می کند و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقشه راه این تحول است.

مقام معظم رهبری در دیدارهای مکرر با مسئولین مربوطه ضمن اشاره به اقدامات جزئی در این زمینه، تاکید کردند که تغییرات کوچک را نمیتوان تحول نام نهاد.

سیستم آموزش و پرورش امروز، تقلیدی است ضعیف از آنچه در کشور های غربی اجرا میشود. برای رسیدن به اهداف متعالی انقلاب و اسلام، و قرار گرفتن ملت عزیز ایران در اوج، لازم است سیستم آموزشی، تحولی اساسی پیدا کند و مناسبات و محتوای آموزشی آن بر اساس مفاهیم بنیادی سند تحول تنظیم گردد. لزوم اجرایی شدن سند تحول در همین است‌. باید نقطه اتکا، فرهنگ ایرانی اسلامی باشد و این امر غیر از سند تحول بنیادین مسیر دیگری ندارد و نخواهد داشت.

نتیجه این سیستم تقلیدی کهنه، حیات طیبه خواهد بود؟ به داد این وضعیت برسید آقایان که نتیجه خوشایندی متصور نیست‌…

راهکار عملی شدن سند تحول زمان بندی دقیق و در نظر گرفتن شاخص های پیشرفت برای اجرایی شدن این سند در تمام بخش‌های آن است که متاسفانه نه تنها شاهد پیشرفت در این زمینه نبودیم بلکه شاهد پسرفت‌ها و بعضا تحریف‌هایی در این عرصه هستیم.

برای فرزندان کشورمان در این ۹ سالی که از تصویب سند می‌گذرد جز شعار و بی‌حاصلی دستاورد دیگری نیز داشته اید؟ آقایان وقت عمل است؛ جز لفاظی، آنچه دارید رو کنید!

استقرار نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بر اساس مبانی نظری و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی از اهداف این سند به شمار می‌رود که نباید در هیچ یک از موضع‌گیری‌های کلان وزارت یاد شده دور از نظر بماند. در حالی که شاهد اقدام موثر و کارساز در زمینه اجرای سند تحول نبوده‌ایم. بدنه آموزش و پرورش، باید با سند آشنا شوند تا این دستگاه در مسیر پیشرفت خود حرکت کند.

بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین در نظام تعلیم و تربیت از ضروریات بدیهی است و نباید اکنون شاهد ترک تحصیل دانش‌آموزانی باشیم که بدلیل ناکارامدی شبکه ارتباط اینترنتی کشور قادر به بهره‌مندی از سامانه‌های آموزش از راه دور نیستند. مسئولان بدانند زمان تعلل به پایان رسیده است. صرف بودجه در این زمینه هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است و باید موانع تحصیل برداشته شوند تا پیشرفت و تعالی صورت پذیرد.

عدالت آموزشی و ایجاد برابری همگانی در زمینه تحصیل از مهمترین وظایف نهاد آموزش و پرورش است. چه بسیارند فرزندان عزیز این سرزمین که به دلیل قرارگرفتن در شرایط نامناسب تحصیلی نتوانسته اند ظرفیت های وجودی خود را شکوفا سازند و قدم در راه کمال بگذارند.

وسیع‌ترین و تاثیرگذارترین وزرات کشور نباید مصداقی از ظلم و ناعدالتی در جامعه باشد.
از سوی دیگر متاسفانه امروزه هدف از علم و علم آموزی به منافع مادی و سطحی تقلیل یافته است و با پدیده‌ای به نام مدرک‌گرایی مواجه هستیم که یکی از نتایج نظام آموزش و پرورش کنونی است. صرف داشتن یک مدرک، برای رسیدن به اهداف والای ایران اسلامی کافی نیست. لازم است تمام اجزای این سیستم با تحولی همه جانبه دگرگون شود.

اگر مسئولین ما آگاه، توانمند و مسئولیت پذیر بودند وضع کنونی تعلیم و تربیت چندین درجه بهتر بود و با اهداف خود چنین فاصله‌ای نداشتیم. برای تلاش و انجام وظیفه در گذار از وضع موجود و رسیدن به حیات طیبه‌ای که از آن در سند صحبت شده، خصوصا در این برهه زمانی حساس و تعیین کننده، سقفی وجود ندارد.

کمتر از چهار ماه تا سال ۱۴۰۰ باقی مانده و ما حتی به سطحی ترین اهداف این سند نیز دست پیدا نکردیم حال آنکه این اهداف برای افق ۱۴۰۰ ترسیم شده بود.

ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ ولایت‌مداری، تولی و تبری، امر به معروف و نهی از منکر، روحیه جهادی و زمینه‌سازی برای استقرار دولت عدل حضرت مهدی (عج) هدف متعالی و مقدس سند تحول بنیادین و رمز پیروزی در تربیت نسل حاضر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

هرگونه تعلل و کوتاهی در پرداختن به این امر خطیر که نقش اساسی در باورهای انقلاب دارد لطمه ای جبران ناپذیر به پیکر انقلاب و خیانت به اهداف و رسالت شهیدان خواهد بود.

دانشجویان بصیر دانشگاه فرهنگیان، نظر به اهمیت اجرایی شدن سند تحول و اقدامات لازمه ی فراوانی که تا به امروز مسئولین از کنار آن ها به سادگی عبور کرده‌اند، خواستار اجرای منویات مقام معظم رهبری و ارتقای فرهنگ انقلابی و اسلامی در نظام آموزش و پرورش کشور هستند.

| منبع خبر : فارس
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.