امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 1 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 14110
  پرینت تاریخ انتشار : 05 دسامبر 2020 - 20:45 | 14 بازدید
مدیر عامل شرکت نوین یارانه همدان:

همدان قابلیت تبدیل به قطب IT درغرب کشور را دارد

به گزارش همدان نوین، مدیر عامل شرکت نوین‌رایانه همدان گفت: باتوجه به وجود پتانسیل نیروی متخصص در استان می‌توان با حمایت از این صنعت همدان را به عنوان پایلوت صنعت it در غرب کشور مطرح کرد. در این شماره از روزنامه برآن شدیم تا به بررسی نقش فناوری اطلاعات در کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی […]

همدان قابلیت تبدیل به قطب IT درغرب کشور را دارد

به گزارش همدان نوین، مدیر عامل شرکت نوین‌رایانه همدان گفت: باتوجه به وجود پتانسیل نیروی متخصص در استان می‌توان با حمایت از این صنعت همدان را به عنوان پایلوت صنعت it در غرب کشور مطرح کرد.

در این شماره از روزنامه برآن شدیم تا به بررسی نقش فناوری اطلاعات در کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی بپردازیم زیرا این روزها به واقع فناوری اطلاعات وفعالیت‌های حول این محور به‌مثابه موتوری محرک درنظر گرفته شده که ضمن به‌حرکت درآوردن چرخ‌های شغلی و استخدامی، سبب رشد و پویایی اقتصاد جامعه و ایجاد نوع جدیدی از اقتصاد می‌شود که اقتصاد دانش‌محور نامیده می‌شود.

براساس بررسی‌های صورت گرفته و آمارهای موجود، یکی از مهمترین مشکلات پیش‌روی جوامع در حال توسعه و حتی کشورهای صنعتی مشکل بیکاری است. مجموعه راه‌حل‌هایی که برای رفع این مشکل جهانی ارائه شده است، اصطلاحاً «کارآفرینی» نامیده می‌شود.

به دیگر سخن در اقتصاد رقابتی و مبتنی‌بر بازار کنونی که با تغییرات و تحولات سریع بین‌المللی همراه شده و فرایند گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی را خواستار است، از کارآفرینی به‌عنوان موتور توسعه اقتصادی یاد می‌شود که می‌تواند در رشد اقتصادی کشورها، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی نقش مهمی را برعهده بگیرد.

اما نکته اینجاست که امروزه دیگر اقتصاد ملی جای خود را به اقتصاد جهانی داده است و در این عرصه کشورهایی موفق خواهند بود که فرصت‌های شغلی را تنها به چارچوب جغرافیایی خود محدود نسازند، بلکه فضای کاری وسیعی به وسعت جهان در ذهن خود داشته باشند.اما واقعاً چه ابزار یا وسیله‌ای می‌تواند چنین فضای گسترده‌ای را فراهم سازد؟ فناوری اطلاعات و در راس آن اینترنت، پاسخ این سوال را به‌آسانی داده است. کاربردهای گوناگون اینترنت طی دهه اخیر، سبب شده است تا این امکان ارتباطی فرضیه‌ای را که در گذشته با شک‌وتردید تحت‌عنوان «دهکده‌جهانی» مطرح می‌شد، امروز برای ساکنان زمین به واقعیتی ملموس تبدیل کند. درواقع امکانات منحصربه‌فرد اینترنت، زمینه ساز پیدایش شکل جدیدی از تجارت شد که امروزه به‌نام تجارت الکترونیک شناخته شده است. انجام تعاملات تجاری به‌صورت پیوسته و سهولت در پرداخت و دریافت وجوه سبب ایجاد تحولی شگرف در شکل و ماهیت تجارت شده است.

