امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 25846
  پرینت تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹ | 26 بازدید
مدیرعامل شرکت آب استان:

طرح اضطراری آبرسانی به شهر همدان آغاز شد

به گزارش همدان نوین، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: طرح ضربتی تامین آب آشامیدنی شهر همدان به طول ۷۰ کیلومتر از مخزن «کیتو» تا مخزن انصارالامام برای کاهش تنش آبی در فصل تابستان آغاز می شود. به گزارش ایرنا، «منصور ستوده» روز یکشنبه در نشست اعضای شورای حفاظت از منابع آب استان همدان، […]

طرح اضطراری آبرسانی به شهر همدان آغاز شد

به گزارش همدان نوین، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: طرح ضربتی تامین آب آشامیدنی شهر همدان به طول ۷۰ کیلومتر از مخزن «کیتو» تا مخزن انصارالامام برای کاهش تنش آبی در فصل تابستان آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، «منصور ستوده» روز یکشنبه در نشست اعضای شورای حفاظت از منابع آب استان همدان، افزود: اجرای دیگر طرح اضطراری آبرسانی به همدان از طریق چاه‌های منطقه خالق‌وردی و دره مرادبیک نیز در دستور کار قرار دارد که پس از ظرفیت یابی و شناسایی چاه‌ها در ۷۰ کیلومتری منطقه خالق‌وردی، حفاری های موردنیاز آغاز شده است.

وی تصریح کرد: لوله گذاری این طرح اضطراری به طور کامل انجام شده و تنها نصب تعدادی شیرآلات و همچنین بخشی از کارهای تصفیه خانه طرح باقیمانده است که این موارد نیز با سرعت درحال اجراست.

ستوده اظهار داشت: با توجه به بروز خشکسالی و کمبود منابع آب سطحی و زیرزمینی در سالجاری و به منظور تامین کوتاه مدت آب شرب باید چاه‌های کشاورزی که امکان استفاده در بخش شرب را دارند، شناسایی کنیم.

به گفته وی، حجم ذخیره آب سد اکباتان به ۱۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته که معادل ۴۲ درصد از گنجایش این سد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار داشت: به دلیل کاهش بارندگی، روان آب‌های سطحی استان به ویژه منابع آب ورودی به سدها کاهش چشمگیری یافته و سدهای اکباتان و آبشینه به عنوان تامین کننده آب آشامیدنی، تا پایان تابستان آب مورد نیاز را تامین می کنند.

وی افزود: این سدها از مهر ماه قادر به تامین آب نیستند و پیش بینی می‌شود در صورت عدم بارندگی، در آبان ماه خشک شوند که این موضوع مشکلاتی را برای تامین آب آشامیدنی موردنیاز ایجاد می کند.

ستوده با بیان اینکه سد اکباتان همدان با کاهش ذخیره آبی نسبت به ماه‌های گذشته مواجه شده است، افزود: حجم روان آب ورودی به سد اکباتان نسبت به سال گذشته به یک سوم کاهش یافته به طوری که در سال آبی گذشته در مجموع نزدیک به ۶۴ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه این سد شد که این میزان در سال جاری به ۲۴ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: وضعیت منابع آبی استان همدان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش جدی مواجه است که انتظار می‌رود صرفه‌جویی لازم برای جلوگیری از بروز بحران توسط مصرف کنندگان آب در بخش‌های آشامیدنی، کشاورزی، صنایع و خدمات انجام شود.

مدیر عامل آب شرکت منطقه ای استان همدان خاطرنشان کرد: به دلیل کمبود بارندگی در سال آبی جاری و وقوع خشکسالی، کشت دوم محصولات کشاورزی در استان همدان به ویژه کشت پاییزه در اراضی پایین دست سدهای اکباتان و سایر سدهای تامین کننده آب آشامیدنی، ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه همدان با توجه به کمبود بارندگی وارد تنش آبی شده است، تصریح کرد: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا قرار گرفته و توزیع بارش نیز در کشور ما به لحاظ مکانی و زمانی ناهمگون است.

