امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
افزونه جلالی را نصب کنید. - 26 شوال 1445
شناسه خبر : 23345
  پرینت تاریخ انتشار : 14 ژوئن 2021 - 16:00 | 12 بازدید
دهیار روستای طویلان سفلی شهرستان اسدآباد

یخ‌زدگی اراضی کشاورزی روستای «طویلان‌سفلی» اسدآباد

به گزارش همدان نوین، دهیار روستای طویلان سفلی شهرستان اسدآباد از سرمازدگی و یخ زدگی اراضی کشاورزی آبی این روستا در شب گذشته -یکشنبه ۲۳ خردادماه- به علت برودت هوا خبر داد. حسین میرویسی اظهار کرد: متأسفانه به علت برودت هوا اراضی کشاورزی آبی این روستا دچار آسیب دیدگی شده که این سرمازدگی و یخ […]

یخ‌زدگی اراضی کشاورزی روستای «طویلان‌سفلی» اسدآباد

به گزارش همدان نوین، دهیار روستای طویلان سفلی شهرستان اسدآباد از سرمازدگی و یخ زدگی اراضی کشاورزی آبی این روستا در شب گذشته -یکشنبه ۲۳ خردادماه- به علت برودت هوا خبر داد.

حسین میرویسی اظهار کرد: متأسفانه به علت برودت هوا اراضی کشاورزی آبی این روستا دچار آسیب دیدگی شده که این سرمازدگی و یخ زدگی در محصول یونجه روستا بیش از دیگر محصولات کشاورزی بوده است.

وی با اشاره به واقع شدن روستای طویلان سفلی در بخش پیرسلمان در منطقه کلیایی شهرستان اسدآباد اضافه کرد: این روستا به عنوان بزرگترین روستای بخش پیرسلمان مرکز دهستان کلیایی بوده و  در ۳۵ کیلومتری شهر اسدآباد قرار دارد.

میرویسی با بیان اینکه منطقه کلیایی جزء مناطق محروم اسدآباد به شمار می رود، افزود: اشتغال اکثر اهالی روستا بر پایه کشاورزی و دامداری بوده و یونجه و گندم از جمله محصولات غالب روستاست که در سرمازدگی شب گذشته حدود ۲۰ درصد از اراضی ۵۰ هکتاری یونجه روستا دچار آسیب شده و مابقی محصولات نیز دیگر کیفیت لازم را نخواهند داشت ضمن اینکه اراضی کشاورزی روستا در فرودین و اردیبهشت امسال نیز دچار سرمازدگی شدند.

وی با اشاره به وجود بیش از ۱۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در روستای طویلان سفلی گفت: بیشتر اراضی کشاورزی روستا دیم و حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی آبی است که میزان آسیب دیدگی ناشی از برودت هوا در شب گذشته در اراضی کشاورزی آبی که از طریق آبیاری تحت فشار آبیاری می شوند، به علت پاشیدن آب بر روی محصولات دارای آسیب بیشتری بوده است.

میرویسی در ادامه تعداد جمعیت روستای طویلان سفلی را ۱۰۰۰ نفر و در فصل تابستان به علت مهاجرت های فصلی ۱۵۰۰ نفر برشمرد و یادآور شد: در این روستا به غیر از کشاورزی شغل دیگری برای اهالی وجود ندارد و با وجود فعالیت ذوب آهن در شهرستان و متعلق بودن این کارخانه به اسدآباد متأسفانه هیچ یک از اهالی منطقه کلیایی به عنوان منطقه محروم در این کارخانه مشغول نیست در حالیکه برخی از نیروهای کار این کارخانه از شهرستان های قروه و دیگر شهرستان های همجوار تأمین شده اند.

وی با بیان اینکه این روستا از پتانسیل های گردشگری بالایی برخودار بوده و نیازمند توجه بیشتر مسئولان است، اظهار کرد: احداث طرح سد خاکی در روستای طویلان سفلی یکی از برنامه ها توسط جهادکشاورزی بوده که در صورت اجرایی شدن از نقش مؤثری در ذخیره آب های سطحی ناشی از فوران رودخانه روستا در بحث کشاورزی و نیز بحث گردشگری، ایجاد اشتغال و زیر کشت آبی رفتن اراضی دیم روستا برخوردار خواهد بود.

دهیار طویلان سفلی با اشاره اینکه رودخانه طویلان سفلی از سمت روستای حیدرآباد و نادرآباد سرچشمه گرفته و به سمت سنقر و گاورود می رود، تصریح کرد: آب های سطحی این رود گاهی به بیش از ۵۰.۸ سانتی متر(۲۰ اینچ) می رسد که احداث این سد خاکی از هدررفت این آب ها جلوگیری خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه تمامی مساکن روستای طویلان سفلی به صورت صددرصدی با استفاده از تسهیلات مسکن بنیاد مسکن و یا آورده مالکان روستا مقاوم سازی شده اند و هیچ واحد خشتی و گلی در روستا وجود ندارد، مطرح کرد: از سهمیه ۲۲۵ واحدی مسکن محرومین بنیاد مسکن شهرستان در سال گذشته ۱۵ سهمیه به روستای طویلان سفلی اختصاص داشت که این سهمیه جذب شد.

دهیار طویلان سفلی در بخش دیگری با اشاره به اجرای ۶۰ درصدی بهسازی روستا گفت: در سال جاری یکی از اولویت های مهم دهیاری روستا جدولگذاری سطح روستا و اجرای برنامه های ورزشی خواهد بود ضمن اینکه در سال گذشته دهیاری روستا از محل اعتبارات دهیاری اعتباری افزون بر ۷۰ میلیون تومان برای اجرای طرح زیرسازی و جدولگذاری هزینه کرده است.

میرویسی در پایان خاطرنشان کرد: از ۶۰ درصد بهسازی روستای طویلان ۴۰ درصد بهسازی توسط دهیاری انجام گرفته و برای ادامه اجرای بهسازی روستا به اعتبار نیاز خواهد بود و انتظار است بنیاد مسکن برای اجرای طرح هادی روستا اعتبار ویژه ای درنظر بگیرد.

| منبع خبر : ایسنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.