تمامی این امکانات و توانمندی‌ها به‌دست توانمند کسانی به‌وجود آمده‌اند که فکری خلاق و ذهنی بااستعداد داشته‌اند. اینان کارآفرینان واقعی هستند زیرا نه‌تنها سبب خوداشتغالی و اشتغال‌زایی برای مجموعه‌های انسانی وابسته به خودشان شده‌اند بلکه صدها فرصت شغلی را نیز تنها با اتصال به اینترنت برای صدها نفر فراهم ساخته‌اند. بنابراین، از یک سو با فناوری اطلاعات به‌عنوان بستر اشتغالزای جهانی روبه رو هستیم و از سوی دیگر با کارآفرینانی مواجه می‌شویم که هر روز فرصت‌های جدیدی را برای جویندگان شغل و کار در فضای مجازی ایجاد می‌کنند. این کارآفرینان طیف وسیعی را از ارائه‌کنندگان خدمات و محصولات در اینترنت تا برنامه‌‌یسان و متخصصان فناوری اطلاعات در برمی‌گیرند. بنابراین، اقتصاد دنیای امروز بر پایه نوآوری، خلاقیت و استفاده از دانش به‌ویژه دانش اطلاعات و ارتباطات استوار است. چنین اقتصادی را اقتصاد مبتنی‌بر دانش یا «اقتصاد دانش‌­محور» می‌نامند بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با عباس ملونی مدیر عامل شرکت نوین‌رایانه همدان به عنوان یکی از کارآفرینان موفق دراین عرصه گفتگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر عامل شرکت نوین‌رایانه همدان با اشاره به اینکه فاغل تحصیل رشته کامپیوتر از دانشگاه علم و صنعت تهران در سال ۷۵ است گفت: این شرکت فعالیت رسمی خود را از سال ۷۷ آغاز کرده است.

عباس ملونی با تاکید براینکه این شرکت از نخستین شرکتهای فعال در حوزه آی تی دراستان بوده است و تاکنون نیز جز موفقترین شرکتهای این رشته است اذعان کرد: خوشبختانه کلیه مدیران این شرکت به نوعی در این رشته از تخصص لازم برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه برادرم مسعود ملونی رئیس هیئت‌مدیره شرکت نوین‌رایانه نیز علاوه بر دارا بودن تحصیلات در رشته مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد در حوزه فناوری اطلاعات نیز مدارج لازم را طی کرده است عنوان کرد: این شرکت در بدو امر کار خود را در حوزه سخت‌افزار و شبکه آغاز کرد.

ملونی ادامه داد: با گسترش فضایIT و درعین‌حال بروز و ظهور نیازها از اوایل دهه ۸۰ دراین عرصه در زمینه‌هایی همچون طراحی نرم‌افزار نیز وارد شد.

مدیرعامل شرکت نوین رایانه همدان با اشاره به اینکه درحال حاضر این شرکت در بحث شبکه، پشتیبانی و خدمات، طراحی شبکه و دیتاسنتر فعالیت گسترده‌ای دارد اذعان کرد: خوشبختانه بنا به نیاز روز درحال گشترش فعالیت نیز هستیم.

وی با بیان ینکه این شرکت جزء معدود شرکت‌های حوزه it در استان است که توانسته از شورای عالی انفورماتیک زیر مجموعه سازمان برنامه و بودجه کشور مجوز دریافت کند تصریح کرد: براین اساس در زمینه ارائه مشاوره و نیز طراحی در بخش‌های مختلف همکاری لازم را با این شورا دارد.

مدیرعامل شرکت نوین رایانه همدان با اشاره به اینکه اگر فعالیت‌های این شرکت را دسته‌بندی کنیم بر اساس فعالیت این شرکت در چهار طبقه ساختمان، گفت: بخش تعمیرات، فروشگاه و ارائه تجهیزات سخت‌افزاری، بخش اداری این شرکت این روزها در یکی از بهترین نقاط شهر همدان که از دسترسی مناسبی نیز برخوردار است دایر شده است.