ستوده اضافه کرد: ۲۸۰ میلی متر بارش در سال آبی جاری در استان همدان گزارش شدهکه در مقایسه با ۴۶۹ میلی متر بارش سال گذشته، ۴۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه همدان امسال از ذخایر آبی مناسبی برخوردار نیست و باید صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف در اولویت قرار گیرد، گفت: تلاش می کنیم برای تابستان علاوه بر تامین منابع آب جایگزین، ذخیره مناسبی را در سدهای استان همدان نگه‌داریم تا در تامین آب آشامیدنی دچار مشکل نشویم.

مدیر عامل آب شرکت منطقه ای استان همدان با بیان اینکه ۳۰ درصد از حجم سد نعمت آباد پر است، خاطرنشان کرد: حجم فعلی سد آبشینه نیز ۲.۷ میلیون مترمکعب است که معادل ۵۵ درصد از حجم کلی است که با توجه به مصرف روزانه آب شرب شهر همدان، این سد نیز در مهر ماه آبی برای برداشت نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ۵۲ درصد از حجم سد سرابی تویسرکان باقی مانده است، یادآور شد: حجم فعلی این سد به ۴.۸ میلیون مترمکعب رسیده است.

ستوده با اشاره به اینکه ۹۴ درصد از مخزن سد کلان ملایر نیز پر آب است، بیان کرد: ۴۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سد کلان شهرستان ملایر ذخیره شده است.

مدیر عامل آب شرکت منطقه ای همدان تصریح کرد: بیشترین میزان مصرف آب در استان به ۲ بخش کشاورزی و خانگی اختصاص دارد که این امر نشان از ضرورت بازنگری بیشتر الگوی مصرف آب در این بخش و جلوگیری از کشت محصولات پر آب بر و کشت دوم را دارد.

ستوده با اشاره به اینکه تامین حق‌آبه کشاورزی روستاهای شورین، سنگستان و آبشینه براساس ورودی آب رودخانه به میزان ۲/۲ میلیون مترمکعب تعیین شده است، گفت: یکی از اساسی ترین اقدامات، لوله گذاری یا احداث کانال بتنی انتقال آب از سد اکباتان به اراضی کشاورزی این سه روستا است که پیشنهاد می شود به دلیل صرفه جویی در مصرف آب و افزایش راندمان این خطوط انتقال توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان تاکید کرد: طرح انتقال آب از دره مرادبیگ به تصفیه خانه شهید بهشتی، نزدیک به ۹ کیلومتر طول دارد که با توجه به محدودیت اعتباری، حدود ۲ کیلومتر آن اجرا شده است.

ستوده، هدف از اجرای طرح انتقال آب دره مرادبیگ در فصول غیر زراعی و باغداری را تامین آب برای مصرف شرب شهر همدان دانست و یاد آور شد:  با اجرای این طرح میزان مصرف آب در فصول غیر زراعی از سد اکباتان کاهش پیدا می کند تا بتوان حجم آب بیشتری را برای تابستان در مخزن سد ذخیره کرد که برای تکمیل این طرح به اعتباری حدود ۱۵ میلیارد تومان با قیمت های فعلی و فهرست بهای سال جاری نیاز است.

وی افزود: منابع تأمین و توزیع آب شرب شهر همدان شامل سد اکباتان، سدآبشینه، رودخانه عباس آباد، چشمه دره مرادبیگ و چاه ها به میزان یک هزار و ۷۰۰ لیتر درثانیه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز در این جلسه گفت: نزدیک به ۲۵ جلسه طی ۶ ماه گذشته، با موضوع مدیریت منابع آبی استان در شرایط بحرانی تشکیل شده است.

«فرهاد فرزانه» افزود: در  وضعیت کم آبی استان همدان، مدیریت منابع آبی برای تامین آب آشامیدنی، کشاورزی، صنایع و خدمات ضروری است.

وی بر لزوم جداسازی آب آشامیدنی از آبیاری فضای سبز توسط شهرداری تاکید کرد و اظهار داشت: تشکیل جلسات شورای حفاظت از منابع استان برای پیشبرد برنامه های مدیریت منابع آبی به ویژه آب آشامیدنی شهر همدان و استان باید به صورت مستمر پیگیری شود.

| منبع خبر : ایرنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.