امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 23 ربيع أول 1447
شناسه خبر : 320373
  پرینت تاریخ انتشار : 14 سپتامبر 2025 - 21:49 | 1 بازدید

انسان‌محوری اسلامی و حیات طیبه؛ منظومه معرفتی رهبر انقلاب

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی، عضو مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز، ۲۳ شهریور ماه در ادامه سلسله نشست‌های مدرسه حکمرانی زمینه‌ساز ۲، طی سخنانی با موضوع «حکمرانی زمینه‌ساز و منطق تصمیم‌گیری مقام معظم رهبری» که در سالن شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: برای ایجاد نظام […]

انسان‌محوری اسلامی و حیات طیبه؛ منظومه معرفتی رهبر انقلاب


سعید صلح میرزایی، عضو مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی، عضو مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز، ۲۳ شهریور ماه در ادامه سلسله نشست‌های مدرسه حکمرانی زمینه‌ساز ۲، طی سخنانی با موضوع «حکمرانی زمینه‌ساز و منطق تصمیم‌گیری مقام معظم رهبری» که در سالن شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: برای ایجاد نظام اسلامی، با مانعی به نام رژیم طاغوتی مواجه بودند و جای دیگری برای استقرار این نظام وجود نداشت.

وی ادامه داد: حتی چند ماه قبل از پیروزی انقلاب، امام راحل پیروزی انقلاب اسلامی و شکست شاه را شبیه معجزه گذر بنی‌اسرائیل از رود نیل توصیف کرده‌اند و نقل شده که وقتی دیدند مردم در تهران و روستا‌های اطراف، شعار‌های مشابه سر می‌دهند، یقین پیدا کردند که انقلاب پیروز خواهد شد، هرچند ممکن بود برخی نیز در راه انقلاب شهید شوند.

استاد حوزه علمیه، درباره پنج مرحله مهم تثبیت نظام اسلامی توضیح داد و گفت: این مراحل ضرورت عقلایی و منطقی داشتند که مرحله اول به گونه‌ای معجزه‌آسا پیش رفت، اما تثبیت نظام اسلامی و گنجاندن اسلام در قانون اساسی، کاری بسیار دشوار بود و بزرگان حوزه نقل کرده‌اند که حضرت امام فرمان دادند حوزه علمیه تعطیل شود و طلبه‌ها به میان مردم رفتند تا قانون اساسی را تبیین کنند و در رأی‌گیری آذرماه قانون اساسی، شرط گذاشته شد که هیچ قانونی و هیچ ماده‌ای که مخالف اسلام باشد، معتبر نیست و این اقدام بسیار نادر و بی‌سابقه بود؛ حتی علمای خط ولایت عراق گفته بودند که نتوانستند قانون اساسی کشور خود را اسلامی کنند و نمی‌توانند مغازه‌های مشروب‌فروشی را قانونی ببندند.

وی افزود: اگر هیچ مانعی، از جمله دخالت آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، اسرائیلی‌ها و مسائل راهبردی کشور وجود نداشت، طی کردن این مراحل سخت نمی‌شد، اما در واقعیت، موانع جدی و کسانی که نمی‌خواستند نظام اسلامی شکل بگیرد، مسیر را کند می‌کردند و این عنصر مانع، بخشی از منطق تصمیم‌گیری و زمینه‌سازی برای حکمرانی است و مسیر طی شده، بدون طی این پنج مرحله امکان‌پذیر نبود.

وی بیان کرد: مسیر زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) نیز از همین پنج مرحله تبعیت می‌کند و هر مسیر دیگری که با زور و تزویر پیش رود، قابل خفه شدن است و تلاش ما برای فراهم کردن زمینه‌های لازم ضروری است. روایات می‌گویند امر ظهور به دست خداوند و با حکمت بالغ محقق می‌شود و زمان آن مشخص نیست، اما روند و تلاش ما نقش مهمی در آماده‌سازی شرایط ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صلح میرزایی بیان کرد: پنج مرحله هم‌چنان طی نشده، نه تنها مسیر تحقق نظام اسلامی، بلکه مسیر عقلایی و منطقی زمینه‌سازی ظهور است و بدون تحمل این مراحل، هیچ اقدام دیگری نمی‌تواند جایگزین شود.

سیاست‌های رفتاری رهبر انقلاب با مبانی فکری و مأموریت‌های کلان هدایت می‌شود

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به کنش‌ها، واکنش‌ها و سیاست‌های رفتاری رهبر انقلاب، گفت: این سیاست‌ها برگرفته از مبانی فکری و مأموریت‌های کلان ایشان است و امکان پیش‌بینی تصمیمات ایشان را فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام صلح میرزایی اظهار کرد: بررسی کنش‌ها و تصمیمات رهبر انقلاب می‌تواند چارچوب رفتاری ایشان را روشن کند.

وی گفت: تحقیقاتی که بر اساس بیانات حضرت آقا انجام شده، دسترسی به منابع را آسان‌تر کرده است، زیرا نزدیک به ۹۰ جلد از سخنان حضرت آقا موجود است، در حالی که از حضرت امام حدود ۲۰ جلد در دسترس است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: مقام معظم رهبری نسبت به شاکله فکری و اصول تفکری خود، متعهد به اسلام ناب و اندیشه امام هستند، نه به تقلید صرف و معتقدند که اسلام به قرائت صحیح امام خمینی(ره) همان اسلام درست است و بر این اساس، کنش‌ها، واکنش‌ها، سکوت‌ها، بیان‌ها و حتی عدم اقدام‌های رهبر انقلاب، با حکمت و عقلانیت هدایت می‌شود و تصمیماتشان معلل و مدلل است.