ملونی با بیان اینکه در بخش اداری‌و یا شرکتی نوین یارانه بیشتر مباحث همچون شبکه و نیز امنیت شبکه و درعین حال ارائه خدمات وپشتیبانی شبکه سازمان‌های اداری را بر عهده دارد ابراز کرد: در بخش مهندسی شبکه نیز مباحثی همچون مشاوره و نظارت بر پروژه‌های آی‌سی‌تی، طراحی پروژه‌های لند و وی‌لند در بستر فیبر نوری، مسی و وایرلس و اجرای پروژه‌ شبکه‌های رایانه‌ای، طراحی و اجرای دیتاسنترهای استاندارد با بهره‌مندی از اخرین استانداردهای روز دنیا و همچنین استفاده از توان متخصصین انجام می‌شود.

وی با تاکید براینکه در بحث مشاوره نیز این شرکت درخصوص سرورهای حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای و درعین حال راهکارهای نوین ذخیره‌سازی اطلاعات و همچنین مشاوره در خصوص تجهیزات پشتیبان‌گیری و نیز تجهیزات فعال و پویا و سایر مسائل مرتبط با سازمان و ارگان‌های مختلف همکاری دارد تصریح کرد: در خصوص چرایی ورود به این عرصه باید بگویم بنده علاقه وافری به رشته کامپیوتر داشته و براین اساس در این رشته تحصیل کردم و از زمان دانشجویی در مباحثی همچون آموزش و فعالیت‌های این چنینی ورود کردم و سپس کار حرفه‌ای خود را دراین بخش از طریق بخش خصوصی و تاسیس شرکت ادامه دادم.

ملونی با اشاره به اینکه بنا به گستردگی فعالیت در حوزه رایانه یقینا همچنان بازار کار برای علاقمندان فراهم است تصریح کرد: دراین رشته خلاقیت، علاقه و پشتکار حرف اول را می‌زند.ایجاد اشتغال برای ۲۰ نفر

وی با بیان اینکه شرکت نوین رایانه طی این سال‌ها برای تعداد بیشماری از افراد فرصت اشتغال را فراهم کرده است اذعان کرد: علاوه بر اشتغالزایی ثابت و مستقیم برای بیش از ۲۰ نفر، در برخی مواقع همچون طراحی نرم‌افزار و انجام پروژه‌های بزرگ این تعداد با فزایش چشمگیری مواجه بوده است.

مدیر عامل شرکت نوین رایانه با اشاره به اینکه این شرکت در تلاش است در حوزه تقویت صنفی فعالان حوزه آی تی استان نقش آفرینی کن تصریح کرد: براین اساس از اوایل دهه ۸۰ که نظام صنفی رایانه در کشور تشکیل شد دراین سازمان به عنوان یکی از اعضای فعال حضور داشته باشد.

ملونی با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای که این شرکت با حضور در نظام صنفی رایانه کشور دنبال میکند تقویت شرکت‌های it و درعین حال توجه به افراد متخصص دراین فضا برای رشد اشتغالزایی دراستان است اذعان کرد: درواقع به دنبال آن هستیم با تقویت این شرکت‌ها از خروج پروژه‌های‌ فناوری اطلاعات از استان جلوگیری کنیم. اخلاق حرفه ای، التزام به اصل مشتری محوری دو رکن موفقیت درکار

وی با بیان اینکه می‌توان دلایل موفقیت این شرکت را مباحث همچون رعایت اخلاق حرفه‌ای،التزام به اصل مشتری محور بودن، رعایت نظم و انضباط کاری، حفظ اطلاعات و اسناد سازمان‌ها و درعین حال مشتریان دانست گفت: در خصوص همراهی این شرکت برای دایر کردن صندوق پژوهش و فناوری دراستان از طریق سرمایه گذاری دراین بخش نیز باید بگویم از آنجایی که یکی از ارکان کلیدی در تحقق اقتصاد دانش بنیان و در عین حال دانایی محوری صندوق پژوهش و فناوری دراستان‌ها است که در قالب شخصیت حقوقی غیر دولتی و با استقلال مالی از سرمایه‌گذاران بخش دولتی به منظور کمک مالی به فناوران در تجاری‌سازی ایده‌ها، طرح‌ها و درعین حال تامین مالی تولید محصولات دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تشکیل می‌شوند.

