امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 25 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 9486
  پرینت تاریخ انتشار : 08 آگوست 2020 - 18:33 | 16 بازدید
گیاهان دارویی

ضرورت توسعه علمی کشت گیاهان دارویی در همدان

به گزارش همدان نوین، استان همدان با برخورداری از ۳۱۵ گونه انواع گیاهان دارویی به عنوان یکی از مهمترین خاستگاه‌های گیاهان دارویی کشور محسوب می‌شود که طرح‌های متفاوتی برای توسعه برخی از این گیاهان از جمله گشنیز، رازیانه و سیاه دانه اجرا شده است. استان همدان توان بالقوه ای در کشت و تولید گیاهان دارویی […]

ضرورت توسعه علمی کشت گیاهان دارویی در همدان

به گزارش همدان نوین، استان همدان با برخورداری از ۳۱۵ گونه انواع گیاهان دارویی به عنوان یکی از مهمترین خاستگاه‌های گیاهان دارویی کشور محسوب می‌شود که طرح‌های متفاوتی برای توسعه برخی از این گیاهان از جمله گشنیز، رازیانه و سیاه دانه اجرا شده است.

استان همدان توان بالقوه ای در کشت و تولید گیاهان دارویی دارد و در حدود چهار هزار هکتار از عرصه منابع طبیعی این استان ، انواع گیاهان دارویی کشت می شود.

به گفته کارشناسان و فعالان حوزه منابع طبیعی و کشاورزی، باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا در همدان نیز از جمله پتانسیل های موجود در زمینه تولید گیاهان دارویی است که بیش ۲۰۰ گونه مختلف از این گیاهان در آن کشت می شود.

در میان گیاهان دارویی، گشنیز، خاکشیر، زیره، انواع صمغها، شیرین بیان، کتیرا، حنا، زعفران، توتون و پنبه از مهمترین اقلام صادراتی این بخش به حساب می آید و بنا به اظهار نظر کارشناسان کشاورزی،  باریجه، کتیرا، زعفران، سیاه دانه و زیره، رزماری و شیرین بیان برای صادرات دارای مزیتهای نسبی بوده و بابونه، خار مریم، بادرنجوبه و سنبل الطیب در بازار داخلی از اهمیت بالایی برخوردارند.

کشت گیاهان دارویی خطر ریشه‌کنی را از بین می‌برد

یکی از کارشناسان گیاهان دارویی در همدان معتقد است: تولید و استفاده از گیاهان دارویی به جای داروهای شیمیایی در کشور افزایش یافته و همین موضوع خطر از بین بردن گیاهان دارویی خودرو را بیشتر کرده است.

سعید معصومی افزود: تهیه عرقیات گل های معطر و گیاهان دارویی از دیرباز در این دیار مرسوم بوده و با توجه به رویش انواع گیاهان دارویی و تولید انبوه آن در این استان، استقبال عمومی در استفاده از گیاهان دارویی چشمگیر است.

وی عنوان کرد: کشت زراعی گیاهان دارویی علاوه بر پیشگیری از قاچاق آنها از تخریب طبیعت جلوگیری می کند.

رویش ۱۵۰۰ گونه گیاهی در همدان

رییس سازمان جهادکشاورزی همدان نیز گفت: استان همدان دارای یک هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی است و بر اساس آخرین یافته های تحقیقی بیش از ۳۱۵ گونه دارویی خودرو در این استان شناسایی شده است.

منصور رضوانی جلال اظهار داشت: مهمترین انواع گیاهان دارویی شامل، رازیانه ، پنیرک، آویشن، بابونه، اسپند، گاوزبان، ریواس، کنگر، گلپر، بومادران، خاک شیر، سماق، نسترن وحشی و مریم گلی است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، گونه های معطر، دارویی و صنعتی به صورت پراکنده در اراضی همدان یافت شده و بخشی از آنها نظیر سیر، رازیانه، گشنیز، کلزا و سیاهدانه در بخش کشاورزی به صورت انبوه تولید می شود.

کشت گیاهان دارویی در هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی همدان

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان نیز گفت: هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

حجت اله شهبازی با بیان اینکه گیاهان دارویی به عنوان یکی از محصولات مهم همدان از دیرباز کشت و کار می‌شده است، بیان کرد: همدان در تولید محصول گشنیز و رازیانه حرف اول را در کشور می‌زند و بیشترین تولید این محصولات در استان همدان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال ۸۳ تا ۹۸ سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان همدان چهار هزار هکتار بوده است، افزود: پیش‌بینی شده سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان همدان امسال به هشت هزار هکتار برسد.

شهبازی پیش‌بینی کرد: تولیدات گیاهان دارویی استان همدان در سال‌جاری به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان به کشت زعفران اشاره کرد و با تاکید بر اینکه منشا اولیه زعفران حاشیه زاگرس و دامنه الوند بوده است، عنوان کرد: توسعه کشت زعفران در سال‌های اخیر در برنامه قرار گرفته است.

شهبازی با بیان اینکه در سال ۸۳ در همدان فقط ۱۶ هکتار سطح زیر کشت زعفران بوده است، افزود: سطح زیر کشت زعفران این استان در سال گذشته به ۲۱۵ هکتار رسیده و پیش‌بینی می‌شود امسال افزون بر ۲۷۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران استان باشد.

شهبازی خاطرنشان کرد: سال ۸۳ حدود ۵۲ کیلوگرم زعفران در استان همدان تولید شد که این رقم در سال گذشته به ۷۰۰ کیلوگرم رسید و پیش‌بینی شده امسال به ۸۷۰ کیلوگرم برسد.

وی به سطح زیر کشت گل محمدی در استان همدان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه از سال  ۸۳  تا  ۹۸ در استان همدان ۵۶ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی به ۲۵۰ هکتار رسید،پیش‌بینی کرد: سطح زیر کشت گل محمدی در سال جاری به ۳۳۰ هکتار برسد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه تولیدات گل محمدی در سال ۸۳ در استان همدان ۷۷ تن بوده است افزود: این عدد در سال گذشته به ۳۲۰ تن رسیده و بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال‌جاری به ۴۵۰ تن رسید./ایرنا

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.