به گفته حجت‌الاسلام صلح میرزایی، اگر کنش‌ها و واکنش‌ها را در پایین یک نمودار تصور کنیم، سیاست‌های رفتاری رهبر انقلاب بر بالای این کنش‌ها و واکنش‌ها قرار دارد و جهت‌دهی می‌کند چراکه وقتی برخی افراد از اقدامات فراتر از نقد، از آقای دکتر پزشکیان انتقاد می‌کنند، سیاست‌های رفتاری رهبر انقلاب پیش از اقدام مشخص است و می‌توان پیش‌بینی کرد که چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد.

وی یادآور شد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، حدود ۷۰ سیاست رفتاری از تصمیمات رهبر انقلاب کشف شده است و برخی از این سیاست‌ها را خود ایشان تصریح کرده‌اند، به عنوان مثال در سخنرانی ۱۲ آذر ۱۳۷۹ که در جلسه کارگزاران نظام، رئیس جمهور، رئیس مجلس و اعضای شورای انقلاب فرهنگی انجام شد، رهبر انقلاب چارچوب تصمیم‌گیری و سیاست‌های رفتاری را بیان کردند و این چارچوب حدود 10 سال بعد در اولین نشست راهبردی طراحی الگوی پیشرفت کشور تکرار و همان اصول و مبانی دوباره تأکید شد.

حجت‌الاسلام صلح میرزایی گفت: رهبر انقلاب در این سخنرانی‌ها پشتوانه ارزشی، روشی و بینشی تصمیمات و سیاست‌های حاکمان را بیان می‌کنند و این اصول تنها مختص به حاکمیت نیست، بلکه برای افراد نیز صادق است. ایشان چهار عنصر کلیدی را در بیانات خود مطرح کرده‌اند که دو عنصر آن در ۱۲ آذر ۱۳۷۹ به‌وضوح بیان شده است؛ مبانی و مأموریت‌های کلان.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در این بیانات به مبانی اسلامی توجه ویژه دارند، از جمله توحید، تداوم حیات پس از مرگ، پیوستگی دنیا و آخرت و حرکت عالم به سمت جریان حق که عصر ظهور را به عنوان قله این حرکت می‌دانند و این چهار عنصر مبنای سیاست‌های رفتاری و تصمیم‌گیری ایشان در عرصه‌های مختلف کشور و جهان است.

منظومه معرفتی و ارزش‌های رهبر انقلاب

عضو مجلس خبرگان رهبری با تشریح ششمین عنصر مبنایی و مأموریت‌های کلان رهبر انقلاب، گفت: این عناصر فکری و ارزشی، چارچوب سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های رهبر انقلاب را شکل می‌دهند و هدف نهایی آن حیات طیبه برای بشر است.

حجت‌الاسلام صلح میرزایی اظهار کرد: پنجمین عنصر مبنایی که در بیانات رهبر انقلاب مورد تأکید قرار گرفته، انسان‌محوری اسلامی است؛ عنصری که در منابع کلامی شیعه و سنی کمتر دیده شده و با اومانیسم غربی تفاوت دارد و این عنصر بر کرامت انسان و استعداد بی‌پایان او تأکید دارد و تمامی آنچه در آسمان‌ها و زمین در اختیار انسان قرار گرفته است، بالقوه در خدمت اوست.

وی افزود: ششمین عنصر نیز استعداد بی‌پایان انسان است و این باور، تأثیر مستقیم بر مأموریت‌های کلان و جهان‌بینی فرد دارد که بر اساس این مبانی، رهبر انقلاب مأموریت‌های کلان را تعریف می‌کنند که پنج مورد از این شش مبنا را در بر می‌گیرد. ایشان اغلب از واژه «ایدئولوژی» پرهیز می‌کنند و به جای آن از مفهوم جهان‌بینی و مبانی اسلامی بهره می‌گیرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد: از جمله مأموریت‌های کلان می‌توان به عبودیت انحصاری خداوند و روح توحید، ترجیح فلاح اخروی بر سود دنیوی، امید به پیروزی در همه شرایط و دوام مجاهدت در راه خدا اشاره کرد. این مأموریت‌ها به عناصر مبنایی مانند توحید، تداوم حیات پس از مرگ، پیوستگی دنیا و آخرت، حرکت عالم به سمت جریان حق و انسان‌محوری اسلامی مرتبط هستند.

حجت‌الاسلام صلح میرزایی گفت: بر اساس این جهان‌بینی و مأموریت‌های کلان، هدف نهایی رهبر انقلاب، حیات طیبه است؛ زندگی خوش در دنیا و آخرت، که هدف همه ادیان است. تفاوت اسلام در تأکید بر زندگی نیک در همین دنیا و نه صرفاً آباد کردن آخرت است. ایشان تأکید می‌کنند که مخاطبان باید شیرینی این بهشت ولایت را حتی در همین دنیا تجربه کنند.

وی افزود: بر اساس این مبانی و مأموریت‌ها، رهبر انقلاب آرمان‌هایی برای جامعه تعریف کرده‌اند که شامل هشت محور بنیادین در بیانیه گام دوم انقلاب است: معنویت، عقلانیت، عدالت، اخلاق، استقلال، عزت، آزادی و برادری. این هشت شعار فطری، دلزدگی در جامعه ایجاد نمی‌کند و اگر دلسردی وجود دارد، ناشی از انحراف مسئولان از این اصول است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: علاوه بر این، رفاه نیز به عنوان یکی از آرمان‌ها مورد توجه قرار گرفته است. رفاه در دیدگاه رهبر انقلاب شامل مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت و دسترسی به شغل مناسب است و تفاوت آن با تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری نیز روشن شده است. این مفهوم با زهد منافاتی ندارد و در کتاب «معیشت مؤمنانه» به تفصیل آمده است.

 

انتهای پیام



منبع

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.