وی با تاکید براینکه این صندوق در همدان خرداد ماه امسال افتتاح شد تصریح کرد: این صندوق با سهامداری ۴۹درصد بخش دولتی (پارک علم وفناوری همدان۲۵ درصد، دانشگاه بوعلی‌سینا ۱۰درصد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ۱۰درصد، دانشگاه صنعتی ۴درصد و ۵۱درصد بخش خصوصی(کنترل گاز اکباتان ۲۴٫۶درصد، نوین رایانه همدان ۱۴٫۴درصد، آریا سیل پارت ۱۱درصد و شرکت آریا سرو سپهر الوند ۱درصد) با سرمایه اولیه ۵ میلیارد تومان تشکیل شده است.

ملونی با تاکید براینکه این صندوق قرار است تسهیلات یارانه‌ای به صورت بلندمدت و کوتاه‌مدت در اختیار فناوران قرار دهد اذعان کرد: البته امکان سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های خطرپذیر و شرکت در طرح‌های پژوهش‌محور و درعین حال مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایجاد، توسعه، راهبری و توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان نیز برای سهم داران این صندوق فراهم است.

وی با بیان اینکه هدف از حضور دراین عرصه حمایت از فعالیت‌های خلاقانه در راستای توسعه اشتغالزایی دانش‌بنیان است تصریح کرد: درواقع بسیاری از جوانان فعال دراین عرصه نیازمند کمک مالی و یا همراهی در سرمایه‌گذاری دراین بخش هستند لذا بهترین راه دراین مسیر شکل‌گیری این صندوق بود پس برای تحقق این مسئله در حد توان وارد عرصه شدیم.

مدیر عامل شرکت نوین رایانه با اشاره به مشکلات پیش‌روی این شرکت نیز گفت: با توجه به نو پا بودن این صنعت در کشور و حتی در جهان متاسفانه مشکلات متعددی پیش روی ماست.

ملونی با بیان اینکه نخستین مشکل به نبود قانون جامع و کاملی در خصوص صنعت آی تی در کشور و به تبع آن دراستان بازمی‌گردد عنوان کرد: اخرین قانون به قانون نظام صنفی باز می‌گردد لذا اخیرا طرحی در مجلس با عنوان تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری مطرح شده است بنابراین امید می‌رود هر چه زود تر این طرح مصوب و به قانون بدل شود.

وی با اشاره به ینکه دیگر مشکل ما به عدم اشراف مدیران به حوزه ارتباطات و فناوری بازمی گردد ابراز کرد: درواقع همین عدم شناخت منجر به مقاومت برای ورود به حوزه‌های جدید و عدم اعتماد به طرح‌های نوین، عدم تخصیص اعتبارات، مقایسه ناصحیح عملکرد فعالان این عرصه با سایر مشاغل میشود.

ملونی افزود: به عنوان مثال در بحث مقایسه ناصحیح عملکرد فعالان این عرصه با دیگر صنوف همین بس که با بروز بیماری کرونا شاهد افزایش بهره‌مندی از بسترهای فناوری اطلاعات شده است به طوریکه همکاران بنده در حوزه it از فعال‌ترین افراد در این برهه زمانی بوده‌اند.

وی ادامه داد: حال آنکه بخش اعظمی از بسترسازی‌ها و ارائه خدمات از طریق بخش خصوصی بوده است که در صورت عدم حمایت از ان‌ها دیگر انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت نخواهند داشت.استفاده توان بومی اصلی‌ترین حمایت

مدیرعامل شرکت نوین‌رایانه با تاکید براینکه یکی از حمایت‌های بهره‌مندی از ظرفیت‌های بومی است خاطر نشان کرد: متاسفانه درحال حاضر بخش اعظمی از پروژه‌های به خارج استان ارجاع داده می‌شود حال آنکه در نگاه واقع‌بینانه چیزی جز خروج سرمایه از استان نیست.

ملونی با اشاره به اینکه در صورت تداوم این روند شاهد مهاجرت نیروهای متخصص در حوزهفناوری اطلاعات از استان خواهیم بود تصریح کرد: علاوه بر این متاسفانه در دستگاه و سازمان‌ها دولتی عدم بهره‌مندی از مشاوران فناوری اطلاعات به یک مشکل بزرگ بدل شده است، حال آنکه وجود این مشاوران منجر به ارائه طرح‌ها منطبق با اطلاعات روز خواهد شد.

