- نگاهی به مقاومت مردم طی جنگ ۱۲ روزه در برنامه «مردم قهرمان»
- بررسی «مسئولیت اجتماعی شرکتی و توسعه پایدار»
- خدمت صادقانه اولویت مدیران در سیستانوبلوچستان باشد
- با 8 رأی مخالف و 3 موافق؛ شهردار همدان از شورانشینان کارت زرد گرفت
- رونمایی از نسخه عربی «رفراندوم فلسطین» در بغداد
- گفتمان تربیتی و دینی در اولویت کار مربیان پرورشی باشد
پیش دبستانی دوران طلایی شخصیت سازی و هویت یابی کودکان است
ثریا اسفندیاری، سرپرست اداره تعلیم و تربیت کودک آموزش و پرورش استان همدان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در همدان، عنوان کرد: در حالی که کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت بارها بر اهمیت دوره پیشدبستانی در شکلگیری شخصیت و هویت کودکان تأکید کردهاند، نرخ پوشش این دوره در استان همدان همچنان پایین است و تنها […]
ثریا اسفندیاری، سرپرست اداره تعلیم و تربیت کودک آموزش و پرورش استان همدان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در همدان، عنوان کرد: در حالی که کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت بارها بر اهمیت دوره پیشدبستانی در شکلگیری شخصیت و هویت کودکان تأکید کردهاند، نرخ پوشش این دوره در استان همدان همچنان پایین است و تنها حدود 70 درصد نوآموزان به آموزشهای پیشدبستانی دسترسی دارند.
وی اظهار کرد: طبق آمار امسال 24 هزار و 98 نوآموز واجد شرایط ورود به پیشدبستانی 2 در استان وجود دارد، اما از آنجا که این دوره هنوز اجباری نشده، بخشی از خانوادهها از ثبتنام فرزندان خود در این مقطع خودداری میکنند.
سرپرست اداره تعلیم و تربیت کودک آموزش و پرورش استان همدان افزود: این در حالی است که مجلس شورای اسلامی برنامه دارد در آینده نزدیک پیشدبستانی 2 را به عنوان یک دوره اجباری در نظام آموزشی کشور تعریف کند، چرا که اهمیت آن در آمادگی ذهنی، مهارتی و رفتاری کودکان برای ورود به دبستان غیرقابل انکار است.
اسفندیاری با بیان اینکه یکی از رویکردهای اصلی آموزش و پرورش، توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم است، گفت: در استان همدان وضعیت پوشش در مقایسه با بسیاری از استانها مطلوب نیست و مناطق محروم بیشترین چالش را دارند. از یکسو به دلیل پایین بودن صرفه اقتصادی، موسسان علاقهای به راهاندازی مراکز در این مناطق ندارند و از سوی دیگر افزایش شهریهها و مشکلات اقتصادی سبب کاهش استقبال خانوادهها شده است.
وی با اشاره به تلاشهای انجامشده برای گسترش مراکز پیشدبستانی در نقاط کمبرخوردار تصریح کرد: در حال حاضر 275 مرکز پیشدبستانی در استان فعال است و بیش از یک هزار و 640 مربی در این مراکز مشغول فعالیت هستند. خوشبختانه کمبود جدی در زمینه مربی وجود ندارد، اما مشکلاتی از جمله نحوه بیمه مربیان و الزامات قانونی در برخی موارد فعالیت موسسات کوچک را با چالش مواجه کرده است.
سرپرست اداره تعلیم و تربیت کودک آموزش و پرورش استان همدان گفت: به منظور ارتقای کیفیت آموزش، 27 بسته یادگیری مورد تأیید سازمان ملی تربیت کودک در اختیار موسسان قرار گرفته و به زودی نمایشگاهی برای معرفی این بستهها برگزار خواهد شد تا مربیان و خانوادهها با رویکردهای آموزشی نوین آشنا شوند. تأکید اصلی این دورهها بر بازیمحوری، هویتبخشی، آموزشهای مهارتی و تقویت ارزشهای ملی و مذهبی است.
اسفندیاری با بیان اینکه شخصیتسازی و هویتیابی کودکان در همین سالهای نخستین زندگی رقم میخورد، افزود: اگر خانوادهها به اهمیت این دوره باور داشته باشند و برای آن سرمایهگذاری کنند، فرزندانشان در دوره دبستان و مقاطع بالاتر با آمادگی بیشتری حضور خواهند یافت.
وی عنوان کرد: هدفگذاری اصلی این نهاد افزایش نرخ پوشش در مناطق محروم و توانمندسازی مربیان است تا عدالت آموزشی در همه نقاط استان برقرار شود. دوران کودکی زیربنای شخصیت آینده انسان است و بیتوجهی به آن میتواند آثار جبرانناپذیری بر فرد و جامعه داشته باشد.
انتهای پیام/
این مطلب بدون برچسب می باشد.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.