امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 11 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 74774
  پرینت تاریخ انتشار : 15 جولای 2022 - 18:17 | 0 بازدید

«مسابقه کشتار» ارتش بریتانیا در افغانستان؛/جامعه جهانی باید مدعیان حقوق بشر را پاسخگو کند

[ad_1] بیش از ۸۰ سال پیش، دو افسر ژاپنی رقابتی دیوانه‌وار برای کشتن ۱۰۰ چینی انجام دادند. اما تکان‌دهنده این است که در قرن بیست و یکم، یعنی در روزگار ما نیز چنین اتفاقات وحشتناکی رخ می‌دهد و عاملان این جنایت حتی  از کشورهایی هستند که خود را «مدافع حقوق بشر» تلقی می‌کنند. شبکه تلویزیونی […]

«مسابقه کشتار» ارتش بریتانیا در افغانستان؛/جامعه جهانی باید مدعیان حقوق بشر را پاسخگو کند

[ad_1]

بیش از ۸۰ سال پیش، دو افسر ژاپنی رقابتی دیوانه‌وار برای کشتن ۱۰۰ چینی انجام دادند. اما تکان‌دهنده این است که در قرن بیست و یکم، یعنی در روزگار ما نیز چنین اتفاقات وحشتناکی رخ می‌دهد و عاملان این جنایت حتی  از کشورهایی هستند که خود را «مدافع حقوق بشر» تلقی می‌کنند.

شبکه تلویزیونی بی بی سی اخیرا گزارش داد که تحقیقات نشان می‌دهد «نیروهای ویژه هوابرد» بریتانیا در افغانستان بارها اسیران جنگی و غیرنظامیان غیرمسلح را کشته‌اند. آنچه تکان دهنده است این است که آنها همچنین یک «رقابت شمارش کشتار» راه اندازی کرده تا ببینند چه کسی افراد بیشتری را کشته است! یکی از این اسکادران‌ها که عمدتاً در ولایت هلمند فعالیت می‌کرد، احتمالا در طول یک استقرار شش ماهه، ۵۴ افغان را به طور غیرقانونی کشته باشد. علاوه بر این، تحقیقات همچنین نشان داد که نیروهای مربوطه، مظنون به صحنه‌سازی برای سرپوش گذاشتن بر کشتار غیرنظامیان بی‌گناه بودند و افسران این اطلاعات را گزارش نکردند.

در واکنش به گزارش بی بی سی، وزارت دفاع بریتانیا با انتشار چندین توئیت آن را تکذیب کرد و گفت که ارتش بریتانیا «شجاعت و حرفه‌ای‌گری بی نظیری» در افغانستان از خود نشان داده و «بالاترین استانداردها» را به طور کامل رعایت کرده است. با این حال، چنین ادعایی در برابر تعداد زیادی از شاهدان، بسیار کم رنگ بود و گزارش کشتار بی‌رویه افغان‌ها توسط ارتش انگلیس باعث اعتراض عمومی در فضای مجازی شد. یکی از کاربران اینترنتی نوشت: «آنها (ارتش بریتانیا) بسیار بیشتر از آنچه در گزارش آمده در خاورمیانه و افغانستان جنایات جنگی مرتکب شده‌اند و غرب باید مسئول اقدامات آنها شمرده شود.»

کاربر دیگری گفت که ارتش بریتانیا هر روز غیرنظامیان را به قتل رسانده، ارتش استرالیا هم همینطور بود، آنها حتی کشاورزان و عابران را می‌کشند، این خیلی بی‌رحمانه است.

قبلا نیز گزارش‌ها درباره قتل عام غیر نظامیان در افغانستان توسط سربازان استرالیایی منتشر شده است. یک گزارش تحقیقی که در نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شد نشان داد ۲۵ سرباز فعلی یا سابق سرویس هوایی ویژه استرالیا (SAS) در قتل ۳۹ غیرنظامی افغان دست داشته‌اند و در برخی مواقع افراد غیرمسلح را فقط برای اینکه سربازان جوان را «تشنه خون» کنند، می‌کشتند. سربازان استرالیایی حتی در مورد آن خوشحال می‌شدند، شمار کشته‌ها را می شمردند، سپس تلفن، اسلحه و سایر اقلام را روی اجساد قرار می‌دادند تا بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر روی این پرونده قتل‌های غیرانسانی بتراشند.

2022071519093519958

البته عملکرد ارتش ایالات متحده نیز به همان اندازه ظالمانه بوده است. در ماه اوت سال گذشته، نیروهای آمریکایی هنگام تخلیه کابل از یک پهپاد استفاده کرده و یک خانواده ۱۰ نفره، از جمله هفت کودک را به قتل رساندند. با این حال، پنتاگون پس از تحقیقات خود مدعی شد که هیچ تخلفی در این رویداد پیدا نکرده و هیچ یک از پرسنل نظامی ایالات متحده را که در حملات هواپیماهای بدون سرنشین دست داشتند، مورد مجازات قرار نمی‌دهد.

سربازان ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا بارها در افغانستان مردم بی‌گناه را به قتل رساندند؛ مهم نیست سیاستبازان این کشورها به چه شیوه‌ای از سربازان خود دفاع می کنند واقعیت تلخ این است که آسیب بزرگی که آنها به مردم افغانستان وارد کرده‌اند، یک واقعیت غیر قابل انکار است و نباید از این جنایات سنگین سرسری گذشت.

جامعه بین‌المللی باید ایالات متحده و متحدانش را در خصوص قتل وحشیانه و بی‌رویه غیرنظامیان بی‌گناه در افغانستان و سایر کشورها پاسخگو کند.

2022071519093615340

[ad_2]

منبع

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.