امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 21226
  پرینت تاریخ انتشار : ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰ | 41 بازدید
کارشناس مسائل خاورمیانه:

ایران می‌تواند زمینه‌ خروج‌ آبرومندانه عربستان از یمن را فراهم کند

به گزارش همدان نوین، کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ایران می‌تواند عربستان را آبرومندانه از باتلاق یمن خارج کند، گفت: رسانه‌های دو کشور باید شرایطی فراهم کنند تا ریاض و تهران به یکدیگر نزدیک شوند. «حسن هانی‌زاده»  با اشاره به سنگ‌اندازی‌های اسرائیل و عربستان در روابط خارجی ایران تصریح کرد:  عربستان و رژیم صهیونیستی […]

ایران می‌تواند زمینه‌ خروج‌ آبرومندانه عربستان از یمن را فراهم کند

به گزارش همدان نوین، کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ایران می‌تواند عربستان را آبرومندانه از باتلاق یمن خارج کند، گفت: رسانه‌های دو کشور باید شرایطی فراهم کنند تا ریاض و تهران به یکدیگر نزدیک شوند.

«حسن هانی‌زاده»  با اشاره به سنگ‌اندازی‌های اسرائیل و عربستان در روابط خارجی ایران تصریح کرد:  عربستان و رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۴ و پیش از آن تلاش کردند تا به صورت هماهنگ در راستای منع دستیابی ایران و کشورهای ۱+۵ به یک توافق خوب در رابطه با فعالیت هسته‌ای ایران تلاش کنند با این حال و علیرغم این تلاش‌ها توافق برجام امضا شد.

وی ادامه داد: در آن مقطع عربستان و رژیم صهیونیستی تمام نفوذ سیاسی و اقتصادی خود را به صورت هماهنگ به کار گرفتند اما برجام با تمام مشکلات به توافق رسید با این حال بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ، آمریکا از برجام خارج شد و هزار و ۷۰۰ تحریم اقتصادی علیه ایران وضع کرد.

هانی زاده با اشاره به تغییر شرایط بین المللی در سال‌ها و ماه‌های اخیر گفت: در حال حاضر شرایط تغییر کرده و شکست دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ باعث تضعیف عربستان و رژیم صهیونیستی شده است  چرا که رویکرد تیم جو بایدن نسبت به ایران و منطقه کاملا با نگاه دونالد ترامپ متفاوت است.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اعلام آمادگی جو بایدن رییس جمهور جدید آمریکا برای بازگشت به برجام گفت: نگاه تیم جوبایدن نسبت به حاکمیت رژیم‌آل سعود و رژیم صهیونیستی در مقایسه با دوران ترامپ کاملا تغییر کرده است. جو بایدن مشکل اساسی با محمدبن سلمان و شخص نتانیاهو دارد و در تلاش است که این دو شخصیت ماجراجو و هزینه‌ساز برای آمریکا را از چرخه قدرت خارج کند یا حداقل هزینه‌ای برای آنها نپردازد.

کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: رژیم صهیونیستی به شدت نگران سیاست‌های آمریکا و نزدیک شدن آن به ایران است. محمد بن سلمان هم نسبت به بازگشایی پرونده قتل جمال خاشقچی به شدت نگران است.

بن‌سلمان به دنبال نزدیکی به ایران و ایجاد حاشیه امن است/ عربستان بر اسب باخته رژیم صهیونیستی شرط‌بندی نمی‌کند

هانی‌زاده اظهار داشت: عربستان ۳۵۰میلیارد دلار در طول ۶سال جنگ یمن هزینه کرده و هیچ نتیجه ای نگرفته است. علاوه بر این با توجه به اختلافاتی که بین تیم جوبایدن و محمد بن سلمان بر سر قتل جمال خاشقچی به وجود آمده است به نظر می‌رسد بن سلمان تلاش دارد تا به ایران نزدیک شود تا حاشیه امنی برای خود در منطقه ایجاد کند زیرا بازگشایی قتل جمال خاشقچی به معنی خروج بن سلمان از چرخه قدرت خواهد بود.

وی یادآور شد: تجربه ثابت کرده هر زمان عربستان به مشکل بین‌المللی مواجه شده به سمت ایران و محور مقاومت نزدیک شده است و در حال حاضر گفت و گوهایی که بین ایران و عربستان در بغداد با نظارت دولت عراق صورت گرفته، در صورت صحت نشان دهنده بازنگری در سیاست‌های عربستان است.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: بنیامین نتانیاهو سعی کرده با ماجراجویی و حملات مکرر به محور مقاومت، به نوعی از بحران سیاست داخلی و خارجی خارج شود اما محمد بن سلمان شیوه تهاجمی کمتری نسبت به ایران دارد و سعی می کند حداقل در این مقطع زمانی از لحاظ تاکتیکی اختلافات خود را با ایران کاهش دهد.

