امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 37352
  پرینت تاریخ انتشار : 04 آوریل 2022 - 12:20 | 13 بازدید
مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر

دریچه سد کلان ملایر برای کنترل حجم ذخیره و سیلاب باز شد

به گزارش همدان نوین، مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر با اشاره به سر ریز شدن آب پشت سد کلان، گفت: دریچه‌های تحتانی سد در روزهای اخیر با هدف سر ریز شدن آب و کنترل سیلاب‌های احتمالی، باز شده است. محمد مظفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با افزایش حجم […]

دریچه سد کلان ملایر برای کنترل حجم ذخیره و سیلاب باز شد

به گزارش همدان نوین، مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر با اشاره به سر ریز شدن آب پشت سد کلان، گفت: دریچه‌های تحتانی سد در روزهای اخیر با هدف سر ریز شدن آب و کنترل سیلاب‌های احتمالی، باز شده است.

محمد مظفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با افزایش حجم ورودی آب به سد کلان به واسطه‌های بارندگی‌های اخیر، دریچه های تحتانی این سد با خروجی ۸۳۰ لیتر در ثانیه باز شده است.

وی افزود: میزان ورودی آب به سد کلان حدود یک‌ هزار و ۴۰۰ لیتر بر ثانیه است به نحوی که ذخیره این درحال حاضر به بیش از ۴۶ میلیون متر مکعب(۱۰۰ درصد حجم ذخیره) رسیده است.

مدیر منابع امور آب شهرستان ملایر گفت: با توجه به اینکه سال گذشته از آب سد استفاده نشد و حجم خالی سد را مدیریت کردیم، امسال با وجود کاهش بارندگی ها، حجم سد پر و سرریز کرده است.

مظفری ادامه داد: با پر شدن حجم سد، دریچه تحتانی سد کلان به منظور کنترل مخزن، تخلیه آب در لایه‌های زیرین و کیفیت بهتر آب، باز شده که میزان خروجی آب در حال حاضر ۸۳۰ لیتر در ثانیه است و ۲۸۰ لیتر در ثانیه نیز از آب سد کلان برای تصفیه‌خانه استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه سد کلان ملایر بهترین وضعیت را از نظر منابع آبی در بین سدهای استان همدان دارد، گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها، حجم مخزن سد مدیریت شده و حجم خالی در سد نداریم.

مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر با اشاره به اینکه پیش از بارندگی‌های سال گذشته سد کلان ملایر نزدیک به ۴۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب داشت، تاکید کرد: در حال حاضر نسبت به دوره بلند مدت ۳۵ درصد کاهش بارندگی داریم و نیاز است مردم صرفه‌جویی در مصرف آب شرب و کشاورزی را جدی بگیرند.

مظفری همچنین نسبت به نزدیک شدن افراد به مخازن سد هشدار داد و اظهار داشت: افراد برای شنا هرگز به حاشیه مخازن سد وارد نشوند و به همین دلیل راه‌های منتهی به مخازن سد کلان مسدود شده است.

به گزارش ایرنا؛ سد کلان ملایر در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر ملایر احداث شده و ۴۵ میلیون متر مکعب حجم آب این سد است.

علاوه بر تامین ۱۲ میلیون مترمکعب آب شرب شهر ملایر، تامین چهار میلیون مترمکعب حق آبه‌های کشاورزی پایین دست سد، تامین نیم میلیون مترمکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند و حدود ۵.۵ میلیون مترمکعب سهم زیست محیطی از اهداف مهم احداث سد کلان در شهرستان ملایر است.

| منبع خبر : ایرنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.