وی با بیان اینکه وجود نهادهای موازی در حوزه برنامه ریزی، مدیریت، قانون‌گذاری در حوزه آی تی این صنعت را دچار سردرگمی کرده است تشریح کرد: عدم رعایت استانداردهای فنی و توسعه پروژه‌های تعریف شده در it در برخی سازمانها ما را با مشکل مواجه کرده است.

ملونی ادامه داد: عدم آگاهی از قوانین از سوی مدیران سازمان صنعت،معدن وتجارت و اتاق اصناف همدان در حوزه it باعث بروز برخی مشکلات برای فعالان این عرصه شده است.

وی با تاکید براینکه در حوزه بازار it نیز نوسات ارزی و مشکلات موجود عرصه وارات و قوانین متعدد فعالان این حوزه را دچار مشکل کرده است عنوان کرد: این صنعت در بخش افزار وابستگی شدیدی به واردات قطعات دارد.

ملونی ادامه داد: از طرفی مشکل عدم تخصیص ارز کافی به واردات و درعین حال پروسه طولانی گمرکات ما را مشکلات عدیده مواجه کرده است.

مدیرعامل شرکت نوین رایانه با تاکید براینکه این صنعت جز صنایع پرریسک محسوب میشود اما با توجه تقاضای و نیاز روز میتوان به عنوان یک صنعت پربازده دراستان ایفای نقش کند اذعان کرد: باتوجه به وجود پتانسیل نیروی متخصص دراستان میتوان با حمایت از این صنعت همدان را به عنوان پایلوت it در غرب کشور مطرح کرد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه حمایت‌ها هم در سطح کلان و هم در سطح استان از این صنعت خوب است اما می‌بایست این حمایتها عمقی‌تر شود اذعان کرد: این شرکت در بحث تولید نرم افزار نیز ورود جدی داشته‌است.

ملونی با تاکید براینکه در حوزه نرم‌افزار یکی از پروژه‌های خاص انجام شده از سوی این شرکت پروژه طرح تکفا بود که یکی از نخستین طرح‌های دولت در خصوص صنعت فناوری اطلاعات به عنوان توسعه و به‌کارگیری فناوری اطلاعات در سال ۸۱ و ۸۲ بود اذعان کرد: دراین بحث شرکت موفق شد تولید اتوماسیون اداری فارسی مبتنی بر بستر لینوکس را با موفقیت پشت سر گذاشته و تحویل دهد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر با توجه به مطرح شدن مباحثی همچون اقتصاد مقاومتی و استفاده تولیدات داخلی که به عنوان یک رویکرد در کشور دنبال می‌شود و بحث حمایت از صنعت داخلی ‌it نیز به صورت جدی‌تری دنبال شده است اذعان کرد: البته این حمایت‌ها همچنان کافی نیست زیرا اغلب حمایت‌های در نظر گرفته شده مالی است و هنوز وجود قوانین سختگیرانه ‌منجر به آن شده که بسیاری از پروژه‌ها به فرجام نرسد.مشکل کپی‌رایت همچنان پابرجاست

ملونی ادامه داد: همچنان مشکل عدم رعایت حق کپی‌رایت از عمده‌ترین مشکلات ماست زیرا به تعبیری می‌توان فعالان این عرصه را در حوزه ایده‌پردازی و درعین حال ارائه طرح‌های نرم‌افزاری در پروژه‌های مختلف به نوعی نخبه قلمداد کرد لذا برای حل این مشکل باید چاره‌ای اندیشیده شود.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد با توجه به توان یاد شده در حوزه it انتظار می‌رود حمایت‌ها واقعی و درعین حال کارآمد در دستورکار مدیران مرتبط قرارگیرد تا در بستر این حمایت‌ها به صورت واقعی همدان به پایلوت این صنعت در غرب کشور بدل شود.

| منبع خبر : سپهرغرب
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.