امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
امروز : شنبه, ۱۶ تیر , ۱۴۰۳ - 30 ذو الحجة 1445
شناسه خبر : 192513
  پرینت تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰:۱۴ | 0 بازدید

۸ خاصیت استثنایی عدس برای سلامتی

 در این مطلب به برخی از مهم‌ترین خواص عدس از جمله خواصی که برای لاغری، پوست، قلب، بارداری و … دارد، اشاره کردیم و دقیق‌تر به هر کدام پرداختیم. جدول ارزش غذایی عدس انواع عدس خواص عدس برای لاغری خواص عدس برای پوست خواص عدس در بدنسازی خواص عدس برای اسپرم خواص عدس سبز برای […]

۸ خاصیت استثنایی عدس برای سلامتی


 در این مطلب به برخی از مهم‌ترین خواص عدس از جمله خواصی که برای لاغری، پوست، قلب، بارداری و … دارد، اشاره کردیم و دقیق‌تر به هر کدام پرداختیم.

جدول ارزش غذایی عدس

انواع عدس

خواص عدس برای لاغری

خواص عدس برای پوست

خواص عدس در بدنسازی

خواص عدس برای اسپرم

خواص عدس سبز برای کم خونی

فواید عدس برای قلب

فواید عدس برای بارداری

فواید عدس برای سرطان

جدول ارزش غذایی عدس









به ازای هر ۱۰۰ گرم عدس پخته شده
کالری ۱۱۶ کیلو کالری
پروتئین ۹٫۰۲ گرم
فیبر ۷٫۹ گرم
قند ۱٫۸ گرم
چربی ۰٫۳۸ گرم

مواد معدنی و ویتامین‌های مهم موجود در عدس:










فولات آهن
منگنز منیزیم
تیامین ویتامین B6
فسفر پتاسیم
نیاسین ریبوفلاوین
ویتامین B5 زینک
مس سلنیوم

انواع عدس

عدس به عنوان یکی از پر کاربردترین حبوبات، دارای انواع مختلفی است که هر کدام برای مصارف متفاوتی به کار برده می‌شوند.

عدس‌ها به طور کلی در ۴ دسته بندی مهم زیر قرار می‌گیرند:

۱٫عدس سیاه

۲٫عدس قرمز

۳٫عدس سبز

۴٫عدس زرد

در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص عدس اشاره می‌کنیم که تقریبا در تمامی این‌ها، مشترک است.

خواص عدس برای لاغری

همیشه به آن‌هایی که قصد کاهش وزن دارند، توصیه می‌شود که از مقادیر زیادی فیبر در رژیم غذایی خود استفاده کنند؛ به این دلیل که فیبر حجم زیادی از معده شما را اشغال کرده و همچنین دیر هضم می‌شود. از این رو، موجب می‌شود تا فرد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کند و در نهایت اشتها کاهش یابد. همین موضوع به نوبه خود سبب کاهش کالری مصرفی روزانه می‌شود و این دقیقا چیزی است که از یک ماده غذایی ایده‌آل انتظار می‌رود. عدس یکی از همین مواد ایده‌آل با فیبر بالا است و مصرف آن برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، بسیار موثر خواهد بود.

خواص عدس برای پوست

یکی از موارد مهم برای داشتن پوستی سالم و شفاف، رعایت یک رژیم غذایی متعادل غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است؛ چرا که پوست هم مثل هر بخش دیگری از بدن، برای عملکرد بهینه و بازسازی خود به مواد مغذی نیاز دارد. ویتامین‌های گروه B و همچنین زینک، از مواد موثر در کیفیت و شادابی پوست هستند و مصرف عدس بخشی از  نیاز بدن به این مواد را در کنار سایر مواد مغذی کاربردی، تامین می‌کند.

خواص عدس در بدنسازی

بدنسازان غالبا برای انتخاب گزینه‌های مرتبط و موجود در سبد غذایی خود، فاکتورهای مخصوص و در بسیاری از مواقع فیلترهای سخت‌گیرانه‌تری دارند؛ برخی از اصلی‌ترین آن‌ها شامل گزینه‌های زیر است:

دارا بودن مقادیر قابل توجهی پروتئین

داشتن مقادیر فراوان فیبر

حاوی مقادیر کم کربوهیدرات

تامین مقادیر نسبتا خوبی از منیزیم مورد نیاز

پخت و دسترسی سریع و آسان

باید بدانید که عدس یکی از مواد غذایی است که از تمام فیلترهای بالا رد شده و یکی از گزینه‌های مورد علاقه بدنسازان و ورزشکاران است.

