امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 27239
  پرینت تاریخ انتشار : 11 سپتامبر 2021 - 9:57 | 26 بازدید
روند پیک پنجم کرونا در چهارمحال و بختیاری بسیار فرسایشی شده است

مرگ‌بارترین پیک کرونایی سلانه سلانه در حال فروکش

به گزارش همدان نوین چهارمحال و بختیاری پیک پنجم با بیش‌ترین میزان مرگ و میر، مرگ‌بارترین پیک کرونا از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بود، تقریبا تمامی ظرفیت‌های بیمارستانی در کشور برای درمان بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرد و بیمارستان‌های صحرایی یکی پس از دیگری برپا شد، خوشبختانه اخباری مبنی بر آغاز سیر نزولی ابتلا در […]

مرگ‌بارترین پیک کرونایی سلانه سلانه در حال فروکش

به گزارش همدان نوین چهارمحال و بختیاری پیک پنجم با بیش‌ترین میزان مرگ و میر، مرگ‌بارترین پیک کرونا از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بود، تقریبا تمامی ظرفیت‌های بیمارستانی در کشور برای درمان بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرد و بیمارستان‌های صحرایی یکی پس از دیگری برپا شد، خوشبختانه اخباری مبنی بر آغاز سیر نزولی ابتلا در این پیک به گوش می‌رسد، اما نباید به این کاهش اندک آمار امیدوار بود.

= روند پیک پنجم کرونا در چهارمحال و بختیاری بسیار فرسایشی شده است، کرونا در پیک پنجم وحشیانه جان بسیاری از هموطنان را گرفت، اما بعد از گذشت مدت زمان طولانی و گرفتن نفس کادر بهداشت و درمان در حال پیاده شدن از اسب تندوری خود است.

به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بهترین و مطمئن‌ترین روش برای مهار بیماری کرونا واکسیناسیون جمعیت هدف در کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن است، متاسفانه در ماه‌های قبل به‌علت بروز برخی از مشکلات در بحث واردات و تولید واکسن واکسیناسیون با سرعت لاکپشتی در کشور ادامه داشت، اما خوشبختانه با ورود محموله‌های واکسن به کشور شاهد تسریع روند واکسیناسیون در کشور و بالتبع آن در چهارمحال و بختیاری هستیم، قطعا نتایج مثبت واکسیناسیون در کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از عوارض کرونا موثر خواهد بود.

باوجود آغاز سیر نزولی و عبور از پیک قله پنجم کرونا در چهارمحال  و بختیاری، اما هم‌چنان بار بیماری در استان بالا و وضعیت شکننده است، بنابراین تا زمان کامل نشدن واکسیناسیون و عبور کامل از پیک نباید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را فراموش کنیم، هرگونه غفلت در این خصوص امکان وخیم‌تر شدن اوضاع را می‌دهد.

نباید فریب کاهش آمار ابتلا به کرونا را بخوریم/ وضعیت شکننده است

فریدون رحمانی- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان حدود ۲۰۳ هزار و ۵۶۰ مورد نمونه‌گیری از بیماران مبتلا، محتمل و مشکوک به کرونا انجام شده است، در حال حاضر نیز نزدیک به ۶۰۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی افزود: اگر بخواهیم یک مقایسه در موارد بستری مشکوک و قطعی مبتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری نسبت به یک‌هفته گذشته داشته باشیم، آمار بستری‌ها افت چشمگیری نداشته است و تنها آمار بستری‌ها نزدیک به ۱۰۰ مورد کاهش دارد، روند نزولی در استان آغاز شده است، اما سرعت و میزان این سبر نزولی بستگی به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم دارد.

