امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 13788
  پرینت تاریخ انتشار : 28 نوامبر 2020 - 22:15 | 7 بازدید
محله «سرگذر»

سرگذر؛ راسته بازار داغ کرونا در همدان

به گزارش همدان نوین، عرضه میوه و تره‌بار در محله «سرگذر» شهر همدان با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی، بازار داغ شیوع این ویروس را فراهم کرده است. بازار سرگذر همدان به دلیل تنوع، مرغوبیت و قیمت متعادل میوه و تره بار، همواره با استقبال پرشمار شهروندان مواجه است و در این بین اغلب آن‌ها نه […]

سرگذر؛ راسته بازار داغ کرونا در همدان

به گزارش همدان نوین، عرضه میوه و تره‌بار در محله «سرگذر» شهر همدان با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی، بازار داغ شیوع این ویروس را فراهم کرده است.

بازار سرگذر همدان به دلیل تنوع، مرغوبیت و قیمت متعادل میوه و تره بار، همواره با استقبال پرشمار شهروندان مواجه است و در این بین اغلب آن‌ها نه تنها فاصله اجتماعی لازم را رعایت نمی‌کنند بلکه الزم استفاده از ماسک نیز در برخی از افراد نادیده گرفته می‌شود.

این بازار قدیمی و مرکزی شهر همدان به جهت تنوع انواع میوه و تره بار و در دسترس بودن خانوارها، بیشترین تردد و ازدحام مردم را به همراه دارد و روزانه می‌توان پیش بینی کرد که بیش از ۲ هزار شهروند در این بازار تردد و خرید می کنند.

از سوی دیگر، تراکم مغازه‌ها و ظرفیت پرشمار تردد شهروندان در این بازار بدون رعایت فاصله اجتماعی اوضاع را نامطلوب‌تر کرده و خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.

این اوضاع در شرایطی است که بارها نسبت به خودداری مردم از تجمع‌ها و حضور در مکان‌های پرجمعیت هشدارهای پیاپی داده شده، اما به نظر می‌رسد که هیچ عامل بازدارنده‌ای برای توقف این شرایط وجود ندارد.

ارزانی قیمت، تنوع و از همه مهمتر در دسترس بودن آنچه نیاز روزانه شهروندان برای تامین انواع سبزیجات، میوه، صیفی جات و سایر محصولات کشاورزی به شمار می‌رود، تردد به این بازار بزرگ و قدیمی را دوچندان کرده است.

ارزانی قیمت، تنوع و از همه مهمتر در دسترس بودن آنچه نیاز روزانه شهروندان برای تامین انواع سبزیجات، میوه، سیفی جات و سایر محصولات کشاورزی به شمار می‌رود، تردد به این بازار بزرگ و قدیمی را دوچندان کرده است.

برخی از شهروندان معتقدند مغازه‌های عرضه میوه در سطح شهر مرغوبیت و تنوع محصولات سرگذر را ندارند و براین اساس مجبور به تردد در این راسته بازار هستند.

شماری از مردم نیز با انتقاد از شیوه نظارتی بر بازار سرگذر، می‌گویند که مسئولان اجرایی باید استفاده از ماسک در حین ورود به این بازار را اجباری کنند.

به گفته آنان، خرید از این بازار نظم خاصی ندارد و مردم بدون توجه به هشدارها به خصوص ضرورت رعایت فاصله اجتماعی، اقدام به ورچیدن میوه می‌کنند.

با این اوصاف اغلب مردم که به این گذر مراجعه می‌کنند، نگران شرایط موجود هستند و همین مساله باعث شده است تا در کمترین زمان ضمن خرید نیازهای ضروری خود، بازار را ترک کنند.

بازار سرگذر جزو معدود مکان‌های پرتردد در مرکز شهر همدان است که مشمول تعطیلی طرح محدودیت‌های کرونایی نشده است و همه روزه فعالیت دارد.

سرگذر مبرا از محدودیت‌ها

پیشتر نیز رییس اتحادیه میوه و تره بار همدان در گفت وگو باخبرنگاران اعلام کرده بود که بازار سرگذر همدان شامل محدودیت‌های زمانی اعلام شده از سوی ستاد مدیریت کرونا نیست.

«رضا البرزی» تامین میوه و سبزیجات را جزو نیازهای ضروری مردم می‌داند و بر اینکه استقبال مردم از بازار سرگذر همدان چشمگیر است.

