استفتا از آیتالله جوادیآملی درباره روش نوین افزایش قدرت باروری
به گزارش ایکنا از قم، باتوجه به پیشرفت روزافزون شیوههای نوین درمان ناباروری و کمکباروری و نیز طرح پرسشهای تازه فقهی در این زمینه، جمعی از پژوهشگران مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی واحد استان قم، پرسشی فقهی را در ارتباط با یکی از روشهای جدید کمکباروری از محضر آیتالله العظمی عبدالله جوادیآملی، مرجع تقلید شیعه، مطرح […]
به گزارش ایکنا از قم، باتوجه به پیشرفت روزافزون شیوههای نوین درمان ناباروری و کمکباروری و نیز طرح پرسشهای تازه فقهی در این زمینه، جمعی از پژوهشگران مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی واحد استان قم، پرسشی فقهی را در ارتباط با یکی از روشهای جدید کمکباروری از محضر آیتالله العظمی عبدالله جوادیآملی، مرجع تقلید شیعه، مطرح کردهاند. متن کامل سؤال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:
در متن استفتا آمده است:
«بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت آیتاللهالعظمی جوادی آملی (دامت برکاته)
موضوع: استفتاء
سلام علیکم
با احترام، همانگونه که مستحضر میباشید یکی از دستاوردهای علمی دانشمندان کشور بومیسازی و توسعه روشهای درمان ناباروری میباشد. به گونهای که این پیشرفتهای علمی ایران را در زمره ۸ کشور برتر دنیا در حوزه بیولوژی تولیدمثل قرار داده است؛ یکی از روشهایی که باعث افزایش میزان موفقیت در درمان ناباروری میگردد، انتقال هسته تخمک میباشد.
در بانوان سلول جنسی (تخمک) که از سه بخش غشا، لایه بیرونی سیتوپلاسم مایع درونی و هسته تشکیل شده است با افزایش سن دچار تغییرات در سیتوپلاسم و غشا میشوند که از قدرت تقسیم سیتوپلاسم و نهایتا قدرت باروری میکاهد. در روش درمانی پیشرو هسته تخمک که فاقد آسیب میباشد از داخل تخمک در زنان سالمند خارج و به سلول جنسی زنان جوان که قبلاً هسته آن تخلیه شده منتقل میگردد.
به این ترتیب سلول جنسی جدیدی حاوی هسته یک زن سالمند و سیتوپلاسم و غشا مربوط از یک زن جوان ایجاد میشود که دارای قابلیت باروری بیشتر میباشد. لازم به ذکر است بیش از ۹۹ درصد از عوامل وراثتی DNA سلول در هسته موجود میباشد و بخش اندکی از آن در سیتوپلاسم وجود دارد به همین دلیل از این روش برای حذف بیماریهای ژنتیکی منتقل از سیتوپلاسم نیز استفاده مینمایند بیماریهای ژنتیکی منتقل از سیتوپلاسم باعث عوارض شدید ژنتیکی از جمله ناشنوایی میشوند لذا با توجه به توضیحات فوق پاسخ به مسائل شرعی ذیل از محضر حضرت عالی مورد استدعا میباشد:
۱- انجام چنین عملی بهمنظور افزایش قدرت باروری در زنان سالمند جایز میباشد؟
۲- انجام چنین عملی به منظور جلوگیری از انتقال بیماریهای ژنتیکی شدید به فرزند جایز میباشد؟
۳- در صورت جواز و تولد فرزند به این روش مادر فرزند چه کسی خواهد بود؟»
در متن فتوای آیتالله جوادیآملی آمده است:
«بسمه تعالی
سلام علیکم
۱- عمل مذکور اگر موجب لمس یا نگاه حرام نباشد، مانعی ندارد.
۲- جایز است.
۳- مادر فرزند همان است که پیوند را پذیرفته و کودک را به دنیا آورده است و صاحب تخمک بنا بر احتیاط با کودک ازدواج نکند.»
انتهای پیام
این مطلب بدون برچسب می باشد.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.