هانی‌زاده با اشاره به سیاست‌های متناقض عربستان اضافه کرد: این کشور گاهی به اسرائیل نزدیک می‌شود و هرگاه شرایط اقتضا کند به ایران؛ الان هم عربستان احساس می‌کند تیم بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود باید از چرخه خارج شود به همین دلیل عربستان به خوبی می‌داند در این شرایط نباید بر اسب باخته رژیم صهیونیستی شرط بندی کند.

وی با بیان اینکه نزدیک شدن عربستان به ایران تاکتیکی است، افزود: اسرائیل از لحاظ فرهنگی هیچ‌گاه نمی‌تواند در میان ملت‌های عربی و اسلامی نفوذ پیدا کند لذا عربستان نگران پیروزی حماس در انتخابات فلسطین است و در شرایط وضعیت ناپایدار و خاکستری که در منطقه حاکم است،  عربستان سعی می‌کند بی‌طرف باشد و سیاست‌های خود را شناور نگه دارد تا بعد از آن به سیاست ثابتی با ایران، عراق و اسرائیل برسد.

ایران می‌تواند زمینه‌ساز خروج‌ آبرومندانه عربستان از یمن باشد

هانی‌زاده در تحلیل اخبار منتشر شده درباره گفت و گوهای اخیر ایران و عربستان در عراق اظهار داشت: هرچقدر تنش‌ها بین تهران و ریاض کاهش پیدا کند به ضرر رژیم صهیونیستی و به نفع ملت‌های اسلامی و عربی در منطقه است. در این شرایط نباید فرصت را از دست داد و باید با این کشور به یک نقطه مشترک رسید که حداقل در مرحله رسانه‌ای و سیاسی به نفع ملت‌های منطقه، ایران و عربستان خواهد بود.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه زاویه گیری بایدن با نتانیاهو نشان از انزوای شدید اسرائیل دارد، گفت: اگر مذاکرات وین به خروجی قابل قبولی برسد، از لحاظ سیاسی شکست بزرگی متوجه اسرائیل خواهد شد زیرا انتفاضه فلسطینی‌ها و مشکلات داخلی زیادی برای آن وجود دارد. عربستان هم تمایل دارد تا مشکلات خود را با نزدیک شدن به تهران حل کند زیرا ایران مزیت‌های زیادی برای پایان دادن به بحران یمن دارد و می‌تواند عربستان را آبرومندانه از باتلاق یمن خارج کند.

وی در پاسخ به اینکه سوءتفاهم های ایران و عربستان چگونه رفع می شود، گفت:هر دو تیم مذاکره کننده باید به یک نقطه ابتدایی برسند و رسانه های دو کشور باید شرایطی فراهم کنند تا ریاض و تهران به یکدیگر نزدیک شوند.

هانی‌زاده با بیان اینکه اگر جنگ یمن به پایان برسد، اختلافات ایران و عربستان کاهش پیدا می‌کند، افزود: عربستان باید بپذیرد که حوثی‌ها بخشی از ساختار یمن هستند و نمی‌توان این مجموعه بزرگ ریشه دار یمنی را به حاشیه راند. سعودیها این را هم باید بدانند عبور از عربستان و محمدبن سلمان برای آمریکا به سادگی امکان پذیر است.

عربستان نفوذی روی تیم بایدن ندارد

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به نحوه مدیریت اقدامات تخریبی عربستان علیه برجام گفت: در شرایط کنونی عربستان در تیم جو بایدن نفوذی ندارد.  اگر برجام در مذاکرات وین به نتیجه برسد و تحریم‌ها برداشته شود، عربستان مثل گذشته روی آمریکا نفوذی ندارد و نمی‌تواند نقشی علیه برجام ایفا کند و باید برجام را بپذیرد.

هانی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر اکثر اعضای کنگره آمریکا و کابینه حزب دموکرات اعتقاد دارند که محمدبن سلمان و نتانیاهو از لحاظ سیاسی هزینه‌های سنگینی برای آمریکا داشته اند و به نظر می‌رسد، بین کاخ سفید و عربستان و کاخ سفید با حزب لیکود به رهبری نتانیاهو شکاف عمیقی شکل گرفته است و آمریکا در مقطع کنونی اصرار دارد این دو نفر باید از چرخه قدرت خارج شوند و برای همین هر دو طرف در موضع ضعف قرار گرفته‌اند.

| منبع خبر : ایرنا
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.