درست است که عدس یک منبع عالی از پروتئین گیاهی محسوب می‌شود، اما میزان این پروتئین به اندازه‌ای نیست که نیاز بدن آن‌ها را تامین کند؛ بنابراین، بهتر است ضمن استفاده از عدس در رژیم غذایی، از پودر پروتئین هم استفاده کنند.

خواص عدس برای اسپرم

عدس1

۲ ماده بسیار مهمی که در عدس وجود دارند و موجب تنظیم هورمون‌ها و ارتقا سلامت کلی بدن می‌شوند، فیبر و فولات هستند. علاوه بر این‌ها عدس، ماده شگفت انگیز دیگری نیز دارد که اگر مردها آن را می‌دانستند، قطعا بیشتر از آن استفاده می‌کردند و آن هم چیزی نیست جز پلی آمین اسپرمیدین! این ماده سبب افزایش قدرت بارور کردن اسپرم‌ها شده و در کنار فولات و فیبر، کیفیت آن را بهبود می‌بخشد.

خواص عدس سبز برای کم خونی

نصف یک فنجان عدس، چیزی در حدود ۳٫۳ میلی گرم آهن دارد که این مقدار چیزی در حدود ۲۰ درصد از مقدار آهنی است که شما به صورت روزانه به دریافت آن نیاز دارید. اما در نظر داشته باشید که جذب آهن از منابع گیاهی کمتر از منابع حیوانی است.

فواید عدس برای قلب

عدس منبعی غنی از فیبر، فولیک اسید و پتاسیم است که برای سلامت قلب بسیار ضروری هستند؛ به این ترتیب که:

مصرف فیبر زیاد، به تدریج سبب کاهش میزان کلسترول بد خون و یا LDL می‌شود.

پتاسیم سبب کاهش فشار خون به صورت طبیعی می‌شود و ماده‌ای موثر در تنظیم فشار خون به حساب می‌آید.

فولیک اسید یا فولات نیز می‌تواند در کاهش فشار خون موثر واقع شود و در نهایت ریسک سکته قلبی را کاهش دهد.

فواید عدس برای بارداری

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، عدس سرشار از  فولیک اسید است و برخی یافته‌ها نشان می‌دهد که این ماده، در کاهش ریسک ابتلا به دیابت بارداری بسیار اثر گذار است. به نقل از CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها)، بهتر است خانم‌ها در دوران بارداری و یا شیردهی، به صورت میانگین ۴۰۰ میلی گرم فولات و یا فولیک اسید در روز مصرف کنند.

فواید عدس برای سرطان

عدس، علاوه بر تمام مواد معدنی مفید خود، شامل سلنیوم نیز هست. سلنیوم ماده‌ای بسیار ارزشمند است که در کاهش و جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی بسیار موثر است. علاوه بر آن، مصرف آن سبب افزایش تعداد سلول‌های T می‌شود که وظیفه اصلی آن‌ها از میان بردن بیماری‌ها است؛ پس می‌توان گفت در مجموع، این ماده سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی نیز خواهد شد. البته تحقیقات مربوط به تاثیر سلنیوم بر سرطان هنوز هم ادامه دارد، ولی تا اینجا، نتایج آن چیزی بود که در بالا به آن اشاره کردیم.

جمع بندی

تفاوتی نمی‌کند از کدام نوع عدس استفاده می‌کنید؛ همین که از آن در رژیم روزانه خود استفاده کنید، کافی است. از طرفی راه‌های بسیار زیادی برای قرار دادن این ماده در رژیم غذایی وجود دارد؛ مانند استفاده از آن در سوپ‌ها و یا درست کردن غذاهایی مثل عدسی و یا عدس پلو؛ پس دیگر بهانه‌ای ندارید! شما می‌توانید به هر شیوه‌ای که مورد علاقه شما است از آن استفاده کنید و از مزایای آن بهره ببرید.



منبع

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.