- ظرفیتهای دیواندره؛ فرصت طلایی سرمایهگذاری داخلی و خارجی
- افتتاحیه کنگره بینالمللی بزرگداشت استاد شهریار در تبریز
- افتتاحیه کنگره بینالمللی بزرگداشت استاد شهریار در تبریز
- هدف از ایجاد تونلهای صهیونیستها، تخریب مسجدالاقصی است
- اجرای پروژههای عمرانی در ۶۲ روستای بوکان
- ارائه خدمات جهادی دانشجومعلمان اردبیل در روستاهای محروم + عکس
وحدت، مهمترین شاخصه تمدن است
به گزارش ایکنا، صورا حاج علی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، 26 شهریورماه در نشست علمی «ما و چالشهای معاصرتاندیشی در سیپدهدمان تمدن نوین اسلامی» با بیان اینکه در عنوان بحث چند کلیدواژه از جمله ما، معاصرت و چالش وجود دارد، افزود: در اینجا بحث چیستی و چرایی مطرح است، یعنی ما چه کسانی هستیم […]

وی با تأکید بر اینکه این نوع مباحث باید با رویکرد تمدنی مورد مداقه قرار بگیرد وگرنه منتهی به نتایج مطلوبی نخواهد شد، افزود: تمدنشناسی یک رشته علمی و دانشگاهی در دانشگاههای دنیا است و در ایران هم در یکی دو دهه اخیر مورد بحث و بررسی قرار دارد و بنده نگاهی پدیدارشناسانه به تمدن دارم و معاصرتاندیشی را از زاویه تمدنی مورد بحث قرار میدهم لذا باید یکی دو تعریف از تمدن را مدنظر قرار دهیم.
حاج علی افزود: تمدن در زبان فارسی و سنت فکری ما برگرفته از ریشه مدینه به معنای شهر و شهرنشینی است. این اجتماع و شهر چه خاصیتی دارد که میتوانیم از آن برای تعریف تمدن بهره ببریم و آن را پایهای برای آسیبشناسی فضای فکری خودمان قرار دهیم.
حاج علی اضافه کرد: بنده معتقد به تعریفی برعکس دورکیم هستم که مبتنی بر تمدن حکیمانه اولیه اسلامی است. حکیمانی ذوابعاد و جامعالاطراف که در رشتههای مختلف تخصص داشتند. اگر ما از این منظر به تمدن نگاه کنیم آن را تجسم عینی وحدت و هماهنگی خواهیم دانست و با این نگاه، تمدن از حالت مکانیکی خارج شده و به حالت ارگانیک درخواهد آمد.
وی اضافه کرد: در تمدنشناسی شاخصههایی یک تمدن پیدا خواهد کرد که مهمترین بعد آن هماهنگی بین اجزا است و این هماهنگی جذابیت ایجاد میکند که میتواند بر حسب قدرت خود در رقابت با جوامع و تمدنهای دیگر یکهتاز میدان شود و نظام ارزشی خود را نهادینه کند و زبان آن تمدن و جامعه و ادبیات آن زبان و ادبیات معیار شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز بیان کرد: از طرف دیگر همین وضع طبیعی که تمدن دارد یعنی یک موجود زنده است میتوان از تولد و مرگ آن سخن گفت. الان اصطلاح پرتکراری به نام توسعه پایدار را میشنویم یعنی تمدن میکوشد تا خودش را جاودانه کند زیرا همواره امکان افول و سقوط تمدن وجود دارد لذا باید خود را مجهز کند تا این اتفاق برای او نیفتد.
حاج علی با بیان اینکه فرهنگ محور نرمافزاری یک تمدن است، افزود: وحدت هویت خود را در یک تمدن از فرهنگ میگیرد و در واقع فرهنگ است که به تمدن حیات میبخشد و زمانی این اتفاق میافتد که خود فرهنگ به مرحلهای از قوت و قدرت رسیده باشد که بتواند این نقش را برای تمدن ایفا کند.
استاد دانشگاه شیراز اضافه کرد: فرهنگ زمانی که بتواند از همه امکانات فکری زمانه خود تغذیه کند بدون آن که در آن متوقف شود، خواهد توانست تمدنساز شود؛ یعنی فواید آن را بگیرد و معایب آن را کنار بگذارد و بعد به وحدت برنهادی تبدیل شود. در واقع این تعریفی است که از ابتدای تاریخ فلسفه برای نقد گذاشتهاند؛ واژه نقد به معنای تفکیک سره از ناسره و خالصی از ناخالصی است؛ در اینجا هم نقد یک تمدن یعنی گرفتن مزایای یک فرهنگ و تمدن و رد معایب آن.
حاج علی با طرح این پرسش که آیا ما که داعیه تمدنسازی را به حق داریم، به این فرهنگ با چنین ویژگیها مجهز هستیم یا خیر؟ تصریح کرد: ما از یک طرف مدعی هستیم که در سپیدهدمان تمدن نوین اسلامی قرار داریم و از سوی دیگر چه بسا هنوز در ساحت فرهنگ و تفکر مجهز به شرایط تمدنساز نیستیم و این دو را چگونه باید با هم جمع کرد؟ بنده در جواب میگویم ضمن اینکه این نقد را میپذیرم ولی در حافظه تاریخی ایرانیان سابقه تمدنی وجود دارد و ما ایرانیان حداقل دو بار در مرحله زایش تمدنی قرار گرفته و آن را تجربه کردهایم؛ یکی در دوره باستانی و دیگری در دوره تمدن اولیه اسلامی بنابراین با وجود همه نقایص، امکان ایجاد تمدن اسلامی وجود دارد.
انتهای پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.