امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 19 شوال 1445
شناسه خبر : 29167
  پرینت تاریخ انتشار : 19 اکتبر 2021 - 16:35 | 23 بازدید
دکتر افشین دلشاد گفت:

مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع

به گزارش همدان نوین، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: انجام معاینه بالینی و گرفتن شرح حال و بررسی عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان در تمامی خانم های بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال توصیه می شود. دکتر افشین دلشاد گفت: قدرت استخوان های بدن ما را دو عامل اصلی […]

مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع

به گزارش همدان نوین، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: انجام معاینه بالینی و گرفتن شرح حال و بررسی عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان در تمامی خانم های بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال توصیه می شود.

دکتر افشین دلشاد گفت: قدرت استخوان های بدن ما را دو عامل اصلی تراکم استخوان و کیفیت استخوان تعیین می کند.

وی بیان کرد: پوکی استخوان یک بیماری عمومی استخوان است که با توده استخوانی پایین و تخریب زیرساخت بافت استخوانی و متعاقبا افزایش شکنندگی و مستعد شدن به شکستگی همراه است.

دکتر دلشاد با بیان اینکه خطرابتلا به پوکی استخوان با بالارفتن سن افزایش می یابد، افزود: مطالعات نشان می دهد، در سن ۶۰ سالگی نیمی از خانم های سفید پوست دچار کاهش توده استخوانی یا پوکی استخوان هستند.

وی اظهارکرد: هزینه های بالایی که پوکی استخوان به جامعه و افراد تحمیل می کند، باعث ایجاد چالش در سلامت عمومی می شود به خصوص که اکثر بیماران مبتلا پوکی استخوان تحت درمان قرار نمی گیرند.

دکتر دلشاد با اشاره به این که تشخیص پوکی استخوان با استفاده از سنجش تراکم استخوانی صورت می گیرد، گفت: تشخیص به موقع پوکی استخوان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: تشخیص به موقع به ویژه اگر در صورت صلاحدید پزشک با درمان و پیگیری دستورات درمانی همراه باشد می تواند موجب کاهش احتمال شکستگی، کاهش هزینه های اقتصادی خانواده و سیستم بهداشتی، کاهش احتمال وابستگی و از بین رفتن استقلال فرد و همچنین کاهش مرگ و میر در افراد در معرض خطر شود.

پوکی استخوان یک بیماری با عواقب جدی

رئیس گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به این که  پوکی استخوان یک بیماری با عواقب جدی  است، گفت: اگرچه پوکی استخوان یک بیماری بدون درد است، اما شکستگی های حاصل از آن می تواند تغییرات جدی در زندگی ایجاد کند.

روح الله یزدانی افزود: پوکی استخوان وقتی که بر روی ستون فقرات تاثیر بگذارد اغلب منجر به درد، کاهش وزن و ایجادقوز درپشت می شود.

وی با اشاره به این که درد و رنج ناشی ازشکستگی ها می تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرا دهد، تصریح کرد: وابستگی به افراد مراقب، کاهش فعالیت های روز مره و در نهایت افسردگی از شایع ترین این تاثیرات است.

وی تصریح کرد: ناتوانی حاصل از پوکی استخوان همانند یا بیشتر از ناتوانی ناشی از شکستگی بسیاری از بیماری ها است.

وی ادامه داد: در افرادی که هنوز شاغل هستند، شکستگی باعث از دست رفتن تعداد زیادی از روزهای کار می شود و به خصوص در برخی از حرفه ای ها در ادامه  کار  اختلال ایجاد می کند.

رئیس گروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در ۳۳ درصد از بیمارانی که مبتلا به شکستگی لگن ناشی از پوکی استخوان می شوند، طی یکسال بعد از آن به طور کامل وابسته شده یا در خانه سالمندان مقیم می شوند و ۲۰ تا ۲۴ درصد از این افراد در همان سال فوت می کنند.

یزدانی اضافه کرد: ایجاد یک شکستگی در افراد مبتلا به پوکی استخوان می تواند به صورت پی درپی به ایجاد شکستگی های متعدد بعدی منجر شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند، اظهار کرد: افراد بالای ۶۰ سال بیشتر از بقیه در معرض پوکی استخوان قرار دارند،  البته به این معنی نیست ه افراد با سن پایین تر در خطر ابتلا به این بیماری نیستند.

وی ادامه داد: شروع یائسگی در خانم ها، آغاز گرضعف در استخوان هاست، به همین دلیل بانوان باید از سنین جوانی به فکر حفظ تراکم و سلامت استخوان های خود باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به این که پوکی استخوان علایم آشکاری ندارد، لازم است در ارتباط با سلامت استخوان ها با پزشکتان مشورت کنید.

وی سبک زندگی کم تحرک و بدون فعالیت بدنی، سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل، سابقه شکستگی لگن یا ابتلا به پوکی استخوان در والدین،مصرف کم کلسیم و دوری از افتاب، یائسگی زود رس، کم وزن بودن و… را از جمله اصلی ترین عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان یا شکستگی های ناشی از آن یاد کرد.

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.