وی اما به این نکته نیز تاکید دارد که نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در این محل افزایش یافته و همه فروشندگان و مشتریان باید از ماسک و دستکش یک بار مصرف استفاده کنند.

همچنین در راستای طرح فاصله گذاری اجتماعی از صاحبان مغازه‌ها خواسته شده است تا از مشتریان بخواهند در فاصله یک و نیم متری از یکدیگر قرار بگیرند تا از هرگونه تجمع جلوگیری شود.

وی با اشاره به فعالیت گسترده اتحادیه میوه و تره بار همدان برای اطلاع رسانی موثر، گفت: توزیع بروشور و بنرهای آموزشی، استفاده از ظرفیت فضای مجازی به همراه توزیع چندین نوبت ماسک رایگان بین شهروندان را طی ماه‌های گذشته انجام داده‌ایم.

تردد در بازار فقط با ماسک
معاون خدمات شهری شهرداری همدان نیز دراین باره گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازار سرگذر همدان الزامی است و بازرسی‌های لازم از سوی نهادهای نظارتی در این زمینه انجام می‌شود.

«وحید علی ضمیر» افزود: از مغازه داران خواسته شده است تا نسبت به استفاده از ماسک و دستکش و تشویق مردم به رعایت فاصله اجتماعی بیش از پیش توجه داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مردم نیز باید نسبت به رعایت بهداشت فردی توجه ویژه داشته باشند، گفت: استفاده از ماسک از ضرورت‌های حضور بازار سرگذر است.

علی ضمیر اظهار داشت: بی‌توجهی مردم به هشدارها و توصیه‌ها باعث به خطر افتادن سلامت آن‌ها شده، ضمن اینکه سلامت بازاریان نیز با این وضعیت تهدید می‌شود.

وی با بیان اینکه همه روزه مکان‌های پرتردد سم پاشی و ضدعفونی می‌شوند، گفت: از مردم نیز می‌خواهیم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند و تا حد امکان در این مناطق تردد نکنند.

سم پاشی بازار سرگذر سه بار در روز
مدیر منطقه سه شهرداری همدان نیز دراین خصوص گفت: بازار سرگذر روزانه سه نوبت سم پاشی و ضدعفونی گسترده می‌شود اما بازهم شاهد عدم رعایت برخی از شهروندان در بهداشت فردی به خصوص ماسک هستیم.

«محمدرضا فیضی‌منش» افزود: براساس دستورالعمل‌های صادره از سوی ستاد مقابله با کرونا، ارگان‌های اماکن، بهداشت و اصناف باید بر عملکرد بازار نظارت کنند و در این بین شهرداری نیز همه روزه نسبت به گندزدایی و ضدعفونی کردن این بازار اقدام می‌کند.

براساس دستورالعمل‌های صادره از سوی ستاد مقابله با کرونا، ارگان‌های اماکن، بهداشت و اصناف باید بر عملکرد بازار نظارت کنند و در این بین شهرداری نیز همه روزه نسبت به گندزدایی و ضدعفونی کردن این بازار اقدام می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای رعایت بهداشت از ابتدای امسال استفاده از سطل زباله توسط کسبه سرگذر الزامی شد و دیگر هیچ فروشنده‌ای حق ریختن ضایعات میوه در مسیر تردد عموم و مقابل مغازه‌ها را ندارد.

فیضی منش افزود: همچنین نیروهای پاکبان با استفاده از یکدستگاه خودور ویژه همه روزه در چند نوبت نسبت به جمع آوری ضایعات میوه و تره بار در سرگذر اقدام می‌کنند.

مدیر منطقه سه شهرداری همدان یادآور شد: بی‌توجهی به مسایل بهداشتی و هرگونه ایجاد آلودگی طبق مستندات جمع‌بندی و جهت اقدام به دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ارجاع می‌شود.

فیضی‌منش با قدردانی از همکاری مطلوب دادستانی و عوامل انتظامی همدان در زمینه مهار همه گیری بیماری و حفظ بهداشت محیط برای تامین سلامت شهروندان، گفت: رعایت بهداشت عمومی وظیفه همگانی است.

بازار قدیمی سرگذر به عنوان یکی از مکان های تاریخی، فعال و شلوغ شهر همدان بیش از یکصد حجره دارد.

| منبع خبر : ایرنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.