رحمانی با تاکید بر اینکه وضعیت شیوع بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری هم‌چنان شکننده است، گفت: به‌علت ترس و نگرانی ناشی از موارد ابتلا، بستری و مرگ و میر کرونا در پیک پنجم، مردم تا حدودی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر روی آورده‌اند، هر زمان رعایت پروتکل‌ها افزایش پیدا می‌کند میزان شیوع بیماری نیز بالتبع آن کاهشی می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: اما اگر مردم فکر کنند که شرایط عادی شده است، ماسک‌ها را کنار بگذارند و دورهمی‌ها و مراسمات نیز مجددا رونق پیدا کند قطعا به حالت بدتری از قبل بازخواهیم گشت، در حال حاضر روزانه به‌طور میانگین در کشور ۳۰ هزار نفر به کرونا مبتلا می‌شوند، در استان نیز از ۱۵۰۰ تست کرونا نزدیک به ۵۰۰ تست مثبت می‌شود، افرادی بسیاری نیز برای انجام تست مراجعه نمی‌کنند، بنابراین نباید فریب کاهش آمار را بخوریم، زیرا هم‌چنان در اوج شیوع کرونا قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از سهمگین‌ترین پیک‌های کرونایی را پشت سر گذاشته‌ایم، توضیح داد: در پیک پنجم، چهارمحال و بختیاری بیش‌ترین میزان بستری بیماران کرونایی را به خود اختصاص داد و تقریبا از تمامی ظرفیت‌های بیمارستانی برای درمان بیماران کرونایی استفاده شد، می‌توان با جرات گفت در یکماه گذشته بحرانی‌ترین شرایط را در مراکز درمانی سپری کردیم و آمار ابتلا نیز به‌طور مختصر کاهش پیدا کرده است.

رحمانی در خصوص وضعیت تجهیزات بیمارستانی مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: تجهیزات بیمارستانی در وضعیت مطلوبی قرار دارد، در ابتدای شیوع بیماری کرونا اکثر بیمارستان‌ها به تجهیزاتی مانند مانیتورینگ، دستگاه سی تی اسکن و ونتیلاتور مجهز شدند، در حال حاضر بیمارستان‌های هاجر و کاشانی هر کدام مجهز به دو دستگاه سی‌تی اسکن هستند، همچنین بیمارستان‌های تامین اجتماعی فرخشهر، فارسان، لردگان و بروجن نیز هر کدام یک‌دستگاه سی‌تی اسکن دارند و درصدد تهیه دستگاه سی‌تی اسکن برای بیمارستان‌های لردگان، اردل و فارسان هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: باتوجه به حجم بالای مراجعات بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها و نیاز به انجام تست سی‌تی اسکن برای تشخیص کرونا، دستگاه‌های سی‌تی اسکن مستهلک شده‌ و با سوختگی قطعات مواجه می‌شوند، خرید قطعات و تعمیر دستگاه‌ها هزینه زیادی را تحمیل می‌کند، قیمت یک تیوپ سی‌تی اسکن حدود ۵۰۰ میلیون تومان است.

وی توضیح داد: بسیاری از بیماران به‌علت نگرانی از درگیری ریه در کرونا درخواست انجام چندین باره سی‌تی اسکن دارند، انجام هر بار سی‌تی اسکن هزاران اشعه وارد بدن فرد می‌کند  که این اشعه‌ها بسیار مضر و سرطان‌زا هستند، عموما بیماران در هفته اول ابتلا به کرونا نیازی به انجام سی‌تی اسکن مگر در موارد خاص ندارند، در هفته دوم نیز باید بنا بر تشخیص پزشک و میزان اکسیژن خون انجام شود.

