امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 23 ربيع أول 1447
شناسه خبر : 320630
  پرینت تاریخ انتشار : 15 سپتامبر 2025 - 17:33 | 1 بازدید

اولین هم‌اندیشی «بایسته‌های قرآنی معاصر» برگزار شد

به گزارش ایکنا از قم، هم‌اندیشی قرآنی با موضوع «بایسته‌های قرآنی معاصر»، امروز ۲۴ شهریور با حضور مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی استانداری قم و رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات برگزار شد.   در آغاز این هم‌اندیشی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی […]

اولین هم‌اندیشی «بایسته‌های قرآنی معاصر» برگزار شد


اولین هم‌اندیشی قرآنی با موضوع «بایسته‌های قرآنی معاصر» برگزار شدبه گزارش ایکنا از قم، هم‌اندیشی قرآنی با موضوع «بایسته‌های قرآنی معاصر»، امروز ۲۴ شهریور با حضور مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی استان قم، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی استانداری قم و رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات برگزار شد.

 

در آغاز این هم‌اندیشی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده قرآن و معارف با بیان اینکه در قم پژوهش قرآنی و معارفی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: استان قم که به شهر خون، قیام و اجتهاد معروف است، از لحاظ مطالعات اسلامی نقش پررنگی را بر عهده دارد، این پژوهشکده پنج گروه علمی گروه مطالعات تفسیری، علوم و قرآن، تاریخی، تکوینی، معارف قرآنی و دایرةالمعارف قرآنی دارد.

 

وی افزود: بزرگترین کتابخانه قرآنی کشور با ۵۵ هزار جلد در این پژوهشکده وجود دارد و بسیاری از مقالات و تفسیرهای ناتمام به واسطه مطالعه در این کتابخوانه تدوین شده است. تمامی پژوهش‌ها توسط شورای پژوهشی با یک نگاه نوآورانه و تقریبی از معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) به پیش می‌رود و اکثر پژوهش‌ها با توجه به مسائل روز انجام می‌شوند، در حال حاضر جدیدترین موضوعات در قالب پژوهش‌های معاصر مانند حکمرانی، مرجعیت علمی قرآن کریم مطالعات نظام‌سازی قرآن در حال پیگیری است، همچنین علت عدم موفقیت در علوم اسلامی و اسلامی‌سازی علوم مختلف، نبود یک جایگاه مشخص برای قرآن کریم است. 

 

ضرورت جریان‌شناسی وضعیت موجود مطالعات قرآنی 

 

در ادامه محمدرضا سوقندی، مدیرکل سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه جریانات کلی شناخت و مطالعات قرآنی در جهان وجود دارد و این مطالعات محصور در کشور ما یا مسلمانان نیست، اظهار کرد: در گذشته مباحث تخصصی توسط افرادی مسلط و متخصص به حوزه آن علم و دانش و در جایگاه خود مطرح بود که با توسعه فناوری و فضای مجازی دسترسی به این علوم افزایش یافته است. جریانات علمی قرآن کریم نیز طبق همین قاعده درآمده است.

 

وی افزود: ابتدا باید یک جریان شناسی برای تشخیص وضعیت موجود شکل بگیرد تا پاسخ‌هایی مناسب و متناسب با چهارچوب و ادبیات علمی به سوالات داده شود، فعالیت‌های قرآنی از یکدیگر تفکیک شدند و باید جایی برای رسیدن این علوم تفکیکی وجود داشته باشد، این معارف قرآنی باید در سبک زندگی جاری شود و این انباشت غنی و عمیق باید به صورت کاربردی در زندگی مردم پیاده‌سازی شود.

 

سوقندی ادامه داد: مسئله آخر مربوط به بایسته‌های قرآنی، به نحوه مواجهه با فناوری و فضای مجازی است، یکسری نکات مثبت و منفی در رابطه با فضای مجازی وجود دارد که فواید آن شامل سرعت و دسترسی بالا و  آفت آن پردازش سطحی علوم قرآنی و معارف اهل‌بیت(ع) در ذهن است، در صورتی که این گونه اطلاعات که می‌تواند شیوه زنگی یک خانواده تغییر دهد، باید در معرض یک پردازش عمیق باشند تا رفتار انسان که از ذهنیت او نشئت می‌گیرد، اصلاح شود، همچنین آینده جامعه بشری باید از دیدگاه قرآن کریم تبیین شود.

 

بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی برای غلبه بر دشمن

 

در ادامه حجت‌الاسلام شعبان‌زاده، مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی با بیان اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری گسترش اسلام با اقامه عدل ممکن می‌شود، اظهار کرد: مردم با اقامه عدل، اسلام را آسان‌تر می‌پذیرند. پژوهش‌های راهبردی، بنیادین و اساسی که به اقامه عدل توسط حکمرانی در مقیاس عظیم کمک می‌کنند، مقدمه‌ای است برای گسترش اسلام میان مردم است، بنابراین نیازمند حرکت حکمرانی بر پایه ارزش‌های اسلامی هستیم و بر این اساس یک حکومت اسلامی 

 

وی گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری هم اکنون در محاصره هنری و محصولات فرهنگی، رسانه و خبر و شبکه‌های اجتماعی قرار داریم و از دو طریق تحریم و نفوذ جدید، جبهه دشمن پشتیبانی می‌شود و این نفوذ در فیلم سینمایی، سریال شبکه خانگی، سلطه خبری، شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی در حال رقم خوردن است، در واقع دشمن با تغییر اراده، گرایش، ذائقه و ذهنیت مردم به دنبال اعمال نظر خود در مباحث حکمرانی است. 

 

شعبان زاده تصریح کرد: طبق فرمایش رهبری برای شکستن این حصر باید در ساختارهای فرهنگی یک بازسازی انقلابی مجددی رخ دهد، درواقع باید به نقطه‌ای از قدرت برسیم که بتوانیم افکار عمومی را هدایت کنیم. در چنین شرایطی جامعه قرآنی باید به جهاد تبیین بپردازد و در ابتدا باید میدان عمل توصیف، تحلیل و تجهیز شود تا بتواند تاثیرگذار باشد. 

 

حلقه واصل میان برنامه نظری و اجرایی امری ضروری است

در ادامه حسین محمودی، سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم با بیان اینکه مقام اجرایی برای اثرگذاری باید نقشه راه و برنامه مدونی داشته باشد، اظهار کرد: در حوزه فرهنگی اصلی‌ترین برنامه، نقشه فرهنگی_مهندسی کشور است که اولین هدف این نقشه سیاست گذاری و اجرای قوانین با تمسک جویی و انس با قرآن، حاکمیت قرآن، عترت و عقلانیت اسلامی، تلاش‌های نظری و عملی، تعالی هویت ملی و عمل صالح است، همچنین سیطره قرآن بر تمام حوزه‌های کشور امری ضروری است.

 

وی ادامه داد: محافل علمی که هدف آن‌ها تولیدات نظری و پشتوانه فکری برای انجام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری است، برای تاثیرگذاری نیاز به حلقه‌های میانی دارند تا تولیدات بنیادین خود را به دستورهای عملی تبدیل کنند و در جامعه گسترش یابد. باید مباحث قرآنی با توجه به فعل و انفعالات جامعه مطرح و هماهنگ شود. موسسات قرآنی باید ارتباط خود را با ساختار محلی مانند مسجد، مدرسه و پایگاه بسیج برقرار کنند و برای تقویت آن می‌توانند با یک روش نظام‌مند با موسسات خیریه نیز ارتباط برقرار کنند.

انتهای پیام



منبع

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.