امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 12 ذو القعدة 1445
شناسه خبر : 74708
  پرینت تاریخ انتشار : 15 جولای 2022 - 15:54 | 0 بازدید

سیاست غدیر توجه به معنویت و تقویت اقتصاد است

[ad_1] به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های سیاسی- عبادی نماز جمعه با بیان اینکه در عید غدیر پیامبر(ص)، علی(ع) را به عنوان برادر و جانشین خود معرفی کرد اظهار کرد: واقعه غدیر دو وجه دارد اول آنکه قسمتی از این ولایت، ولایت باطنی حضرت علی(ع) است که منشأ […]

سیاست غدیر توجه به معنویت و تقویت اقتصاد است

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های سیاسی- عبادی نماز جمعه با بیان اینکه در عید غدیر پیامبر(ص)، علی(ع) را به عنوان برادر و جانشین خود معرفی کرد اظهار کرد: واقعه غدیر دو وجه دارد اول آنکه قسمتی از این ولایت، ولایت باطنی حضرت علی(ع) است که منشأ ولایت ظاهری است به طوری که در روایتی از پیامبر(ص) آمده در معراج؛ نام علی(ع) را همراه خود دیده و با آن آرام می‌شده و در آیه مباهله نیز به عنوان جان پیامبر(ص) از ایشان یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ولایت باطنی علی(ع) قابل غصب نیست افزود: روز غدیر در آسمان‌ها نسبت به زمین مشهورتر است و ولایت امام علی(ع) در آسمان‌ها تجلی بیشتری دارد و این ولایت باطنی در عید غدیر تجلی پیدا کرد.

امام جمعه همدان تصریح کرد: این ولایت باطنی نه قابل تفویض به دیگران و نه قابل جعل است، حتی مقام جان پیامبر بودن را دیگر امامان نیز ندارند و مخصوص علی(ع) است و این مقام است که برخی توان درک آن را نداشتند و مقام خدایی برای علی(ع) قائل می‌شدند.

وی ادامه داد: وجهه ظاهری ولایت امام علی(ع) در روز غدیر جلوه می‌کند، به این معنا که پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) را به عنوان حاکم، رهبر، مرجع دینی و علمی جامعه معرفی می‌کند یعنی اگر جامعه دنبال دین، علم و سیاست است باید به سراغ امیرالمومنین(ع) برویم.

شعبانی با بیان اینکه در نگاه تشیع، اداره و سیاست‌ورزی جامعه حق معصومین است و هیچ کس جز او حق حاکمیت ندارد خاطرنشان کرد: هر کس دیگری در مقام حکومت برآید، طاغوت است، لذا تشیع یک مکتب سیاسی نیز هست به طوری که سیاستی که در غدیر هست با صداقت همراه و حق‌محور است، مطیع به قانون و معتقد به شایسته‌سالاری است.

وی با بیان اینکه سیاست غدیر یعنی اینکه در عین حرکت جامعه به سمت خدا و توجه به معنویت توجه به اقتصاد نیز وجود دارد اظهار کرد: جلوه سیاستمداری در غدیر نامه‌ای است که حضرت علی(ع) خطاب به مالک اشتر صادر فرموده است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه بخش ظاهری ولایت قابل تفویض به دیگران نیز هست افزود: حضرت علی(ع) بخشی از اختیارات خود را به دیگران واگذار می‌کرد به عنوان مثال مالک اشتر را به عنوان حاکم مصر اعزام و بخشی از ولایت ظاهری و  حق حاکمیت را به او تفویض کرد.

وی تصریح کرد: در زمان غیبت امام معصوم(ع) این حق حاکمیت، حق حکومت، حق اداره جامعه مبتنی بر  ضوابط الهی قابل تفویض بوده و به فردی مدبر واگذار می‌شود.

شعبانی ادامه داد: در دوران غیبت که امام معصوم در جامعه حضور ندارد، بخشی از وظایف و اختیارات امام معصوم در زمینه اداره جامعه به راویان حدیث یعنی فقیه واگذار شده که ما امروز به عنوان ولی فقیه از آن یاد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ولی فقیه در جامعه باید نظارت کند که احکام الهی اجرا شود و این استمرار غدیر است تأکید کرد: نظریه مترقی ولایت فقیه توسط امام خمینی(ره) عملیاتی شد، نظریه‌ای که در کتب فقهی ما از دوران غیبت صغری مطرح بوده و استمرار همان حرکتی است که در غدیر رخ داده است.

امام جمعه همدان اظهار کرد: تجربه ۴۰ ساله ما نیز نشان داده است که این ولایت فقیه بوده که انحرافات را در جامعه شناسایی کرده و در مقابل آنها ایستاده است.

وی افزود: اعتقاد راسخ به مردم‌سالاری، دفاع راستین از حق مردم، حمایت قاطع از حرکت معنوی جامعه، حمایت از جامعه نخبگانی، حرکت دادن به سمت پیشرفت علمی، مقابله با جریانات نفاق‌گونه و… در طول چهل سال گذشته توسط رهبری و ولایت فقیه انجام شده است، چه در زمان حضور امام خمینی(ره) و چه اکنون توسط مقام معظم رهبری.

شعبانی تصریح کرد: ولی فقیه بود که انقلاب و اهداف آن را در مقابل افرادی که می‌خواستند انقلاب را به انحراف بکشانند و اعتقادی به رأی مردم نداشتند، می‌خواستند کشور را متوقف کنند، به مردم ظلم کنند و افرادی که طاقت حضور مردم را نداشتند؛ حفظ کرده است.

وی ادامه داد: برای تأیید این گفته، لازم است به سرنوشت انقلاب عربی که در منطقه رخ داد، توجه کرد تا ببینیم به چه عاقبتی دچار شد و همه از بین رفتند چراکه ولایت را نداشتند.

امام جمعه همدان در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: در شهر باید مشخص باشد که عید غدیر است، بنابراین پرچمی به نشانه غدیر در کوی و برزن و بازار برافراشته کنیم و همه تلاش کنیم اطعام‌ خوبی از سوی مجموعه‌های مردمی صورت گیرد.

وی تأکید کرد: متولیان فرهنگی از ظرفیت عید غدیر باید استفاده کند تا نشاط اجتماعی در جامعه ایجاد شود.

شعبانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تأمین اجتماعی اهرمی قوی برای تحقق عدالت است گفت: انتظار مردم بر این است که جهت‌گیری آن هم بر همین اساس بوده و آن را نباید فراموش کنیم.

وی در ادامه با اشاره به در پیش بودن سالروز تأسیس شورای نگهبان گفت: از زحمات شورای نگهبان که حفاظت از اسلامیت را در جمهوری اسلامی دارد باید قدردانی کرد.

انتهای پیام/۸۹۰۴۰/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

[ad_2]

منبع

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.