دارو به سختی تامین می‌شود

رحمانی در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی داروهای مورد نیاز کرونا به سختی تامین می‌شود، عنوان کرد: در برخی از داروها به‌صورت مقطعی و روزانه دچار کمبود می‌شویم و این مسئله به‌علت حجم بالای مصرف دارو در کشور است، تلاش می‌شود که بیماری بدون دارو نماند، اما در تامین دارو با مشکل مواجهیم، داروهای عمومی به راحتی تامین می‌شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اثربخشی و عارضه واکسن، تصریح کرد: تاکنون اثبات نشده که کدام نوع واکسن در جهان نسبت به سایر واکسن‌ها در میزان اثربخشی و عارضه کمتر ارجحیت دارد، هر کدام از واکسن‌ها نقاط ضعف و قوت دارند، تاکنون نتوانسته‌ایم به این جمع‌بندی برسیم که کدام یک از واکسن‌ها عارضه کمتر و یا اثربخشی بالاتری نسبت به سایر واکسن‌های تزریقی در کشور دارند.

وی با تاکید بر اینکه مردم در تزریق واکسن تعلل نکنند، گفت: نوع واکسن تعیین کننده نیست، در تمامی واکسن‌های موجود در کشور عارضه و اثربخشی کم مشاهده شده است، اما زمانیکه توده مردم در برابر بیماری کرونا واکسینه شوند اثربخشی آن در جامعه مشهود خواهد شد.

رحمانی کرد: واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر بیماران کرونایی بسیار موثر است، در چهارمحال و بختیاری واکسیناسیون موجب کاهش مرگ و میر شد، یکی از دلایل ابتلای افراد به کرونا پس از واکسیناسیون این است که در پیک کرونا در حال تزریق واکسن هستیم و بسیاری از افراد از ابتلای خود به کرونا بی‌اطلاع هستند و بعد از تزریق واکسن فکر می‌کنند که به کرونا مبتلا شده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پایان خاطرنشان کرد: برخی نیز فکر می‌کنند پس از تزریق واکسن ایمنی برای آن‌ها حاصل شده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، این احتمال نیز وجود دارد بعد از تزریق واکسن تست کرونای فرد مثبت شود، عموما دو تا شش هفته پس از تزریق واکسن بیش‌ترین ایمنی برای فرد حاصل می‌شود.

آغاز واکسیناسیون دانشجویان و طلاب

سید راشد جزایری- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون در استان با اشاره به اینکه روند واکسیناسیون در کشور تسریع شده است، اظهار کرد: ۸۰ هزار دز واکسن شامل واکسن سینوفارم، برکت و آسترازنکا وارد استان شد.

وی بیان کرد: تاکنون ۳۷۷ هزار و ۱۳ دوز واکسن به دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تحویل داده شده است که از این تعداد ۲۰۷ هزار و ۱۷۱ دوز در نوبت اول و ۱۱۷ هزار و ۳۱۸ دوز تزریق شده است، پوشش واکسیناسیون در نوبت اول در استان ۳۰.۱ و در نوبت دوم به ۱۷ درصد رسیده است.

جزایری در پایان با بیان اینکه تاکنون ۴۰ گروه پرخطر در چهارمحال و بختیاری در برابر بیماری کرونا واکسینه شده‌اند، خاطرنشان کرد: درصدد  هستیم تزریق روزانه واکسن را به ۷۰۰۰ دز در روز برسانیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: واکسیناسیون دانشجویان از ۲۰ شهریورماه در چهارمحال و بختیاری آغاز شده است، دانشجویان و طلاب می‌توانند با مراجعه به سامانه سلامت نوبت واکسن خود را دریافت کنند، پیش‌بینی می‌شود واکسیناسیون عشایر بالای ۱۸ سال تا پایان شهریورماه به پایان برسد.

براساس آخرین اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی، واکسیناسیون گروه‌های هدف در چهارمحال و بختیاری سرعت گرفته و آمار دریافت‌کنندگان واکسن کرونا روز به روز بالاتر می‌رود، باوجود هشدارهای مکرر کارشناسان بهداشت در خصوص خطرات شرکت در مراسم‌های ختم هم‌چنان آرامستان های استان شلوغ است.

در دو هفته اخیر هر هفته شاهد کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی میزان مراجعات در بخش سرپایی و کاهش ۱۰ درصدی در بخش بستری بودیم.

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.